IBPB2/415-202/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-202/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu pełnienia funkcji prezesa/członka Zarządu w ramach stosunku organizacyjnego w organach Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu pełnienia funkcji prezesa/członka Zarządu w ramach stosunku organizacyjnego w organach Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy uchwały z dnia 22 lipca 2006 r. Rada Nadzorcza wnioskodawcy powołała dwuosobowy Zarząd Spółki, upoważniając równocześnie Przewodniczącego Rady do podpisania w imieniu Spółki umowy o pracę z powołanymi osobami. Ustalając wynagrodzenie dla prezesa i członka - uchwałą z tego samego dnia - Zgromadzenia Wspólników dokonało rozróżnienia w ten sposób, iż odrębnie ustalono wynagrodzenie zasadnicze z tytułu wykonywania obowiązków w ramach stosunku pracy oraz dodatku z tytułu pełnienia funkcji prezesa/członka zarządu w ramach stosunku organizacyjnego w organach Spółki. Prezes i członek zarządu wykonywali powierzone im zadania odrębnie i niezależnie:

* w ramach stosunku pracy - poprzez podejmowanie czynności kierowniczych (prezes) i czynności związanych ze sprawami finansowo-księgowymi (członek), wynikających z normalnego prowadzenia spraw Spółki zgodnie z bieżącymi potrzebami w zakresie funkcjonowania Spółki i jej przedmiotem działania,

* z aktu powołania - poprzez działania zgodnie z Regulaminem Zarządu i wynikającymi z niego obowiązkami dotyczące stosunków organizacyjnych Spółki.

Z tytułu wykonywanych obowiązków prezesowi i członkowi zarządu przyznano wynagrodzenie:

* wynagrodzenie zasadnicze - w ramach stosunku pracy,

* "dodatek do wynagrodzenia zasadniczego z tytułu pełnienia funkcji" - w ramach stosunku organizacyjnego.

Od przychodów otrzymywanych przez prezesa/członka zarządu naliczane i przekazywane są zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych w następujący sposób:

* od wynagrodzenia ze stosunku pracy - na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* od wynagrodzenia ze stosunku organizacyjnego (dodatku z tytułu pełnienia funkcji w organach Spółki) - na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy.

Nadto, stosując to samo rozróżnienie, wynikające z istnienia różnych tytułów, odrębnie ustalono podstawę do naliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Na podstawie ustalenia ww. składek na rzecz ZUS przyjęto wyłącznie wynagrodzenie otrzymane w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem dodatków związanych z pełnieniem funkcji w ramach stosunku organizacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie prezesa/członka zarządu Spółki (będącego jednocześnie pracownikiem), osiągane z tytułu pełnienia funkcji członka (prezesa) zarządu, wykonywanej na podstawie aktu powołania jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy przychody członków (prezesa) zarządu należy traktować odrębnie w zależności od podstawy (tytułu prawnego) ich nabycia. I tak do przychodów uzyskiwanych ze stosunku pracy zastosowanie mają przepisy art. 12 ust. 1 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast do przychodów otrzymanych z tytułu pełnienia funkcji - na podstawie aktu powołania - w organach Spółki zastosowanie mają przepisy art. 13 pkt 7 cyt. ustawy. Zakres obowiązków wynikających z pełnienia funkcji prezesa/członka zarządu Spółki jest ściśle określony w Regulaminie Zarządu Spółki - akcie prawa wewnętrznego obowiązującego w Spółce i jest oddzielony od zakresu zadań i kompetencji wynikających z obowiązków pracowniczych, wykonywanych w ramach podległości służbowej.W tym stanie rzeczy - bez znaczenia jest fakt, iż prezesa/członka zarządu łączy ze Spółką obok aktu powołania do pełnienia funkcji w zarządzie Spółki także umowa pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera wyliczenie poszczególnych źródeł przychodów. Wśród nich znajdują się m.in.: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1) oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2).

Przy czym na podstawie art. 13 pkt 7 tej ustawy przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, zaliczane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Podkreślić należy, iż co do zasady członkowie zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mogą pełnić swoje funkcje na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, ewentualnie bez stosunku zatrudnienia pracowniczego czy też niepracowniczego. Wybór tego w jakiej formie prawnej członek zarządu wykonuje czynności wykonawczo-zarządzające jest pozostawiony Spółce.

Jednakże w przypadku ustalenia dla zarządu zarówno wynagrodzeń z tytułu stosunku pracy jak i z tytułu pełnienia funkcji należy mieć na uwadze, iż wynagrodzenia te powinny być ustalane z tytułu wykonywania odrębnych w swej istocie zadań z obu tytułów, co powinno wynikać z dokumentów będących w posiadaniu wnioskodawcy.

Zatem jeżeli w istocie wypłacone przez wnioskodawcę wynagrodzenie obejmujące różne obowiązki będą wypłacane odrębnie ze stosunku pracy i z tytułu pełnionej funkcji, to zasady opodatkowania tych wynagrodzeń uzależnione będą od zasad opodatkowania właściwych dla danego źródła przychodu.

Tym samym wynagrodzenie wypłacone wyłącznie z tytułu pełnionych funkcji zaliczane będzie do źródła przychodu - działalność wykonywana osobiście, natomiast wynagrodzenie wypłacane w ramach obowiązków wynikających z umowy o pracę do źródła przychodu - stosunek pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl