IBPB2/415-267/07/KCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-267/07/KCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest udziałowcem polskiej spółki z o.o. i równocześnie planuje utworzyć w Polsce spółkę jawną. Osoba trzecia - inny udziałowiec spółki z o.o. zamierza wnieść do nowo powstałej spółki jawnej wkład niepieniężny w postaci posiadanych udziałów w słowackiej spółce kapitałowej. Istnieje prawdopodobieństwo, że do polskiej spółki z o.o. spółka jawna wniesie jako wkład niepieniężny posiadane udziały w słowackiej spółce kapitałowej. Następnie, planując debiut giełdowy polska sp. z o.o. zostanie przekształcona w spółkę akcyjną, której akcje wnioskodawczyni planuje sprzedać.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy wniesienie przez wspólnika (nie będącego wnioskodawczynią) wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w słowackiej spółce kapitałowej jako wkładu do spółki jawnej spowoduje powstanie u wspólnika - wnioskodawczyni przychodu na dzień podwyższenia wkładów w spółce osobowej.

Zdaniem wnioskodawczyni zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały otrzymane przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych.

Wskazany przepis posługuje się w lit. a) pojęciem "odpłatne zbycie", pod którym zdaniem wnioskodawczyni należy rozumieć przeniesienie własności za wynagrodzeniem. Nie każde zatem przeniesienie własności papierów wartościowych można uznać za odpłatne zbycie w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy. Dlatego też w przypadku przenoszenia własności akcji stanowiących wartość wkładu niepieniężnego zastosowanie znajduje przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Wnioskodawczyni wskazuje, że z powyższego w sposób jednoznaczny wynika, iż przychód z kapitałów pieniężnych ustala się jedynie w przypadku obejmowania udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną. Zatem w przypadku spółki jawnej, która jest spółką osobową a nie kapitałową, brak jest podstaw do analogicznego stosowania przepisu. Wniesienie zatem przez wspólnika wkładu niepieniężnego w postaci akcji słowackiej spółki nie wywołuje konsekwencji w postaci powstania przychodu z kapitałów pieniężnych u pozostałych wspólników w tym u wnioskodawczyni. Operacja powyższa stanowi jedynie alokację majątku osobistego pomiędzy wspólnikami a spółką osobową, w ramach której prowadzą działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl