IBPB2/415-412/07/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-412/07/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy Policji, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanego przez pracownika zwrotu kosztów zakupu okularów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanego przez pracownika zwrotu kosztów zakupu okularów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, u których w wyniku badań profilaktycznych stwierdzono potrzebę ich stosowania i z tego tytułu pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Zwroty dokonywane są w kwocie 20% minimalnego wynagrodzenia brutto za pracę ogłoszonego przez Radę Ministrów. Z wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla wnioskodawcy postanowienia z dnia 20 grudnia 2005 r. wynika, że aby przepis art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych miał zastosowanie, faktura za okulary winna być wystawiona na zakład pracy. W przeciwnym wypadku, czyli wystawienia faktury na pracownika, zwrot poniesionych przez pracownika wydatków stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Interpretacja powyższa, zdaniem wnioskodawcy, zawiera odmienną wykładnię stosowania przepisów dotyczących opodatkowania zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych, niż interpretacje naczelników innych urzędów skarbowych, które zamieszczone są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Opierając się na powyższym postanowieniu w dniu 7 lutego 2006 r. wydana została decyzja, z której wynika, iż do wniosku o refundację kosztów zakupu okularów korekcyjnych pracownik ma załączać imienną fakturę, co w kontekście postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego powoduje naliczanie i odprowadzanie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodu osiągniętego w związku ze zwrotem kosztów zakupu okularów korekcyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód uzyskany przez pracownika w związku ze zwrotem kosztu zakupu okularów (20% minimalnego wynagrodzenia brutto za pracę ogłoszonego przez Radę Ministrów) jest wolny od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy aby skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych faktura za zakupione okulary powinna być wystawiona imiennie na pracownika, czy też na zakład pracy.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przysługująca na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra. W § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe określono, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniami lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania. W związku z powyższymi zapisami ustawy i rozporządzenia zwrot kosztów zakupu okularów do kwoty ustalonej przez pracodawcę winien być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych niezależnie od tego, czy faktura wystawiona będzie imiennie na pracownika, czy też na zakład pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Dokonując analizy powołanego wyżej przepisu należy stwierdzić, iż dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie kwestia ustalenia, czy dokonany przez wnioskodawcę częściowy zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, przysługiwał na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a zasady jego przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W myśl art. 237 (6) § 1 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Przepis art. 237 (15) § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy oraz, że ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

Stosownie do powyższego, przepisy § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973) stanowią, iż:

* pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a także

* jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1 wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Z przedstawionych powyżej uregulowań Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. wynika, że jeżeli:

* badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnejwykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok podczas pracy przyobsłudze monitora ekranowego;

* pracodawca w regulaminie pracy lub innym akcie wewnętrznym określił maksymalną kwotę refundacji;

* zakup udokumentowany jest fakturą, przy czym bez znaczenia jest czy fakturę wystawiono na pracownika, czy na pracodawcę;

to uzyskany przez pracownika (w kwocie 20% minimalnego wynagrodzenia brutto za pracę ogłoszonego przez Radę Ministrów) zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl