IBPB2/415-392/07/MK - Zasady zwrotu osobom fizycznym wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z budową jednorodzinnego budynku mieszkalnego w przypadku zmiany stawki podatku VAT na dostawę tych materiałów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-392/07/MK Zasady zwrotu osobom fizycznym wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z budową jednorodzinnego budynku mieszkalnego w przypadku zmiany stawki podatku VAT na dostawę tych materiałów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. Ż., przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe Wydział Architektury wydało decyzję z kwietnia 2006 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z szambem wg projektu typu "W." Zakładu Handlowo - Usługowego "Z...". Projekt ten został adaptowany przez osobę uprawnioną w specjalności konstrukcyjno - budowlanej. Urząd Miejski decyzją z lutego 2006 r. (decyzja ostateczna z kwietnia 2006 r.) ustalił warunki zabudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego z szambem. Zgodnie z zatwierdzonym projektem, od Firmy PPHU "T..." wnioskodawczyni zakupiła surowe elementy drewniane domku letniego "W." bez montażu. Zgodnie z fakturą VAT z lipca 2006 r. wnioskodawczyni za powyższe elementy zapłaciła podatek VAT 22 %. Budynek został postawiony w 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można ubiegać się o zwrot różnicy podatku VAT. Zgodnie z identyfikatorem PKWiU Nr 20.30.20 - 02.10 do dnia 30 kwietnia 2004 r. podatek VAT na surowe elementy drewniane wynosił 7 % a od 1 maja 2004 r. stawka została zwiększona do 22 %.

Zdaniem wnioskodawczyni, opierając się na ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zwrot tego podatku jest należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego. Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3 ww. ustawy). Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4 tej ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, w okresie obowiązywania ustawy, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6, 68,18 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 % kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę.

Zgodnie z art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Przepis art. 4 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z treści art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r. (art. 5 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada numeru NIP, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;

2.

wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;

3.

rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;

4.

rok rozpoczęcia inwestycji;

5.

wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;

6.

kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;

7.

oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;

8.

wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku - wskazanie numeru rachunku bankowego osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku bankowego obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;

9.

podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Przepis art. 5 ust. 5 ustawy stanowi, iż do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:

1.

pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

2.

faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu osobom fizycznych niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawiera załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1). Pod pozycją 18 ww. załącznika widnieje symbol PKWiU 20.30.20 - 02.10, który obejmuje budynki prefabrykowane mieszkalne i letnie z drewna i materiałów drewnopochodnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w 2006 r. zakupiła, w związku z budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, surowe elementy drewniane domku letniego bez montażu. Budynek został postawiony w 2006 r.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wnioskodawczyni ma prawo do zwrotu wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku budową budynku mieszkalnego, ale tylko wówczas, jeżeli zakupione surowe elementy drewniane domku letniego stanowią materiał budowlany o symbolu PKWiU 20.30.20 - 02.10 (tj. budynek prefabrykowany mieszkalny i letni z drewna i materiałów drewnopodobnych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl