IBPB2/415-161/07/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-161/07/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania udzielonego mieszkańcom z budżetu gminy dofinansowania do kosztów zakupu i instalacji nowego wysokosprawnego kotła-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji m.in. przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania udzielonego mieszkańcom z budżetu gminy dofinansowania do kosztów zakupu i instalacji nowego wysokosprawnego kotła.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 26 czerwca 2006 r. Rada Miasta uchwaliła "Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Mieście". Program ten przewiduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez m.in. wymianę 350 starych kotłów węglowych na inne ekologiczne źródła ciepła. W tym zakresie program realizuje założenie "wymiany w budynkach mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej nieefektywnych kotłów na wysoko sprawne". Założenie to zawarte jest w części II "Długoterminowe kierunki działań do 2025 r. oraz zadania wykonawcze do 2008 r." w rozdziale 4 "Efektywność energetyczna gospodarki" ust. 2 "Zwiększenie sprawności wytwarzania energii" programu rządowego "Polityka Energetyczna Polski do 2025 r." przyjętego przez Radę Ministrów 4 stycznia 2005 r. (M.P. Nr 42, poz. 562). W celu urzeczywistnienia tego kierunku działania zaplanowano, w ww. rządowym dokumencie jako zadanie wykonawcze do 2008 r. "Wypracowanie systemu zachęt w celu zwiększenia sprawności wytwarzania energii". Program wnioskodawcy ma taki właśnie charakter. Realizacja programu polega na dofinansowaniu osobie fizycznej, zwanej inwestorem, kosztów zakupu i instalacji nowego wysokosprawnego kotła gazowego, olejowego lub węglowego retortowego, poprzez częściową zapłatę faktury wystawionej przez dostawcę lub/i inwestora. Wysokość dofinansowania jest ograniczona do 70% (nie więcej niż 7.000 zł). kwalifikowanych kosztów zakupu i instalacji nowego kotła. Faktura przez instalatora jest wystawiana inwestorowi, jednak na oryginale faktury umieszcza się adnotację o dofinansowaniu ze środków budżetu gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód podatnika - inwestora osiągnięty w 2007 r. z tytułu udzielonego z budżetu gminy dofinansowania jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy dofinansowanie pochodzi ze środków budżetu gminy - jednostki samorządu terytorialnego, więc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje program obniżenia niskiej emisji zanieczyszczeń w mieście, który polega na dofinansowaniu osobie fizycznej, zwanej inwestorem, kosztów zakupu i instalacji nowego wysokosprawnego kotła gazowego, olejowego lub węglowego retortowego, poprzez częściową zapłatę faktury wystawionej przez dostawcę lub/i inwestora. Wysokość dofinansowania jest ograniczona do 70% (nie więcej niż 7.000 zł). kwalifikowanych kosztów zakupu i instalacji nowego kotła.

Zatem w przedmiotowej sprawie podatnicy otrzymują od gminy pieniądze (dofinansowanie), a nie świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia nieodpłatne czy częściowo odpłatne wymienione w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy to przede wszystkim usługi. Wartość tych świadczeń określa się zgodnie z art. 11 ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku zatem z faktem, że świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy nie mogą mieć charakteru pieniężnego, osoby, które otrzymują dofinansowanie od gminy w postaci pieniężnej dopłaty do ceny zakupu i instalacji pieca nie mogą korzystać z przewidzianego tym przepisem zwolnienia. Otrzymane od Gminy dofinansowanie należy kwalifikować u osób fizycznych jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem przychodami takimi są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przysporzenie ma konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty pieniędzy, ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane świadczeniobiorcom środki. Dla wnioskodawcy oznacza to, że spoczywać będą na nim obowiązki wynikające z art. 42a ustawy. Stosownie do powyższego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek sporządzić informację PIT-8C dla osób, którym udzielono dofinansowania na wymianę kotłów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl