IBPB2/415-194/07/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-194/07/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 15 czerwca 2007 r. na mocy postanowienia Sądu Rejonowego wnioskodawca nabył spadek w całości po swoim bracie, który zmarł 18 kwietnia 2007 r. Prawomocność ww. postanowienia została stwierdzona 18 lipca 2007 r. Przedmiotem spadku jest gospodarstwo rolne o pow. 1,8080 ha. Wnioskodawca podkreślił, iż jest to gospodarstwo rolne po rodzicach, brat był samotnym, bezdzietnym kawalerem. Wnioskodawca zamierza sprzedać przedmiotowe gospodarstwo rolne wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w skład gospodarstwa rolnego wchodzą: tereny rolne z przeznaczeniem pod uprawy rolne, zadrzewienie i zakrzewienie - 1.6081 ha, tereny przeznaczone do zalesienia - 0.1553 ha, teren zabudowy mieszkaniowej - 0.0386 ha (na którym obecnie stoi budynek mieszkalny oraz zabudowania gospodarcze - całość zabudowy wymaga kapitalnego remontu). Zaznaczył ponadto, że gospodarstwo rolne położone jest na stoku górskim, na terenach rolnych z przeznaczeniem podstawowym pod uprawy rolne, zadrzewienia, zakrzewienia i do zalesienia, z zakazem lokalizacji nowych budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz innych obiektów budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nabytego w drodze spadku gospodarstwa rolnego o pow. 1.8080 ha wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Czy w przypadku sprzedaży przedmiotowego gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi wystąpi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty 19% podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawcy dochód z ewentualnej sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku nie powinien podlegać opodatkowaniu. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowe gospodarstwo rolne znajduje się na terenach rolnych z przeznaczeniem podstawowym - pod uprawy rolne, zadrzewienia, zakrzewienia i do zalesienia, z zakazem lokalizacji nowych budynków mieszkaniowych i gospodarczych oraz innych budynków budowlanych (obiektów), co gwarantuje utrzymanie dotychczasowego rolno-leśnego charakteru tych gruntów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości (...) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (...). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w drodze spadku po swoim bracie nabył w 2007 r. gospodarstwo rolne wraz z budynkiem mieszkalnym oraz zabudowaniami gospodarczymi co oznacza, iż do odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Tym samym, jeżeli nabycie lub wybudowanie (oddanie do użytkowania miało miejsce po 31 grudnia 2006 r. do przychodu z odpłatnego zbycia zastosowanie mają przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.

Stosownie zatem do przepisu art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania. Z art. 22 ust. 6d ustawy wynika, że za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym, zgodnie z art. 2 ust. 4 tej ustawy oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.W rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakiego rodzaju grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na: lasy a także grunty zadrzewione i zakrzewione czyli grunty m.in. porośnięte roślinnością leśną.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza sprzedać gospodarstwo rolne wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi. We wniosku wnioskodawca wskazał, iż w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni 1.8080 ha wchodzą następujące tereny:

* tereny rolne z przeznaczeniem pod uprawy rolne, zadrzewienie i zakrzewienie -1.6081 ha,

* tereny przeznaczone do zalesienia - 0.1553 ha,

* teren zabudowy mieszkaniowej - 0.0386 ha, na którym obecnie stoi budynek mieszkalny oraz zabudowania gospodarcze.

Wobec powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nieruchomości tj. budynku mieszkalnego wraz z zabudowaniami gospodarczymi oraz gruntów oznaczonych jako użytki rolne z przeznaczeniem pod uprawy rolne, zadrzewienie i zakrzewienie jeżeli grunty te na skutek sprzedaży nie utracą swojego charakteru rolnego będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy. Natomiast z takiego zwolnienia nie skorzystają przychody uzyskane ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład przedmiotowego gospodarstwa rolnego oznaczonych jako tereny przeznaczone do zalesienia. Mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego grunty przeznaczone do zalesienia nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, bowiem nie są one użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych. Oznacza to zarazem, że przychód uzyskany ze sprzedaży tych gruntów dokonany przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie, podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym według zasad wynikających z art. 30e ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl