IBPB2/415-235/07/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-235/07/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Urzędu Pracy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 października 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października wpłynął do tut. Biura ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2007 r. - wpływ do tut. Biura w dniu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiatowy Urząd Pracy wypłaca stypendia za okres odbywania stażu, przygotowania zawodowego i szkolenia osobom niepełnosprawnym posiadającym status poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu. Przedmiotowe stypendia finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Środki na ww. cel zostały przyznane na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu oraz Uchwały Rady Powiatu w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w roku 2007. Uchwały te podjęte zostały na podstawie art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Ustalone plany finansowe zakładają finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych (art. 38 i 40 cyt. ustawy) oraz finansowanie instrumentów rynku pracy dla osób niepełnosprawnych poszukujących pracy niepozostajacych w zatrudnieniu, tj. staży, prac interwencyjnych i przygotowania zawodowego w miejscu pracy (art. 11 cyt. ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wypłacone ze środków PFRON stypendia za okres szkolenia, stażu i przygotowania zawodowego osobom niepełnosprawnym posiadającym status poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu stanowią dochód podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy Powiatowy Urząd Pracy jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od ww. świadczeń oraz sporządzenia imiennych informacji o dochodach.

W przypadku poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy w roku 2007 od wymienionych świadczeń, czy jest możliwość odzyskania środków przez podatnika w rozliczeniu rocznym za rok 2007 oraz w jakiej pozycji zeznania rocznego PIT - 37 podatnik powinien wykazać uzyskane dochody.

Zdaniem Powiatowego Urzędu Pracy, jeżeli przyznane osobie niepełnosprawnej zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, stypendium za okres szkolenia, stażu i przygotowania zawodowego ze środków PFRON wynika z przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia na podst. art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, opisana sytuacja nie będzie objęta dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Powiatowy Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

Powiatowy Urząd Pracy twierdzi ponadto, że podatnik składając zeznanie za rok 2007 ma możliwość odzyskania podatku niesłusznie potrąconego przez Urząd Pracy. Uczyni to wykazując w PIT-37 w rubryce 55 wysokość zaliczki pobranej przez płatnika, natomiast w rubryce 51 i 53 nie wykazując uzyskanego przychodu, gdyż jest to przychód zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 - 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

W rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać na zasadach określonych dla osób bezrobotnych niepełnosprawnych w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z usługi rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy: szkoleń, stażu, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy, z których korzystają osoby niepełnosprawne poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu są pokrywane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 38 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych kierownik powiatowego urzędu pracy inicjuje i organizuje szkolenia dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych lub innych osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, a zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia dotychczasowych kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej. Przepis ten dotyczy szkoleń określonych w tej ustawie, których koszty zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa powołana wcześniej ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeżeli zatem przyznanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, stypendium ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, opisana sytuacja nie będzie objęta dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

W przypadku pobrania zaliczek i wpłacenia ich organowi podatkowemu, Urząd Pracy zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-11, w której wykaże osiągnięty dochód osoby niepełnosprawnej wraz z kwotą potrąconego podatku. W informacji o uzyskanych w roku kalendarzowym dochodach płatnik powinien ponadto umieścić adnotację, iż są to dochody, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinny być opodatkowane. W zeznaniu rocznym PIT-37 podatnik wykaże wartość zaliczek pobranych przez Powiatowy Urząd Pracy w części C1 dochody i straty podatnika, w pozycji 5 tj. inne źródła, w rubryce 57 - zaliczka pobrana przez płatnika. W rubryce 53 - podatnik nie wykaże uzyskanego z Urzędu Pracy przychodu. Tym samym podatnik składając zeznanie za rok 2007 ma możliwość odzyskania niesłusznie potrąconego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl