IBPB2/415-354/07/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-354/07/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J. D. przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną związanych z:

a.

zakupem i instalacją kotła gazowego, przebudową łazienki (w tym instalacje kabiny prysznicowej) oraz malowaniem pomieszczeń po wykonaniu ww. prac-jest prawidłowe

b.

wymianą okien, częściowym ociepleniem dwóch pomieszczeń oraz malowaniem pomieszczeń po wykonaniu ww. prac - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, posiadającą II stopień niepełnosprawności potwierdzony orzeczeniem stosownej komisji lekarskiej. Choruje na schorzenia narządu ruchu, naczyniowo-krążeniowe oraz urologiczne. W 2007 r. wnioskodawca podjął we własnym budynku (który zamieszkuje samotnie) prace adaptacyjno-remontowe, które będą prowadzone również w roku przyszłym. Prace te obejmują: wymianę okien, przebudowę łazienki (w tym instalację kabiny natryskowej), zakup i instalację gazowego kotła centralnego ogrzewania, częściowe ocieplenie dwóch pomieszczeń z uwagi na przemarzanie ścian, malowanie pomieszczeń po wykonanych ww. pracach. Prowadzony remont obejmował będzie znacznie szerszy zakres robót.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wymienione we wniosku grupy robót remontowo-adaptacyjnych umożliwiają stosowne odliczenia przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy zakres robót remontowo - adaptacyjnych wymieniony we wniosku wyczerpuje dyspozycję art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poprawa warunków ocieplenia pomieszczeń oraz wymiana stolarki związana jest z nadmiernym marznięciem wynikającym ze złego krążenia krwi. Modernizacja łazienki w tym instalacja kabiny natryskowej oraz instalacja kotła gazowego centralnego ogrzewania związane są z chorobą nóg. Częściowe malowanie pomieszczeń wiąże się z ww. robotami. Istnieje więc związek przyczynowo skutkowy wykonania tych robót dla potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2007 i 2008 r.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, oraz art. 30e stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7a pkt 1 tej ustawy za wydatki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

W myśl art. 26 ust. 7b ww. ustawy wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Wysokość wydatków, o których mowa powyżej ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14 o czym stanowi art. 26 ust. 7c ustawy.Stosownie do postanowień art. 26 ust. 7d tej ustawy warunkiem odliczenia tych wydatków jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1.

orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2.

decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3.

orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis art. 26 ust. 7a ustawy nie określa szczegółowo jakie wydatki podlegają odliczeniu. Literalne brzmienie "adaptacja" oznacza przystosowanie do innego użytku, przeróbkę dla nadania innego charakteru (Słownik Języka Polskiego tom I pod redakcją prof. dr Mieczysława Szymczaka, W-wa 1978). Adaptacja mieszkania lub budynku oznacza, zatem przeróbkę mającą nadać mu inny charakter, przystosować do innego użytku. Natomiast wyposażenie mieszkania/budynku to nadanie mu rzeczowych elementów zwiększających jego walory użytkowe. Zakres prac adaptacyjnych bądź prac związanych z wyposażeniem lokalu/budynku musi być przeprowadzony stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności podatnika i musi być związany z rodzajem niepełnosprawności. Przeprowadzone prace adaptacyjne mają ułatwiać osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w danym budynku lub lokalu mieszkalnym, a nie ogólnie zapewniać lepszy komfort mieszkania. Przez adaptacje należy rozumieć takie przystosowanie mieszkania lub budynku mieszkalnego, które umożliwi lub ułatwi życie w nim osoby niepełnosprawnej, a nie jedynie poprawi standard.

Jak z powyższego wynika zakres i rodzaj robót związanych z adaptacją mieszkania oraz budynku mieszkalnego uzależniony jest zatem od charakteru niepełnosprawności. Ma on ułatwić osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w danym mieszkaniu lub budynku mieszkalnym, i jednocześnie ma być związany z rodzajem niepełnosprawności danego podatnika. W katalogu wyliczeń ujętym w art. 26 ust. 7a ww. ustawy spotyka się przy wielu wydatkach na cele rehabilitacyjne zastrzeżenia co do możliwości ich poniesienia m.in. w następujący sposób: stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, niezbędny w rehabilitacji, ułatwiający wykonywanie czynności życiowych, indywidualny charakter. Wskazane przykłady świadczą o tym, że konkretny wydatek przeznaczony na cele rehabilitacyjne musi z reguły wyróżniać się pewną cechą charakterystyczną.

Z wniosku wynika, że wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, posiadającą II stopień niepełnosprawności i że choruje na schorzenia narządu ruchu, naczyniowo-krążeniowe oraz urologiczne. Mieszka samotnie we własnym budynku mieszkalnym, oraz że prace adaptacyjno-remontowe mające na celu przystosowanie budynku do funkcjonowania w nim osoby niepełnosprawnej.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności i stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że jeżeli instalacja kotła gazowego jest podyktowana, tak jak pisze wnioskodawca chęcią ułatwienia obsługi z uwagi na chorobę nóg to wydatek może być odliczony w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Podobnie prace związane z przebudowa łazienki. Jeżeli malowanie po dokonanych pracach odbywa się w obu tych pomieszczeniach, to również koszty tej usługi mogą być odliczone.

Natomiast wymiana stolarki okiennej oraz ocieplenie dwóch pomieszczeń i malowanie po dokonaniu tych prac nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Podatnik pisze, że wymiana stolarki okiennej oraz poprawa ocieplenia wiążą się z nadmiernym marznięciem wynikającym ze złego krążenia. Należy jednak zauważyć, że nieszczelne okna oraz brak ocieplenia ścian są uciążliwe dla każdej osoby zamieszkującej w podobnych warunkach. Dokonane prace są podyktowane w każdym przypadku potrzebą remontu i modernizacji domu (mieszkania) bez względu na to, kim są mieszkańcy budynku. Brak więc podstaw do uznania, iż spełniają przesłankę określoną w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl