IBPB2/415-1652/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1652/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 października 2008 r.), uzupełnione w dniu 9 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia w związku z prowadzoną akcją promocyjną informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia w związku z prowadzoną akcją promocyjną informacji PIT-8C.

Z uwagi na fakt, iż uiszczona została jedna opłata, a ww. wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych, pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. Znak: IBPB1/415-812/08/KB, IBPB2/415-1652/08/MK wezwano wnioskodawcę o jego uzupełnienie. W dniu 9 grudnia 2008 r. uiszczono dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skup fasoli od rolników w celu jej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla pozyskania większej liczby rolników sprzedających swój towar wnioskodawca będzie prowadzić akcję promocyjną - reklamową, która będzie polegała na umieszczaniu w miejscach publicznych ogłoszeń informujących o prowadzonym skupie fasoli. Wnioskodawca będzie informować o tym, że każdy rolnik otrzyma podczas transakcji skupu - kupony promocyjne, które będą upoważniały do dokonania zakupów na określoną na kuponie kwotę w wyznaczonych punktach sklepowych. Kupony będą wymieniane na artykuły spożywczo-przemysłowe, środki ochrony roślin i nawozy. Wymiany kuponów na towary rolnicy dokonają w punktach sklepowych, które obciążą wnioskodawcę fakturą VAT, w której wymienione będą wydane artykuły, za które zapłaci spółka.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy należy sporządzać informację PIT-8C jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekroczy 100 zł dla jednego rolnika, czy jeżeli łączna wartość nagród dla poszczególnych osób w roku przekroczy 100 zł.

Wnioskodawca uważa, że wartość towarów przekazanych rolnikom w ramach akcji promującej spółkę jednorazowo powyżej 100 zł - powinna zostać wykazana w informacji PIT-8C.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dla pozyskania większej liczby rolników sprzedających wnioskodawcy swoje towary, wnioskodawca będzie prowadził akcję promocyjno-reklamową polegającą na wydawaniu podczas transakcji kupna kuponów promocyjnych uprawniających do wymiany - w wyznaczonych punktach sklepowych - na artykuły spożywczo-przemysłowe, środki ochrony roślin i nawozy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy ma zastosowanie w przypadku otrzymania od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia w związku z jego promocja lub reklamą.

Żeby stwierdzić czy przedmiotowe świadczenia korzystają z tego zwolnienia należy rozstrzygnąć czy są one otrzymywane przez rolników sprzedających swój towar (fasolę) w związku z promocją lub reklamą wnioskodawcy. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu. Taka sytuacja nie ma miejsca w przedmiotowym przypadku. Kupony promocyjne wydawane będą nie w celu zachęcenia do zakupu produktów wnioskodawcy, ale w celu odsprzedaży wnioskodawcy własnego towaru.

Ponadto podkreślić należy, iż powołany art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania wartość nieodpłatnych świadczeń. Zatem podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne". Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych.

Nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem "obdarowanego" na rzecz "darczyńcy". Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie kuponów promocyjnych otrzymywanych przez rolników, bowiem ich przekazanie dokonywane jest w zamian za podjęcie określonych działań, tj. za sprzedaż - na rzecz podmiotu przekazującego świadczenie - skupowanego przez niego towaru

Gdyby uczestnicy akcji promocyjnej nie dokonali tej sprzedaży świadczenie nie zostałoby im przekazane.

W związku z powyższym każda wartość otrzymanych kuponów promocyjnych (bez względu na to, czy przekracza kwotę 100 zł, czy też nie przekracza) stanowi u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący przekazania ww. świadczenia w myśl art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązany jest do wystawienia informacji PIT-8C, w której wykazuje wartość przekazanego bonu towarowego. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl