IBPB2/415-165/07/KCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-165/07/KCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. V. przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu, w którym u pracowników Spółki powstaje przychód z tytułu nieodpłatnie otrzymanych akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. do tut. BKIP wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu, w którym u pracowników Spółki powstaje przychód z tytułu nieodpłatnie otrzymanych akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca należy do grupy spółek, które stworzyły tzw. programy motywacyjne. W ramach tych programów wybranym pracownikom przekazywane są nieodpłatnie akcje spółki macierzystej z siedzibą we Francji. Prawo do dysponowania tymi akcjami przyznawane jest pracownikom dwuetapowo. W pierwszym etapie nabywają oni na podstawie decyzji zarządu Spółki macierzystej prawo do przyznania ograniczonych praw do akcji. Akcjami tymi nie można rozporządzać ani pobierać dywidendy. Ograniczenia te obowiązują do momentu wskazanego w umowie. Po tym okresie pracownicy wstępują w prawa akcjonariuszy (m.in. otrzymują prawo do dywidendy) nadal jednak nie mogą swobodnie dysponować akcjami, wyłączona jest bowiem możliwość zbywania tych akcji. Po upływie określonego czasu liczonego od daty przyznania ograniczonych praw do akcji, następuje całkowite zniesienie ograniczeń w dysponowaniu przyznanymi akcjami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód u pracowników należy rozpoznawać w momencie przyznania ograniczonych praw do akcji, czy też dopiero w momencie nabycia pełnego prawa do dysponowania akcjami.

Zdaniem wnioskodawcy przychód z tytułu otrzymania akcji ograniczonych powstaje dopiero w momencie nabycia pełnego prawa do dysponowania tymi akcjami, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W sytuacji opisanej we wniosku możliwe są dwa przypadki, w pierwszym pracownicy polskiej spółki obejmują nieodpłatnie akcje spółki francuskiej w związku z emisją nowych akcji, w drugim otrzymują nieodpłatnie akcje będące już w obrocie (nie ma miejsca emisja nowych akcji).W przypadku nieodpłatnego objęcia przez pracowników polskiej spółki akcji nowej emisji spółki francuskiej, w momencie, w którym pracownicy uzyskają prawa akcjonariuszy (w tym prawo do dywidendy) powstanie po ich stronie dochód w wysokości wartości ceny rynkowej akcji oferowanych innym akcjonariuszom.Równocześnie jednak w świetle art. 24 ust. 11 ww. ustawy dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zgodnie z powyższym dochód wynikający z objęcia nieodpłatnie akcji nowej emisji nie podlega opodatkowaniu.Natomiast w przypadku otrzymania przez pracowników polskiej spółki nieodpłatnie akcji spółki francuskiej będących już w obrocie (nie ma miejsca emisja nowych akcji), po stronie osób otrzymujących te akcje powstaną przychody w wysokości wartości ceny rynkowej akcji oferowanych innym akcjonariuszom.Przychody powstaną w momencie, w którym osoby otrzymujące akcje uzyskają prawa akcjonariuszy (w tym prawo do dywidendy). Z tym bowiem momentem osoby te uzyskają prawo do czerpania korzyści wnikających z akcji. Tym samym pomimo wyłączenia możliwości zbywania tych akcji niewątpliwie ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie osób otrzymujących akcje. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji osoby te musiałyby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym otrzymaniem akcji nie poniosły takich wydatków.

Osoby otrzymujące nieodpłatnie akcje są pracownikami spółki polskiej. Ze spółką francuską, której akcje otrzymują nie łączy ich stosunek pracy. W związku z tym przychody wynikające z otrzymania nieodpłatnie akcji spółki francuskiej nie mogą zostać zaliczone do przychodów ze stosunku pracy łączącego te osoby ze spółką polską. Wobec tego przychody uzyskane z tytułu otrzymania nieodpłatnie akcji spółki francuskiej będą stanowiły przychody z innych źródeł.Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie; w niniejszym przypadku przychody wynikające z nieodpłatnego otrzymania przez pracowników polskiej spółki akcji spółki francuskiej.

Należy jednak wyjaśnić, że na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawiania PIT-8C zgodnie z regulacją art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby otrzymujące nieodpłatnie akcje spółki francuskiej uzyskują co prawda przychody z tego tytułu, ale nie od wnioskodawcy, wobec czego nie ma on obowiązku wystawiania PIT-8C z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, że przychód z tytułu otrzymania akcji ograniczonych powstaje dopiero w momencie nabycia pełnego prawa do dysponowania tymi akcjami, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl