IBPB2/415-1658/08/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1658/08/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków agencji pośrednictwa pracy jako płatnika w sytuacji, gdy agencja pośredniczy pomiędzy podmiotami gospodarczymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków agencji pośrednictwa pracy jako płatnika w sytuacji, gdy agencja pośredniczy pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jednym z profili działalności wnioskodawcy jest pośrednictwo pracy. W dniu 26 maja 2008 r. została zawarta umowa o zlecenie świadczenia usług eksportowych pomiędzy firmą z Indii (Wykonawca) a agencją pośrednictwa pracy, w której to Wykonawca zobowiązał się, że na zlecenie agencji będzie świadczył na rzecz przedsiębiorcy polskiego usługi eksportowe polegające na wykonywaniu robót spawalniczych. W umowie tej ustalono, iż agencja będzie płacić Wykonawcy wynagrodzenie na wykonanie usług dokonanych na rzecz przedsiębiorcy polskiego określając jednocześnie, że będzie ono wypłacane w USD (dolarach amerykańskich) lub w złotych polskich zgodnie ze średnim kursem USD obowiązującym w NBP na dzień podpisania niniejszej umowy. Strony w umowie ustaliły także, że wynagrodzenie będzie przesyłane na konto bankowe Wykonawcy w terminie 30 dni od wystawienia i dostarczenia przez niego faktury w każdym miesiącu.

Następnie agencja w dniu 11 czerwca 2008 r. zawarła kolejną umowę o świadczenie usług w zakresie poszukiwania i doboru przedsiębiorców w celu wykonywania przez nich usług eksportowych pomiędzy agencją a zleceniodawcą, w której agencja zobowiązała się na zlecenie przedsiębiorcy do świadczenia usług polegających na wyszukiwaniu, dokonywaniu odpowiedniej selekcji i rekomendacji przedsiębiorcy zagranicznego, który dysponuje odpowiednio wykwalifikowanymi specjalistami w celu wykonywania u zleceniodawcy usług eksportowych. W § 3 ww. umowy zleceniodawca zobowiązał się do płacenia wynagrodzenia agencji pośrednictwa pracy w walucie USD (dolarach amerykańskich) w przeliczeniu na złote polskie. W tym samym dniu (11 czerwca 2008 r.) została również zawarta umowa o świadczenie usługi eksportowej pomiędzy wykonawcą reprezentowanym przez agencję pośrednictwa pracy a zleceniodawcą, w której wykonawca zobowiązał się do świadczenia na zlecenie zleceniodawcy usług eksportowych na rzecz przedsiębiorcy polskiego polegających na wykonywaniu robót spawalniczych. Zgodnie z treścią ww. umowy wykonawca upoważnił agencję do odbioru wynagrodzenia za świadczoną usługę eksportową na zasadach określonych w umowie z dnia 26 maja 2008 r. agencji z wykonawcą oraz przekazywania go odpowiednim wykonawcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwym jest nie pobieranie przez agencję pośrednictwa pracy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy oczywistym jest, że Agencja Pośrednictwa Pracy nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca powołuje się na treść art. 8 Ordynacji podatkowej. W ocenie wnioskodawcy, aby można go było uznać za płatnika musiałby spełniać funkcje "zakładu pracy". Wnioskodawca powołując się na treść art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż takim zakładem pracy nie jest, gdyż zajmuje się jedynie pośrednictwem pracy. Na mocy umów opisanych powyżej, został on jedynie zobowiązany do reprezentowania wykonawcy, będącego firmą z Indii, w odbiorze wynagrodzenia za świadczoną usługę eksportową na warunkach ustalonych wcześniej w treści umowy zawartej pomiędzy zleceniodawca i wykonawcą. Usługa będzie świadczona na rzecz zleceniodawcy i to on będzie wypłacał Wykonawcy wynagrodzenie do czego zobowiązał się w umowie za pośrednictwem Agencji Pośrednictwa Pracy. Zgodnie z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, należy uznać, iż to właśnie zleceniodawca jest obowiązany do płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca ponownie podkreśla, iż Agencja nie finansuje wynagrodzenia i nie ma tym samym obowiązku obliczać i pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W ocenie wnioskodawcy uzyskiwane przez pracowników przychody uzyskiwane są ze stosunku pracy, który łączy wykonawcę ze zleceniodawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że agencja będzie pośredniczyć pomiędzy podmiotami gospodarczymi, którymi są: przedsiębiorstwo polskie (zleceniodawca) i firma z Indii (Wykonawca). Agencja będzie płacić Wykonawcy (a nie jego pracownikom) wynagrodzenie na wykonanie usług dokonanych na rzecz przedsiębiorcy polskiego. Wnioskodawca nie wypłaca więc żadnych świadczeń pracownikom ze stosunku pracy, gdyż taki stosunek nie łączy go z pracownikami Wykonawcy. Wobec tego wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nie ma miejsca wypłata wynagrodzeń ze stosunku pracy lecz zapłata za usługi świadczone przez jedną firmę na rzecz drugiej.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl