IBPB2/415-454/08/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-454/08/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania w ramach Programu Motywacyjnego warunkowego prawa do nabycia akcji, realizacji tego prawa i zbycia nabytych akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania w ramach Programu Motywacyjnego warunkowego prawa do nabycia akcji, realizacji tego prawa i zbycia nabytych akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z zatrudnieniem w N. Spółce akcyjnej wnioskodawcy wybrane osoby, które świadczą pracę na podstawie umów o pracę, kontraktów menedżerskich oraz umów o podobnym charakterze (dalej: Uczestnicy) uczestniczą w jednym z dwóch Programów, tj. Programie Motywacyjnym dla kadry zarządzającej N. Spółce akcyjnej lub w Programie Motywacyjnym dla kadry kierowniczej N. Spółki akcyjnej (dalej: Program), polegającym na nieodpłatnym przyznaniu Uczestnikom warunkowych praw do nabycia akcji N. Spółki akcyjnej (dalej także: Instrument Programu) na warunkach i zasadach określonych w Regulaminie. W wyniku spełnienia warunków określonych w Regulaminie, Uczestnik może nabyć istniejące akcje Spółki N od Spółki z siedzibą w Luksemburgu (dalej: Spółka luksemburska lub Zbywca). Nabyte akcje mogą następnie zostać przez Uczestnika zbyte. Długość trwania Programu określono na 4 lata.

A. Przyznanie warunkowego prawa do nabycia akcji

W ramach Programu po spełnieniu określonych warunków Uczestnicy otrzymują nieodpłatnie warunkowe i co do zasady, niezbywalne prawa do nabycia akcji Spółki. Powyższe warunkowe prawa dają Uczestnikom jedynie możliwość złożenia przez nich w terminie późniejszym (szczegółowo określonym w regulaminie Programu) oświadczenia o skorzystaniu z prawa do nabycia akcji Spółki. Oświadczenie to składane jest Spółce luksemburskiej, która jest jedynym wspólnikiem A. Sp. z o.o., zaś ta jest jedynym akcjonariuszem Spółki N. Spółki akcyjnej.

Zgodnie z przedmiotowym Programem, warunkowe uprawnienie do nabycia akcji stanowi świadczenie o charakterze motywacyjnym związane z zatrudnieniem/świadczeniem usług na rzecz N. Spółki akcyjnej.

Głównymi przesłankami do otrzymania przez Uczestników warunkowych praw do nabycia akcji są:

* świadczenie pracy/usług na rzecz N. Spółki akcyjnej przez okres czasu określony w regulaminie Programu

* w przypadku osób objętych Programem Motywacyjnym dla kadry kierowniczej, ponadto: uzyskanie przez N. Spółkę akcyjną określonych wyników w zakresie wzrostu wskaźnika EBITDA oraz wzrostu sprzedaży.

Szczegółowe zasady przyznania Uczestnikom warunkowych praw do nabycia akcji obejmują regulacje ramowe dotyczące podziału liczby akcji, do których nabycia będą miały prawo poszczególne grupy Uczestników (transze Programu). Ilość praw inkorporujących uprawnienie do nabycia akcji przez Uczestników uzależniona jest od stanowiska, jakie piastuje dany Uczestnik. Realizacja przyznanych Uczestnikom warunkowych praw jest obwarowana określonymi restrykcjami. Uczestnik Programu, co do zasady nie może przenieść na rzecz osób trzecich jakichkolwiek praw wynikających z jego uczestnictwa w Programie, w szczególności prawa do złożenia oświadczenia o zamiarze nabycia akcji, prawa do nabycia lub sprzedaży akcji, prawa do akcji, jak również nie może tych praw w jakikolwiek sposób obciążyć. Dodatkowo Uczestnik traci wszystkie prawa przyznane zgodnie z Programem, jeśli przed terminem zawarcia umowy sprzedaży akcji ziści się co najmniej jedna z następujących przesłanek:

a.

Uczestnik, bez zgody N. Spółki akcyjnej będzie prowadził lub podejmie działalność konkurencyjną wobec N. lub sprzeczną z jej interesem, albo będzie prowadził lub podejmie jakąkolwiek inną działalność gospodarczą lub świadczenie pracy na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu.

b.

Uczestnik dopuści się: przekazania, ujawnienia lub wykorzystania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa N. Spółki akcyjnej albo ich nabycia od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza to jej interesowi,

c.

Uczestnik popełni przestępstwo lub umyślne wykroczenie na szkodę N. Spółki akcyjnej,

d.

Uczestnik w sposób rażący lub uporczywy naruszy postanowienia Statutu N. lub regulaminu obowiązującego w niej bądź innych obowiązujących aktów wewnętrznych,

e.

Uczestnik będący pracownikiem dopuści się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu przepisów prawa pracy,

f.

Uczestnik zatrudniony przez na podstawie innej umowy niż umowa o pracę, w sposób rażący lub uporczywy naruszy postanowienia tej umowy.

B. Wykonanie warunkowego prawa do nabycia akcji (realizacja uprawnień wynikających z udziału w Programie)

Zgodnie z Programem Uczestnicy mogą wykonać uzyskane warunkowe prawo do nabycia akcji/zrealizować uzyskane uprawnienie wynikające z uczestnictwa w Programie poprzez złożenie Spółce luksemburskiej oświadczenia o zamiarze nabycia akcji, w terminach określonych w Regulaminie Programu. Złożenie powyższego oświadczenia nie jest równoznaczne z nabyciem akcji, gdyż uzależnione jest od braku ziszczenia się jednej z wyżej opisanych przesłanek, które można zbiorczo określić jako przejawy nielojalnego zachowania wobec N. Spółki akcyjnej. Z kolei niezłożenie oświadczenia w określonych w Programie terminach skutkuje wygaśnięciem uprawnienia do jego złożenia.

C. Nabycie przez Uczestnika Programu akcji i ograniczenia dysponowania nimi.

a.

Nabycie akcji przez Uczestnika jest uwarunkowane i poprzedzone spełnieniem wymogów, o których mowa powyżej oraz złożeniem stosownego oświadczenia. Nabycie (nie oznaczające jednak uzyskania pełni praww.łaścicielskich - szczegółowo poniżej) następuje w drodze zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy Uczestnikiem a Zbywcą akcji (Spółką luksemburską).

b.

Nawet w razie nabycia akcji przez Uczestnika, nie będzie to - w razie braku dopuszczenia akcji N. Spółki akcyjnej do publicznego obrotu papierami wartościowymi - nabycie definitywne. W ramach programu Motywacyjnego Uczestnik składa bowiem Zbywcy oraz N. Spółce akcyjnej nieodwołalną ofertę odkupienia jego akcji na określonych warunkach w terminie do 30 września 2013 r. Zarazem do Statutu Spółki N. SA planuje się wprowadzenie ograniczenia rozporządzalności akcjami, jako że będzie to wymagało uprzedniej uchwały Walnego Zgromadzenia.

Wprowadzone ograniczenia w nabyciu oraz dysponowaniu akcjami przez Uczestnika wskazują, iż de facto w momencie złożenia oświadczenia, a następnie podpisania umowy sprzedaży akcji Uczestnikowi Programu, nie staje się on faktycznym i pełnoprawnym ich właścicielem, gdyż nie posiada pełni praw do rozporządzania i dysponowania przedmiotowymi akcjami. Moment "nabycia" akcji nie stanowi w konsekwencji momentu uzyskania przez Uczestnika jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, gdyż przysporzenie to powstanie dopiero w momencie zbycia przedmiotowych akcji.

Zapisy Programu wskazują, iż cena nabycia jednej akcji przez Uczestnika zostanie określona w umowie sprzedaży akcji i wyniesie 1 grosz.

D. Sprzedaż akcji nabytych w Programie przez Uczestnika

Akcje nabyte w Programie przez Uczestników mogą zostać przez nich zbyte dopiero po upływie określonego czasu (oznacza to, że przed tym terminem Uczestnicy nie posiadają pełnych praw do dysponowania posiadanymi akcjami) i na zasadach określonych w ramach trzech alternatywnych scenariuszy:

a.

w przypadku przeprowadzenia oferty publicznej N Spółki akcyjnej - sprzedaż akcji na giełdzie papierów wartościowych

b.

w przypadku przejęcia N. Spółki akcyjnej przez inwestora strategicznego

- sprzedaż akcji Spółce luksemburskiej po cenie oferowanej Spółce luksemburskiej przez inwestora strategicznego za akcje N. Spółki akcyjnej,

c.

w pozostałych przypadkach - odsprzedaż akcji N. Spółce akcyjnej w celu ich umorzenia na jej wezwanie (opcja "cali"), Spółka akcyjna jest zobowiązana do odkupu akcji na wezwanie Uczestnika (opcja "put") po cenie wynikającej z określonej formuły.

Wnioskodawca zauważa, iż to N. Spółka akcyjna polska jest obciążana kosztami Programu przez Spółkę luksemburską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Uczestników w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programie powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), opodatkowany jedynie w momencie sprzedaży otrzymanych akcji Spółki.

W opinii wnioskodawcy, przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Uczestników w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programie powinno być uznane za przychód z kapitałów pieniężnych powstający w chwili odpłatnego zbycia akcji N. Spółki akcyjnej. Taki wniosek wypływa z analizy następujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 10 powyższej ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Artykuł 5a pkt 11 ww. ustawy wskazuje, iż przez pojęcie papierów wartościowych należy rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy papierami wartościowymi są:

a.

akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne). Przepis ten wskazuje również na warunek emisji na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Prawa do nabycia akcji N. Spółki akcyjnej przyznawanego w ramach Programu nie można zatem uznać za papier wartościowy, gdyż jest to prawo warunkowe i względne. Zatem nie inkorporuje ono bezwzględnego prawa do nabycia akcji spółki.

N. Spółka akcyjna polska jest obciążana kosztami Programu przez Spółkę luksemburską.

Z uwagi na fakt, iż do uczestnictwa w Programie uprawnieni są pracownicy N. Spółki akcyjnej (której jedynym akcjonariuszem poprzez spółkę z o.o. A. jest Zbywca) lub świadczący usługi na podstawie umów zlecenia lub podobnych, intencją N. Spółki akcyjnej - będącej generalnie płatnikiem w odniesieniu do dochodów ze stosunku pracy Uczestników - jest potwierdzenie klasyfikacji źródłowej uzyskanego dochodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W szczególności, uzyskanie prawa do nabycia akcji uzależnione jest bowiem od pełnienia określonych funkcji lub świadczenia pracy na rzecz N. Spółki akcyjnej oraz uzyskania przez N. określonych wyników w zakresie wzrostu wskaźnika EBITDA oraz wzrostu sprzedaży w okresach wskazanych w Regulaminie. Dodatkowo każdy z Uczestników musi złożyć oświadczenie o zamiarze nabycia akcji, pod rygorem wygaśnięcia możliwości złożenie tego oświadczenia, a tym samym "nabycia" akcji. Ponadto, uprawnienie wynikające z uczestnictwa w Programie nie może zostać przeniesione na osobę trzecią, co powoduje, iż nie można go zaliczyć do "innych zbywalnych praw majątkowych" określonych w definicji praw pochodnych. Wreszcie, możliwość zawarcia umowy sprzedaży akcji Uczestnikowi uzależniona jest od braku ziszczenia się do dnia zawarcia tej umowy co najmniej jednej przesłanki nielojalnego zachowania wobec N. Spółki akcyjnej.

W rezultacie, przychód uzyskany w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programie krystalizuje się dopiero w momencie sprzedaży akcji, nabytych na podstawie Instrumentów Programu. Uczestnik Programu dopiero wtedy może de facto zrealizować swoje przysporzenie majątkowe.

Przychód ten należy zakwalifikować do źródła, jakim są kapitały pieniężne określone w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wielokrotnie wskazywały organy skarbowe (np. Postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 maja 2006 r., sygn. 1471/DPP /415/26/06/PP, Postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z dnia 10 listopada 2006 r., sygn. 1438/DF-1/415-175/283/06/AG): "moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia (...) Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji";

" (...) nabycie akcji po preferencyjnej cenie w wyniku realizacji nieodpłatnie przyznanych opcji przez zagraniczną spółkę, nie spowoduje uzyskania przez podatnika przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w momencie ich nabycia, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy."

Realizacja prawa wynikającego z przyznanych Uczestnikom Instrumentów Programu jest zdarzeniem niepewnym, gdyż jest uzależniona od szeregu przesłanek, które mają zajść w przyszłości, np. pozostawanie w stosunku prawnym ze Spółką akcyjną. Oznacza to, iż ani przyznanie Uczestnikom warunkowego prawa do nabycia akcji Spółki, ani też realizacja tego prawa, nie spowodują powstania przychodu u Uczestników w dacie przyznania/realizacji tegoż prawa, a sprzedaż akcji (lub sprzedaż w celu umorzenia) przez Uczestników będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (nie licząc potencjalnych wypłat dywidend).

Zdaniem N. Spółki akcyjnej, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie, dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w postaci akcji N. podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie ze stawką podatkową w wysokości 19% uzyskanego dochodu w momencie ich zbycia. Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem akcji. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia akcji. W przypadku Programu, z uwagi na fakt, iż Uczestnicy otrzymują akcje za cenę 1 grosz, koszt nabycia każdej z akcji będzie równy 1 grosz. Możliwe będzie również rozpoznanie ewentualnych kosztów, np. z tytułu opłat maklerskich, bankowych itp.

Jednocześnie powyższa kwalifikacja do źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne, oznacza, iż na N. Spółce akcyjnej jako pracodawcy, jak również na Spółce luksemburskiej nie ciążą jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z udziału pracowników N. Spółki akcyjnej w Programie.

Dodatkowo, w świetle braku płatnika, na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczony dochód powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT 38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. W tym samym terminie podatek wynikający z zeznania powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W sytuacji opisanej we wniosku osoby zatrudnione w N. Spółce akcyjnej na podstawie umowy o pracę oraz osoby, z którymi podpisano kontrakty menadżerskie i umowy o podobnym charakterze w ramach prowadzonego Programu otrzymują nieodpłatnie warunkowe, co do zasady niezbywalne prawa do nabycia istniejących już akcji Spółki, z którą są związani umowami.

Osoby te nie mogą przenieść na żadne inne osoby praw wynikających z uczestnictwa w Programie, nie jest możliwe obciążenie tych akcji, osoby te tracą przyznane prawa jeśli zostanie spełniona jedna ze wskazanych przesłanek.

Uczestnicy mogą wykonać uzyskane warunkowe prawo do nabycia akcji, czyli zrealizować uzyskane uprawnienie wynikające z uczestnictwa w Programie poprzez złożenie Spółce luksemburskiej oświadczenia o zamiarze nabycia akcji. Złożenie tego oświadczenia nie jest równoznaczne z nabyciem akcji.

Nabycie akcji następuje w drodze zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy uczestnikiem a Zbywca akcji (spółka luksemburską).

Wnioskodawca twierdzi, że osoby otrzymujące akcje nie stają się faktycznymi i pełnoprawnymi ich właścicielami, gdyż nie posiadają pełni praw do rozporządzania i dysponowania nimi. Wynika to ze złożenia przez nabywcę nieodwołalnej oferty odkupienia akcji przez Zbywcę - spółkę luksemburską oraz z ograniczenia w rozporządzalności akcjami, gdyż zbycie będzie wymagało uprzedniej uchwały walnego zgromadzenia.

Cena nabycia akcji wynosi 1 grosz. Koszty związane z Programem ponosi Wnioskodawca.

Akcje nabyte przez uczestników programu mogą zostać zbyte dopiero po upływie określonego czasu. Zbycie nastąpi w formie:

* sprzedaży na giełdzie papierów wartościowych o ile akcje zostaną dopuszczone do publicznego obrotu,

* sprzedaży Spółce luksemburskiej, w przypadku przejęcia przez inwestora strategicznego,

* odsprzedaży Wnioskodawcy w celu umorzenia, w pozostałych przypadkach.

W świetle opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że ponieważ prawo do nabycia akcji jest prawem warunkowym, co do zasady niezbywalnym, po stronie osób otrzymujących to prawo nie powstaje przychód z tytułu przyznania prawa do nabycia akcji. Przychód ten nie powstanie również w momencie złożenia oświadczenia o nabyciu akcji.

Natomiast w przypadku nabycia za 1 grosz przez osoby uprawnione akcji będących już w obrocie, po stronie osób nabywających te akcje powstaną przychody w wysokości różnicy pomiędzy wartością ceny rynkowej istniejących akcji a ceną za jaką nabyto akcje.

W związku natomiast z tym, że osoby uprawnione nabywają akcje, do których nie posiadają pełni praw do rozporządzania i dysponowania przychód nie powstanie w momencie nabycia akcji, ale dopiero w momencie, w którym osoby nabywające akcje uzyskają prawa akcjonariuszy (w tym np. prawo do dywidendy). Z tym bowiem momentem osoby te uzyskają prawo do czerpania korzyści wnikających z akcji. Tym samym pomimo ograniczenia rozporządzania i dysponowania akcjami niewątpliwie ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie osób nabywających akcje. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji, osoby te musiałyby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z preferencyjnym nabyciem za 1 grosz nie poniosły takich wydatków.

Wysokość przychodu należy ustalić według zasad określonych w art. 11 ust. 2 i 2b ww. ustawy.

Osoby nabywające akcje na preferencyjnych zasadach łączą ze spółką, która ponosi koszty związane z realizacja Programu umowy o pracę albo kontrakty menadżerskie i umowy o podobnym charakterze.

W związku z tym przychody wynikające z nabycia akcji za 1 grosz stanowią dla tych osób odpowiednio przychody ze stosunku pracy albo przychody z działalności wykonywanej osobiście uzyskane na podstawie kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie natomiast z art. 13 pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).

Zatem od kwoty świadczenia pieniężnego poniesionego przez Wnioskodawcę z tytułu pokrycia części kosztów nabycia przez osoby uprawnione akcji Wnioskodawca stosownie do art. 31 i 32 ww. ustawy (przychody ze stosunku pracy) i art. 41 ww. ustawy (przychody z kontraktów menadżerskich i umów o podobnym charakterze) obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

W odniesieniu do zbycia akcji nabytych za 1 grosz wyjaśnia się:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego w przypadku zbywania akcji nabytych w ramach Programu mogą mieć miejsce dwie sytuacje:

* odpłatne zbycie akcji na giełdzie papierów wartościowych albo na rzecz Spółki luksemburskiej - w tym przypadku osoby zbywające akcje uzyskają przychody z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa wart. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy,

* zbycie akcji w celu umorzenia - wówczas osoby zbywające akcje uzyskują przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa wart. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy wskazuje, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody, m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19% - art. 30b ust. 1 ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,

W świetle art. 24 ust. 5. pkt 1 i 2 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

* dochód z umorzenia udziałów (akcji),

* dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

Dochodem tym jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny (art. 24. 5d. ww. ustawy).

Od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Obowiązek poboru podatku ciążył będzie na Wnioskodawcy. Wynika to z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na wnioskodawcy jako na płatniku będą ciążyły obowiązki wynikające z art. 42 ust. 1 i 1aww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Przesłanie deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego kończy rozliczenie zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Osoba uzyskująca przychody z tego tytułu nie wykazuje ich w zeznaniu podatkowym. Obowiązki rozliczenia tego podatku obciążają płatnika.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę postanowień organów podatkowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl