IBPB2/415-213/08/HK - Obowiązki podatkowe w przypadku zakupu obrazu od artysty malarza.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-213/08/HK Obowiązki podatkowe w przypadku zakupu obrazu od artysty malarza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G. przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 11 marca 2008 r. oraz w dniu 7 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych w przypadku zakupu obrazu od artysty malarza - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych w przypadku zakupu obrazu od artysty malarza. Z uwagi na stwierdzone braki formalne pismami z dnia 27 lutego 2008 r. oraz dnia 24 kwietnia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. W dniu 11 marca 2008 r. oraz 7 maja 2008 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się działalnością handlową, rozlicza się za pomocą ksiąg handlowych - pełna księgowość. Jednym z przedmiotów działalności wnioskodawcy jest prowadzenie komisu - galerii dzieł sztuki, takich jak: obrazy, rzeźby, rysunki itp. W komisie tym na podstawie umowy komisu wnioskodawca przyjmuje do sprzedaży różne dzieła sztuki. Dobrze notowani na rynku artyści nie chcą oddawać w komis swoich dzieł sztuki, żądając aby zakupił od nich za gotówkę dany obraz i najlepiej, aby zapłacić za nich podatek do Urzędu Skarbowego, ale nie potrafią określić jaki ma to być podatek. Jednym z takich artystów jest Pan M., 93-letni emeryt pobierający emeryturę i oferujący do sprzedaży swoje obrazy namalowane nawet w 1960 r. i później. Cena takiego obrazu może wynosić nawet 10.000 zł. Pan ten nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie wykonuje obecnie działalności artystycznej (art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Posiada namalowane obrazy i chce je sprzedać. Pan M. jest artystą malarzem, ukończył W. Akademią Sztuk Pięknych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaki jest prawidłowy dokument do rozliczenia tego typu transakcji zakupu gotówkowego z takim kontrahentem.

Czy na wnioskodawcy ciążą obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy umowa kupna-sprzedaży podlega pod art. 18 i art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wiąże się z art. 41 oraz czy wnioskodawca jest zobligowany do potrącenia podatku dochodowego i odprowadzenia go do Urzędu Skarbowego (19 %), jako zaliczki dla danego malarza.

Czy należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od całości kwoty wykazanej w umowie sprzedaży, czy należy uwzględnić koszty uzyskania wykazane przez malarza czy ma to być 50 % wartości obrazu.

Zdaniem wnioskodawcy źródłem przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych są:

*

art. 10 ust. 1 pkt 2 działalność wykonywana osobiście - Pan M. takiej działalności nie prowadzi,

*

art. 10 ust. 1 pkt 8d odpłatne zbycie innych rzeczy - nie podlegają podatkowi, gdyż obrazy namalowano w 1960 r. i później,

*

art. 10 ust. 2 pkt 3 dotyczy składników majątku - Pana M. nie dotyczy,

*

art. 13 pkt 2 Pan M. nie wykonuje już osobiście działalności artystycznej - jest emerytem, ma 93 lata,

*

art. 13 pkt 8 nie zlecaliśmy usługi na podstawie umowy zlecenia czy o dzieło.

Wnioskodawca uważa, że umowa kupna-sprzedaży jest prawidłowym dokumentem potwierdzającym zawarcie transakcji gotówkowej dotyczącej zakupu obrazu z lat sześćdziesiątych od malarza. Obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych spoczywa na kupującym. Wnioskodawca stwierdza, że nie podlega temu podatkowi, gdyż zakupiony obraz służy dalszej odsprzedaży w komisie (wnioskodawca płaci podatek VAT od prowizji komisowej). Umowa kupna-sprzedaży nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie ma obowiązku potrącenia podatku dochodowego (zaliczki) od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są wyłącznie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), gdyż taki zakres został wskazany w części D.2 wniosku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście, do której zgodnie z art. 13 pkt 2 tej ustawy zalicza się między innymi osobiście wykonywaną działalność artystyczną. Przepis art. 11 ust. 1 stanowi natomiast, ze przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne. W świetle powołanych wyżej przepisów w przypadku artystów malarzy sprzedających namalowane przez siebie obrazy, ich przychodem będą kwoty otrzymane ze sprzedaży obrazów.

Kwestię kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, o których mowa w art. 13 regulują przepisy zawarte w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak na podstawie powyższego przepisu koszty uzyskania przychodów określa się między innymi: pkt 3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawą wymiaru stanowi ten przychód, pkt 4) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym ze koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jednocześnie należy zauważyć, że koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 % mogą być stosowane tylko wówczas, gdy przychody związane są z korzystaniem przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje "praw autorskich", należy się odwołać do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Stosownie do zapisów art. 1 ust. 1 ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego są między innymi utwory plastyczne.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy przychód artystów malarzy sprzedających namalowane przez siebie obrazy będzie przychodem z działalności artystycznej, której efektem są namalowane obrazy mogące być przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przychody takie są zakwalifikowane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego rozwinięcie jest zawarte w art. 13 pkt 2 tej ustawy. Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy w zakres przedmiotowy prawa autorskiego, do którego na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny, ul. K. P. W.

Natomiast zakwalifikowanie przychodów do źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą dokonującej wypłat z tego tytułu, jako płatniku ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W odniesieniu do sposobu udokumentowania zakupu obrazu od artysty malarza wyjaśnia się, że dowodem takim może być każdy dokument, z którego wynika, iż miała miejsce transakcja, np. umowa cywilnoprawna.

Zatem na wnioskodawcy ciąży obowiązek odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy w związku z ww. umową kupna-sprzedaży wynikający z powyższego przepisu.

Jednocześnie nadmienia się, iż w przypadku, gdy wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej dotyczącej innego podatku niż podatek dochodowy od osób fizycznych (np. podatku od czynności cywilnoprawnych), winien złożyć odrębny wniosek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl