IBPB2/415-15/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-15/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanych nagród związanych ze sprzedażą premiową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanych nagród związanych ze sprzedażą premiową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą trofeów sportowych dla klientów hurtowych i detalicznych. Głównymi nabywcami tych towarów są sklepy, hurtownie, osoby fizyczne oraz organizacje sportowe (np. kluby sportowe, stowarzyszenia kultury fizycznej). W celu zachęcenia klientów do korzystania z oferty i zwiększenia sprzedaży wnioskodawca zamierza wprowadzić w życie "program lojalnościowy", który polegać będzie na premiowaniu klientów dokonujących zakupu w sklepach wnioskodawcy powyżej określonej w regulaminie wartości poprzez przydzielanie punktów na podstawie okazanej przy zakupie specjalnej karty. Ilość przyznanych punktów uzależniona będzie od rodzaju i ilości zakupionego towaru (punktacja zamieszczana zostanie w Katalogu). Po zebraniu określonej ilości punktów posiadacz karty uprawniony będzie do nieodpłatnego otrzymania nagrody (towaru, usługi czy kwoty pieniężnej) wskazanej w wydanym przez wnioskodawcę w tym celu Katalogu nagród. Wartość nagrody uzależniona będzie od ilości uzbieranych ("realizowanych") punktów. Wnioskodawca zamierza objąć programem wyłącznie osoby fizyczne, zarówno dokonujące zakupu w swoim imieniu i na swój rachunek jak i składające zamówienia w imieniu osoby trzeciej (np. pracownik, członek władz przedsiębiorstwa czy innej jednostki organizacyjnej: klubu sportowego, fundacji, stowarzyszenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nagroda wręczona osobie fizycznej nie będącej przedsiębiorcą i nie dokonującej zakupu we własnym imieniu (np. pracownikowi dokonującego zakupów u wnioskodawcy w imieniu i na rzecz swego pracodawcy) jest "nagrodą związaną ze sprzedażą premiową" objętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowaną (od wartości ponad 760 zł) 10% ryczałtem, czy też taką nagrodą nie jest, a w związku z tym należy ją opodatkować na zasadach ogólnych jako przychód "z innych źródeł".

2.

Czy w sytuacji gdy nagroda wydana pracownikowi kontrahenta opodatkowania jest na zasadach ogólnych, na wnioskodawcy spoczywają obowiązki płatnika podatku dochodowego (art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy też tylko obowiązek informacyjny z art. 42a ustawy (wydanie PIT-11).

Zdaniem wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku każdą osobę fizyczną będącą beneficjentem nagrody przyznanej w ramach skierowanej do takich osób sprzedaży premiowej bez względu na to, czy dokonuje ona zakupów w imieniu własnym, czy też np. pracodawcy. Jedynie wyłączenie od tego zwolnienia dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą, a przepisów podatkowych nie należy interpretować rozszerzająco. W związku z tym wnioskodawca uważa, że w opisanym przypadku powinien jako płatnik pobrać od podatnika i odprowadzić do Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 10% od nadwyżki ponad 760 zł i wystawić formularz PIT-8AR.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

"Sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.Zatem nagroda wręczona osobie nie będącej przedsiębiorcą i nie dokonującej zakupu we własnym imieniu (np. pracownik dokonujący zakupu w imieniu i na rzecz swego pracodawcy) nie stanowi sprzedaży premiowej. Premiowani są pracownicy sklepów, hurtowni, organizacji sportowych nabywający towary handlowe wnioskodawcy, a nie faktyczni nabywcy towarów, którymi handluje wnioskodawca.

Wobec powyższego ww. nagroda w postaci towaru, usługi lub kwoty pieniężnej przyznanej w zależności od ilości zebranych na specjalnej karcie punktów, nie jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł.Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe (w tym przypadku nagrody w postaci towaru, usługi lub kwoty pieniężnej), nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.Na podmiocie wypłacającym ww. nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tej nagrody co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Podmioty te są jednak obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT 8C).

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody przyznane przez wnioskodawcę w ramach skierowanej do osoby nie będącej przedsiębiorcą i nie dokonującej zakupu we własnym imieniu (np. pracownikowi dokonującemu zakupów u wnioskodawcy w imieniu i na rzecz swego pracodawcy) nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Stanowią natomiast dla tej osoby przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, od którego wnioskodawca nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek, obowiązany jest jednak do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl