IBPB2/415-1589/08/BJ - Czy konieczne jest dokonywanie korekt deklaracji PIT-11, skoro pracownicy wnioskodawcy wykazali w swoich zeznaniach podatkowych prawidłowe wielkości i otrzymali już zwrot nadpłaconych zaliczek na podatek dochodowy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1589/08/BJ Czy konieczne jest dokonywanie korekt deklaracji PIT-11, skoro pracownicy wnioskodawcy wykazali w swoich zeznaniach podatkowych prawidłowe wielkości i otrzymali już zwrot nadpłaconych zaliczek na podatek dochodowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekt informacji PIT-11 za 2007 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekt informacji PIT-11 za 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą jest agencją pracy tymczasowej zatrudniającą między innymi osoby, które są delegowane za granicę do danego pracodawcy użytkownika. Pracownicy są zatrudnieni na umowę o pracę tymczasową. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, część wynagrodzenia pracowników tymczasowych zatrudnionych u polskiego pracodawcy jest zwolniona z podatku dochodowego w wysokości odpowiadającej 30 % diety przysługującej z tytułu podróży służbowej poza granice kraju, za każdy dzień pobytu danego pracownika tymczasowego za granicą.

W 2007 r. wnioskodawca wyliczając wynagrodzenia każdemu pracownikowi nie stosował zwolnień z tego tytułu, a co za tym idzie, rozliczając pracowników w deklaracjach PIT-11 za 2007 r. wykazano przychód w całości, łącznie z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu. Jednocześnie do każdego z pracowników została wysłana pisemna informacja, iż składając swoje rozliczenie podatkowe za 2007 rok mają oni prawo do wykazania mniejszego przychodu, w wysokości dokładnie podanej przez wnioskodawcę w piśmie. Większość pracowników rozliczyła się w ten sposób samodzielnie i zostało to zaakceptowane przez urzędy skarbowe, które zwróciły na rzecz pracowników nienależnie odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednak dla części z nich informacja pisemna nie była wystarczającym uzasadnieniem na wykazanie pomniejszonych przychodów w zeznaniu podatkowym pracownika.

Dlatego też, na potrzeby tych urzędów, dokonaliśmy korekty części deklaracji PIT-11 za 2007 r., polegającej na:

1.

w pkt 36 wykazano przychód pomniejszony o diety z tytułu pobytu za granicą,

2.

w pkt 37 wykazano poprawne koszty uzyskania ww. przychodu (pomniejszone),

3.

w pkt 38 wykazano pomniejszony dochód,

4.

w pkt 39 wykazano zaliczkę faktycznie odprowadzoną w 2007 r. (bez zmian),

5.

w pkt 81 wykazano składki na ubezpieczenia społeczne faktycznie odprowadzone w 2007 r. (bez zmian),

6.

w pkt 82 wykazano składki na ubezpieczenia zdrowotne faktycznie odprowadzone w 2007 r. (bez zmian).

Reasumując, większość deklaracji nie została przez wnioskodawcę skorygowana, a w pozostałych korekta dotyczyła jedynie pomniejszenia przychodu o należne diety.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy koniecznym jest dokonywanie korekt deklaracji PIT-11 za 2007 r. skoro pracownicy wnioskodawcy (tymczasowi) wykazali w swoich zeznaniach podatkowych prawidłowe wielkości i otrzymali już zwrot nadpłaconych zaliczek na podatek dochodowy i czy korekty powinny dotyczyć wszystkich wystawionych deklaracji PIT-11 za 2007 r.

2.

Czy korekty naniesione przez wnioskodawcę na deklaracje PIT-11 za 2007 r. są prawidłowe, jeśli nie, to które pozycje powinny zostać dodatkowo skorygowane i w jaki sposób.

Zdaniem wnioskodawcy, nie ma konieczności korygowania deklaracji PIT-11 za 2007 r. pracowników, którzy samodzielnie rozliczyli się z urzędem skarbowym. Pomniejszyli oni poprawnie swój przychód o kwotę nie podlegającą opodatkowaniu i została im zwrócona nienależnie pobrana zaliczka na podatek dochodowy.

Według wnioskodawcy korekty, które zostały naniesione na część deklaracji PIT-11 za 2007 r. są poprawne i nie wymagają jakichkolwiek zmian.

W związku z szeregiem sprzecznych informacji pozyskanych zarówno ze strony urzędów jak i z innych źródeł, niejednolitej interpretacji przepisów prawa, pojawiają się wątpliwości czy postępowanie i kroki jakie podjął wnioskodawca w celu wyjaśnienia zaistniałego stanu są prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu r. zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego r. następującego po r. podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 został zamieszczony w załączniku Nr 11 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. 2006 r. Nr 243, poz. 1760 z późn. zm.).

W PIT-11 nie uwzględnia się przychodów, dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy dwóch rodzajów przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest część przychodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30 % diety, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 15.

Z wniosku wynika, iż część wynagrodzenia pracowników tymczasowych wnioskodawcy jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale wnioskodawca wyliczając wynagrodzenia każdemu pracownikowi nie stosował zwolnień z tego tytułu i w deklaracjach PIT-11 za 2007 r. wykazał przychód w całości, łącznie z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu.

Obowiązujące przepisy przewidują, że płatnik ma prawo do skorygowania danych zawartych w złożonej deklaracji. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro wnioskodawca sporządził pracownikom informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2007 r., w których wykazał przychody w nieprawidłowej wysokości łącznie z przychodem nie podlegającym opodatkowaniu, to winien dokonać odpowiedniej korekty tych informacji i przesłać je ponownie podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego, mimo upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego za ten rok. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych zaliczkach na podatek.

Natomiast odnośnie naniesionych korekt w informacji PIT-11 za 2007 r. wyjaśnia się, że w informacji tej należy wykazać:

*

w poz. 36 - przychód po uwzględnieniu zwolnienia wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

*

w poz. 37 - poprawne koszty uzyskania przychodu,

*

w poz. 38 - pomniejszony dochód,

*

w poz. 39 - faktycznie odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy,

*

w poz. 81 - faktycznie odprowadzone składki na ubezpieczenia społeczne (z wyjątkiem obliczonych od dochodu zwolnionego od opodatkowania czyli od diet, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

*

w poz. 82 - faktycznie odprowadzone składki na ubezpieczenia zdrowotne (z wyjątkiem obliczonych od dochodu zwolnionego od opodatkowania czyli od diet, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Tym samym naniesione poprawki są nieprawidłowe w części dotyczącej wykazywania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Według art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu podlegają odliczeniu składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.):

a.

zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nimi współpracujących,

b.

potrącone w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, z tym, że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części odliczonej w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz składek, których podstawę stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):

1.

opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych,

2.

pobranej w roku podatkowym przez płatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód)wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że składki na ubezpieczenie podlegają odliczeniu, pod warunkiem, że zostały zapłacone do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, oraz że podstawy ich wymiaru nie stanowi dochód (przychód), wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ww. przepisy przewidują natomiast ograniczenie odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ograniczenie ma zastosowanie do dochodów zwolnionych na mocy art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku uzyskiwania dochodów z zagranicy, nie będzie więc podlegać odliczeniu składka obliczona od wynagrodzenia w części zwolnionej z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w pozycji 81 i 82 informacji PIT-11 płatnik nie wykazuje składek obliczonych od zwolnionej od podatku części wynagrodzenia pracownika.

Ponadto należy zaznaczyć, że zwolnienie od podatku wartości odpowiadającej części diet nie wpływa w żaden sposób na koszty uzyskania przychodu wykazywane w poz. 37 PIT-11. Z treści wniosku wynika, że w korektach PIT-11 koszty uzyskania przychodu zostały wykazane w pomniejszonych kwotach.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl