IBPB2/415-245/07/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-245/07/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura- 9 października 2007 r.), uzupełnionym w dniu 8 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu obliczenia kosztów uzyskania przychodu od dochodu uzyskanego przez Prezesa Zarządu Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu obliczenia kosztów uzyskania przychodu od dochodu uzyskanego przez Prezesa Zarządu Spółki. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2007 r. (wpływ do tut. BKIP 8 listopada 2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uchwałą Zgromadzenia Wspólników powołał Prezesa Zarządu. Zgodnie z umową spółki organem właściwym do zawierania umów z Zarządem jest Rada Nadzorcza, która też zawarła umowę z Prezesem Zarządu. Osoba powołana na to stanowisko wykonuje swe obowiązki na podstawie umowy zlecenia. Pierwsza umowa zlecenia została zawarta w maju 2007 r. na czas określony do 31 lipca 2007 r., natomiast druga umowa zlecenia zawarta została od sierpnia 2007 r. na czas nieokreślony. W umowach tych zlecono powołanej osobie zarządzanie Spółką w charakterze Prezesa Zarządu. Nie określono szczegółowego zakresu obowiązków, a jedynie zobowiązano tę osobę do sumiennego i należytego wykonywania pracy ze specjalnym uwzględnieniem interesówi dobrego imienia Spółki.Powyższe umowy określają wysokość wynagrodzenia brutto i przewidują zwrot kosztów dojazdów, noclegów (miejsce stałego zamieszkania znajduje się poza miejscowością, w której jest siedziba Spółki). Łączny przychód z tytułu pełnienia funkcji Prezesa w postaci wynagrodzenia i zwrotu kosztów wykonania umowy zlecenia stanowi podstawę ustalania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.Obliczając kwotę zaliczki na podatek dochodowy wnioskodawca uwzględnia koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%, na podstawie art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę rodzaj i treść umowy prawidłowo ustalono wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, odliczając od przychodu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

Wnioskodawca uważa, iż w sposób prawidłowy ustalono wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, odliczając od przychodu koszty uzyskania przychoduw wysokości 20% z uwagi na fakt, iż zawarta umowa jest umową zlecenia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Dla celów podatku dochodowego w art. 10 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wymienione zostały poszczególne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Jednym z tych źródeł jest działalność wykonywana osobiście. Katalog przychodów, które należy zaliczyć do działalności wykonywanej osobiście zawiera art. 13 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów,o których mowa w pkt 9 (tj. przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze).

Tymczasem w art. 13 pkt 7 zakwalifikowano do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Z kolei w pkt 9 powołanego artykułu ustawodawca określił, iż do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umówo podobnym charakterze, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.Wyjątek, o którym mowa, oznacza, że przychody podatnika, który na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Powyższe oznacza, że przychody uzyskane z tych tytułów stanowią zawsze przychodyz działalności wykonywanej osobiście, bez względu na rodzaj zawartej umowy.Zatem na podstawie opisanego stanu faktycznego, wynagrodzenie oraz zwrot ponoszonych przez Prezesa Zarządu kosztów w związku z wykonywaniem czynności członka Zarządu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście,o których mowa art. 13 pkt 7 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Unormowania dotyczące kosztów uzyskania przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera rozdział 4 zatytułowany "Koszty uzyskania przychodów". Z brzmienia art. 22 ust. 1 ustawy wynika, iż kosztami uzyskania przychodówz poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl art. 22 ust. 9 cytowanej ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 - przyjmuje sięw wysokości wynikającej z ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychodyz jednego z tytułów, określonego w art. 13 pkt 5, 7 i 9, uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć kwoty 1.953,23 zł.

Mając powyższe na uwadze koszty uzyskania przychodów z działalności określonejw art. 13 pkt 7 i pkt 9 ustawy ustalono kwotowo w następującej wysokości:

* 108,50 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.302,00 zł,

* rocznie nie więcej niż 1.953,23 zł, jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tego samego rodzaju działalności równocześnie od więcej niż jednego płatnika.

Zatem wnioskodawca, jako podmiot dokonujący wypłaty należności określonejw art. 13 pkt 7, obowiązany jest jako płatnik pomniejszać należne przychody o koszty ich uzyskania w kwocie 108,50 zł miesięcznie, a nie w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Do wniosku Spółka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowegow związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl