IBPB2/415-186/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-186/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 28 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 10 września 2007 r. postanowieniem Sądu Rejonowego na podstawie ustawy wnioskodawca nabył spadek po zmarłej dnia 7 maja 2007 r. matce. Spadek nabył wspólnie z dwojgiem rodzeństwa, każdy w 1/3 części wprost. Nabycie spadku po matce zostało stosownym zaświadczeniem zwolnione od podatku od spadków i darowizn.

Zasadniczą część masy spadkowej stanowił wpisany do księgi wieczystej lokal mieszkalny, który został w dniu 5 listopada 2007 r. sprzedany w całości (każde z rodzeństwa sprzedało całe swoje udziały), co zostało potwierdzone aktem notarialnym. Lokal mieszkalny, o którym mowa został 21 kwietnia 1995 r. nabyty przez matkę od Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste jako rekompensata za mienie pozostawione poza granicami kraju (mienie zabużańskie). Wartość tego mienia została ustalona przez uprawnionego biegłego na kwotę 56.573,30 zł, wartość przedmiotowego lokalu mieszkalnego została określona w umowie na 9.787,47 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego, będącego ekwiwalentem za mienie pozostawione poza granicami kraju (mienie zabużańskie) jest zwolniona od podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż ww. lokalu mieszkalnego powinna być zwolniona od podatku dochodowego. Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w art. 217 pkt 1 mówi: "osobom, które w wyniku utraty własności nieruchomości otrzymały tytułem odszkodowania lub rekompensaty inne nieruchomości w użytkowanie wieczyste, oraz spadkobiercom tych osób przysługuje roszczenie o nieodpłatne przeniesienie na ich rzecz własności nieruchomości przyznanych z tytułu odszkodowania lub rekompensaty".

Natomiast dziennik ustaw nr 14 poz. 176 z 3 marca 2000 r. w art. 21 pkt 30a stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu:

a.

realizacji prawa do rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418) przez osoby uprawnione na podstawie tej ustawy

b.

sprzedaży nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, nabytych w związku z realizacja prawa do rekompensaty, o której mowa w literze a) do wysokości odpowiadającej procentowemu udziałowi wartości tej rekompensaty w cenie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego z dnia nabycia nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 30a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane z tytułu:

a.

realizacji prawa do rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418), przez osoby uprawnione na podstawie tej ustawy,

b.

sprzedaży nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, nabytych w związku z realizacją prawa do rekompensaty, o której mowa w lit. a), do wysokości odpowiadającej procentowemu udziałowi wartości tej rekompensaty w cenie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego z dnia nabycia nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego.

Prawo do rekompensaty przysługuje posiadającemu obywatelstwo polskie właścicielowi nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP, jeżeli był w dniu 1 września 1939 r. obywatelem polskim, zamieszkiwał w tym dniu na byłym terytorium RP oraz opuścił je w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r. W przypadku śmierci właściciela nieruchomości prawo do rekompensaty przysługuje wszystkim spadkobiercom lub niektórym z nich, wskazanym przez pozostałych spadkobierców, jeżeli posiadają obywatelstwo polskie. Należy podkreślić, że prawo to przechodzi na kolejnych następców prawnych tylko w sytuacji gdy realizacja prawa do rekompensaty nie nastąpiła za życia dawnego właściciela utraconych nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie z prawa do rekompensaty skorzystała matka wnioskodawcy nabywając od Skarbu Państwa "w użytkowanie wieczyste przedmiotowy lokal". Należy jednakże zwrócić uwagę, iż na gruncie przepisów prawa cywilnego matka wnioskodawcy nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz własność lokalu mieszkalnego (art. 232 § 1 i następne ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)). Wnioskodawca w spadku po matce nabył 1/3 udziału w ww. prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz udział we własności lokalu mieszkalnego. Podkreślenia wymaga fakt, iż nabycie w drodze spadku nie jest równoznaczne z nabyciem w ramach rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP. Dlatego też dochód uzyskany z tytułu sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu i udziału we własności przedmiotowego lokalu nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl z art. 925 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, które następuje stosownie do art. 924 tejże ustawy z chwilą śmierci spadkodawcy. W świetle powyższego wnioskodawca w dniu 7 maja 2007 r. nabył w drodze spadku po matce 1/3 udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz udział we własności lokalu mieszkalnego. W dniu 5 listopada 2007 r. wnioskodawca wraz z pozostałymi spadkobiercami dokonał sprzedaży majątku nabytego w drodze spadku.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.), od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Reasumując, dochód uzyskany przez wnioskodawcę z tytułu sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu oraz udziału we własności lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl