IBPB2/415-276/07/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-276/07/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Urzędu Pracy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu, w części refundowanejz Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu, w części refundowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na podstawie umowy zawartej pomiędzy Samorządem Województwa - Wojewódzkim Urzędem Pracy zwanym "Instytucją wdrażającą"a Samorządem Powiatu - Powiatowym Urzędem Pracy zwanym "Beneficjentem". Instytucją pośredniczącą oraz zarządzającą projektem jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, natomiast instytucją wdrażającą jest Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca realizuje projekt na podstawie pełnomocnictwa Starosty. Przedmiotowy projekt finansowany jest na zasadzie prefinansowania ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu województwa, ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji powiatu oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Dla celów prawidłowego rozliczenia projektu wnioskodawca, w ramach obowiązującej umowy o pracę na czas nieokreślony zawarł porozumienie z własnym pracownikiem, na podstawie którego oddelegował go do pełnienia funkcji koordynatora projektu. Wynagrodzenie koordynatora w części 72,57% jest refundowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Refundacja wynagrodzenia koordynatora nie pomniejsza wydatków wnioskodawcy dotyczących wynagrodzeń ujętychw planie finansowym jednostki na dany rok, ale stanowi dochód Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wynagrodzenie koordynatora w części refundowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wynagrodzenie koordynatora refundowanez Ministerstwa Rozwoju Regionalnego nie korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ koordynator jest pracownikiem wnioskodawcy zatrudnionym na czas nieokreślony, a tylko na czas trwania projektu oddelegowanym do pełnienia funkcji koordynujących realizację projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

* pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowegoz bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanegoz bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy,tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.

Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zaangażowane na podstawie umowyo dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, ze nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Przedstawiony przez wnioskodawcę projekt finansowany jest na zasadzie prefinansowania ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu województwa, ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji powiatu oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zatem refundacja nie jest bezpośrednio otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego też powodu wynagrodzenie koordynatora projektu nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Należy zatem stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe, chociażz innego powodu niż wskazuje wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl