IBPB2/415-320/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-320/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotację) z budżetu gminy w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotację) z budżetu gminy w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada Miasta uchwaliła dnia 26 czerwca 2006 r. uchwałą "Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście...". W rozdziale 5 programu nazwanym "Metodyczne i decyzyjne podstawy budowy programu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń" przyjęto, ze udział własny właścicieli i administratorów obiektów wynosi 30% nakładów inwestycyjnych dla wymiany kotła. Charakter wydatku z budżetu określony został w zarządzeniu Burmistrza Miasta z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie: regulaminu wdrożenia "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla Miasta" wydanym w celu wykonania wskazanej wyżej uchwały. W § 7 tegoż zarządzenia - Warunki finansowania zadania - środki publiczne nazwano wprost "dotacją". Zgodnie z definicją zawartą w art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacje to wydatki z budżetu podlegające szczególnym zasadom rozliczenia. Przystępowanie do programu poprzez przyjęcie przez beneficjenta warunków realizacji "Programu" określonych we wskazanym rozdziale 5, pkt 5.1.2 stanowi uchwalony przez Radę Miasta tryb postępowania o udzielenie dotacji. Przyjęty tryb uruchamiania środków - w oparciu o zawartą z beneficjentem umowę - po odbiorze końcowym zrealizowanej inwestycji powoduje, iż rozliczanie udzielonej dotacji i kontrola zrealizowania zadania następuje przez Operatora programu jeszcze przed wydatkowaniem środków. W tej sytuacji spełnione są przesłanki zawarte w art. 106 ust. 2 oraz 176 ustawy o finansach publicznych a wydatkowane środki mają charakter dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód podatnika - inwestora osiągnięty z tytułu wydatkowanych z budżetu gminy środków jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ opisany w przedstawionym stanie faktycznym wydatek z budżetu gminy ma charakter dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, więc przychód podatnika z tego tytułu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolny od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście...", gdzie udział własny właścicieli i administratorów obiektów wynosi 30% nakładów inwestycyjnych dla wymiany kotła.

W związku z tym, że wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego - we wniosku wskazał, iż wydatkowane środki mają charakter dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i będą wypłacane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Urząd Gminy nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście..."

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl