IBPB2/415-1511/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1511/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z podjętą uchwałą Rady Miasta przyznawana jest dla osób fizycznych dotacja na dofinansowanie wymiany pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów. Dotacja wypłacana jest z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z wyżej wymienionych dotacji korzystają wyłącznie osoby fizyczne będące właścicielami nieruchomości zabudowanych budynkiem mieszkalnym lub innym budynkiem pokrytym materiałem zawierającym azbest. Stanowi ona zwrot części kosztów poniesionych na demontaż starego dachu. Uchwałę podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 406 ust. 1 pkt 12 i art. 408 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) oraz art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Uchwała ta nie została uchylona przez organ nadzoru. W świetle przepisów art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pomimo powyższego zapisu w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojawiają się na szkoleniach, w publikacjach podatkowych oraz na stronach internetowych sprzeczne interpretacje co do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego dotacji przyznanych osobom fizycznym z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznawane dla osób fizycznych dotacje zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi będące dofinansowaniem do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Gmina ma obowiązek wystawić tym osobom PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, ustawa o ochronie środowiska w art. 406 określa na jaki cel mogą być przeznaczone środki z gminnych funduszy, a art. 408 wskazuje, że "działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznanie dotacji". Ponadto dofinansowanie ma postać dotacji dla osób fizycznych w rozumieniu art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego jaką jest Urząd Miasta pochodzącej ze środków funduszu celowego - Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w myśl art. 29 wymienionej ustawy realizuje zadania wyodrębnione z budżetu jednostki. Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapis w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca stoi na stanowisku, że dotacje (dofinansowanie) do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów nie są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie. W ocenie wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie ze środków funduszu celowego - Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją i z tego względu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe.Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym. W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6) ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi.Z kolei jak wynika z art. 408 tej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji. Zgodnie z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dofinansowanie przeznaczone do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym przedmiotowe dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją celową jednakże nie jest dotacją otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie spełnia zatem jednego z warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego przedstawione we wniosku dofinansowanie (dotacja celowa) nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ zostało wypłacone z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a nie z budżetu gminy. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zatem osobom, którym przyznano dotację wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl