IBPB2/415-269/07/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-269/07/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura- 18 października 2007 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osiągniętego w związkuz wykonywaniem zadań w ramach realizacji kontraktu nr 2000/PL/...na usługi Inżyniera Kontraktu dla Projektu "Modernizacja gospodarki ściekowej w G." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek uzupełniony w dniu 21 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowegow indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z wykonywaniem zadań w ramach realizacji kontraktu nr 2000/PL...na usługi Inżyniera Kontraktu dla Projektu "Modernizacja gospodarki ściekowej w G.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. dysponuje środkami pomocy zagranicznej na podstawie Decyzji Wspólnot Europejskich. Spółka zawarła kontrakt na świadczenie usług w ramach pomocy zagranicznej z konsorcjum firm:

1.

S. C. E. z siedzibą we Francji,

2.

P. M. O. S.A. z siedzibą w Belgii.

Przedmiotem powyższego kontraktu są usługi dla inżyniera kontraktu dla projektu "Modernizacja gospodarki ściekowej w G." Europeaid/113459/....

S. C. E. z siedzibą we Francji, otrzymuje środki pomocowe od ich dysponentatj. Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Realizacją Kontraktu zajmuje się natomiast S. S.A. Oddział w Polsce, będący integralną częścią S. C. E z siedzibą we Francji. Wnioskodawca podkreślił, że dzięki temu S. S.A Oddział w Polsce uczestniczy w obiegu środków pomocowych, których dysponentem jest Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w G.

Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślonyw S. S.A. Oddział w Polsce. Na podstawie powyższej umowy wykonuje zadaniaw ramach realizacji kontraktu nr 2000/PL/...na usługi Inżyniera Kontraktu dla Projektu "Modernizacja gospodarki ściekowej w G." i jego zdaniem bezpośrednio realizuje cel programu finansowego ze środków pochodzących z Funduszu Spójności, pełniąc funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego.

Powyższy kontrakt jest w 53% finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie Decyzji Wspólnot Europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy 53% wynagrodzenia wnioskodawcy otrzymanego od S. S.A. Oddział w Polsce jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż 53% wynagrodzenia otrzymanego od ww. Spółki, w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jest zwolnione z opodatkowania. Wnioskodawca powołuje się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2007 r. Sygn. Akt ISA/Kr/1555/06.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

* pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowegoz bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanegoz bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy,tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.

Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zaangażowane na podstawie umowyo dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, ze nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż pracodawca wnioskodawcy jest jedynie podwykonawcą kontraktu realizowanego przez bezpośredniego beneficjenta pomocy, którym jest Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Zatem w świetle przedstawionych uregulowań prawnych należy stwierdzić, iż wynagrodzenie wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia wszystkich warunków wynikających z przedmiotowego przepisu.

Odnosząc się natomiast do wskazanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz pisma uzupełniającego wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działającw imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związkuz czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl