IBPB2/415-159/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-159/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności lokalu na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) - w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873), na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu,

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie,do spółdzielni mieszkaniowej wpłynęło wiele wniosków najemców o przeniesienie własności lokalu.

Ust. 3 tego artykułu stanowi natomiast, że jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal.

Wykonując postanowienia ustawy spółdzielnia przenosi nieodpłatnie na dotychczasowych najemców, po spełnieniu przez nich wymogów określonych w ustawie, własność lokali przy zachowaniu formy aktu notarialnego. W związku z przysporzeniem w majątku osób, na rzecz których dokonuje się przeniesienia własności lokali mieszkalnych powstała wątpliwość w zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Początkowo spółdzielnia przyjęła, iż po stronie osób, na rzecz których dokonuje się przeniesienia własności lokali mieszkalnych nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co zostało potwierdzone w publikacjach prasowych gdzie rzecznik Ministerstwa Finansów stwierdził, iż w takim przypadku przychód nie powstaje. Obecnie jednak powstała wątpliwość w związku z publikacjami prasowymi informującymi o stanowisku i interpretacji prawa podatkowego dokonanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach na wniosek jednej ze spółdzielni mieszkaniowych, z której wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy przeniesienia własności lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku będącym własnością spółdzielni mieszkaniowej, który to lokal przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, albowiem lokal taki utracił już status lokalu zakładowego. Komentując tą interpretację podkreśla się, iż wobec braku zwolnienia powstaje przychód po stronie osób, na rzecz których dokonuje się przeniesienia własności lokali mieszkalnych. Wnioskodawca zaznacza, że żaden z przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie nakłada na strony umowy przeniesienia własności lokalu ani też na notariuszy obowiązku określenia wartości rynkowej lokalu, w szczególności w drodze wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego. Stąd też, przy przyjęciu, iż powstaje przychód podlegający opodatkowaniu pojawiają się kolejne wątpliwości, a mianowicie w jaki sposób spółdzielnia powinna określić przychód oraz czy przychód ten należy pomniejszyć o nakłady konieczne, o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.Wyjaśnienie przedstawionych powyżej wątpliwości ma istotne znaczenie dla wnioskodawcy z uwagi na termin do wystawienia druków PIT-8C osobom, na rzecz których dokonano przeniesienia własności lokali w 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku przeniesienia na podstawie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych na pisemne żądanie najemcy, prawa własności lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku, będącym własnością spółdzielni mieszkaniowej, który to lokal przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, powstaje po stronie osoby, na rzecz której dokonano przeniesienia własności lokalu, przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkujący po stronie spółdzielni obowiązkiem wystawienia odpowiedniego druku PIT-8C.

2.

Jeżeli odpowiedź na pyt. nr 1 jest twierdząca, to:

c)

W jaki sposób ustalić wysokość tego przychodu.

d)

Czy ustalony przychód należy pomniejszyć o nakłady konieczne, które zostały wpłacone przez najemcę zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zdaniem wnioskodawcy:

* W przypadku przeniesienia na pisemne żądanie najemcy prawa własności lokalu mieszkalnego na podstawie art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych powstaje po stronie osoby, na rzecz której dokonano przeniesienia własności lokalu przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkujący po stronie spółdzielni obowiązkiem wystawienia odpowiedniego druku PIT-8C.

* Wysokość przychodu winna być ustalona przez spółdzielnię na podstawie dostępnych informacji na temat wartości rynkowej lokali będących przedmiotem umów przeniesienia własności.

* Ustalony przychód należy pomniejszyć o nakłady konieczne wpłacone przez najemcę zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zgodnie z zasadą, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści wniosku wynika, iż jego przedmiotem jest określenie skutków podatkowych przeniesienia własności lokalu na najemcę w trybie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Stanowi on, iż na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal (art. 48 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca - wykonując postanowienia ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - przenosi na podstawie art. 48 tej ustawy nieodpłatnie na dotychczasowych najemców, po spełnieniu przez nich wymogów określonych w ustawie, własność lokali przy zachowaniu formy aktu notarialnego.Jeżeli przeniesienie własności lokali następuje na ww. zasadach, to po stronie osób na rzecz których własność została przeniesiona nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy.

W konsekwencji na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C, gdyż nie wystąpi przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni.

W związku z powyższym bezprzedmiotowa jest kwestia w jaki sposób należy w tym stanie faktycznym określić wysokość przychodu i dochodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl