IBPB2/415-349/08/MK - Zachowanie prawa do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej w przypadku wycofania oszczędności z tej kasy oraz wydatkowania ich na cele zgodne z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę mieszkaniową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-349/08/MK Zachowanie prawa do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej w przypadku wycofania oszczędności z tej kasy oraz wydatkowania ich na cele zgodne z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę mieszkaniową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana k.p., przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wydatkowania środków wycofanych z kasy mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wydatkowania środków wycofanych z kasy mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2001 r. oszczędzał z żoną pieniądze w kasie mieszkaniowej banku... SA. Przy podpisywaniu umowy z bankiem, zaznaczył wszystkie możliwe opcje, na które w przyszłości przeznaczone zostaną zaoszczędzone środki, w tym na zakup działki budowlanej. W maju 2007 r. złożono dyspozycję wycofania środków zgromadzonych na rachunku, a w grudniu 2007 r. za zaoszczędzone środki zakupiono działkę, na której planowane jest wybudowanie domu. Ponieważ na terenie na którym położona jest działka, brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, przed zakupem wnioskodawca złożył do gminy wniosek o wydanie warunków zabudowy na przedmiotową działkę. Na działkę wydano warunki zabudowy, z uzasadnienia którego wynika, że działka jest przeznaczona pod zabudowę mieszkalną. Warunki zabudowy uprawomocniły się w listopadzie 2007 r., czyli przed zakupem działki, przedstawione też zostały przy zakupie notariuszowi. Obecnie gotowy jest już projekt Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla Gminy, w którym omawiana działka ujęta jest jako działka budowlana, jednak plan nie został jeszcze zatwierdzony. Urząd Gminy potwierdził, iż zakupiona działka położona jest w terenie przewidzianym do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Działka położona jest obok drogi powiatowej, jest uzbrojona (woda, prąd), a na sąsiednich działkach stoją niedawno wybudowane domy. Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717, z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w myśl art. 4 ust. 2 cytowanej ustawy, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca podkreślił, iż oszczędności zgromadzone w kasie mieszkaniowej przeznaczone zostały na zakup działki budowlanej przeznaczonej pod budowę domu mieszkalnego, która w momencie zakupu posiadała aktualne i prawomocne warunki zabudowy. Zatem biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym należy stwierdzić, iż w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy powinny wynikać z decyzji określającej warunki zabudowy. Wnioskodawca uważa, że prawo do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej zostało zachowane. W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zachowane zostało prawo do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej, nabywając niezabudowaną działkę w terenie dla którego brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, ale która w momencie zakupu posiadała prawomocne warunki zabudowy.

Zdaniem wnioskodawcy, prawo do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej zostało zachowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.), podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed dniem 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002 r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy.

Natomiast zgodnie z art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie:

1.

wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład,

2.

w całości zmienił przeznaczenie lokalu lub budynku mieszkalnego na użytkowy,

3.

po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,

4.

wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę,

5.

przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych

-

do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Przy czym przepis art. 27a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowił, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik systematycznie gromadził oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach. Z powołanych przepisów wynika zatem, iż w sytuacji gdy wycofane oszczędności z kasy mieszkaniowej, po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania zostały wydatkowane przez podatnika na cele mieszkaniowe w tym samym roku co ich wycofanie, podatnik nie ma obowiązku doliczenia do dochodu (przychodu) lub podatku kwot uprzednio odliczonych z tego tytułu. Z treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przepis art. 27a ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r.

Ponadto zasady gromadzenia oszczędności i udzielania kredytów kontraktowych reguluje ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu z zastrzeżeniem art. 12 i 13 długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe.

Przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego stanowi, iż celami mieszkaniowymi, o których mowa w ust. 1, są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:

1.

nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,

2.

uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,

3.

remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2 za wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,

4.

spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,

5.

nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy (art. 4 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku posiadania decyzji o warunkach zabudowy działki, z których wynika, że jest ona przeznaczona pod zabudowę mieszkalną, zakup takiej działki wyczerpuje warunki określone art. 8 ust. 2 pkt 5 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Podatnik dokonując zakupu takiej działki w określonym czasie ze środków pochodzących z kasy mieszkaniowej nie traci prawa do ulgi podatkowej z tytułu wcześniejszego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy, że zachowa prawo do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej, nabywając niezabudowaną działkę w terenie, dla którego brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, ale która w momencie zakupu posiadała prawomocne warunki zabudowy, jest prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl