IBPB2/415-1491/08/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1491/08/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 sierpnia 2001 r. wnioskodawca wraz z żoną otrzymał w drodze darowizny od brata #188; udziału w domu mieszkalnym w stanie surowym, budynku gospodarczym oraz działce o wartości 22 tyś. zł. Koszt aktu notarialnego poniósł wnioskodawca wraz z innymi opłatami tj. 1317,50 zł.Wiosną 2002 r. brat wnioskodawcy wyraził zgodę na nadbudowę piętra w budynku mieszkalnym, a w Urzędzie Miasta wnioskodawca uzyskał pozwolenie na wykonanie tego rodzaju prac budowlanych. Wnioskodawca w sposób szczegółowy opisuje we wniosku jakiego rodzaju roboty budowlane wykonał i jakie nakłady finansowe poniósł w związku z nadbudową. W 2003 r. roboty budowlane zostały przerwane. W tym samym roku żona wnioskodawcy oddała sprawę do sądu o zniesienie współwłasności. Wnioskodawca ponosił dodatkowo koszty sądowe oraz wynagrodzenia dla biegłego sądowego z tytułu wyceny nieruchomości. W marcu 2005 r. zmarł brat wnioskodawcy, a spadek po nim przejął w całości bratanek wnioskodawcy, który nie prowadził wspólnego gospodarstwa z ojcem, ponieważ mieszkał w bloku. Bratanek wnioskodawcy wyraził zgodę na podłączenie mediów, w związku z powyższym wnioskodawca wznowił prace budowlane a następnie wykończeniowe zarówno w budynku jak i na całej posesji.

We wrześniu 2005 r. wnioskodawca wraz z żoną zamieszkali w ww. budynku mieszkalnym, a nadzór budowlany dokonał odbioru inwestycji nadbudowanej w grudniu 2005 r. Ponadto wnioskodawca informuje, że jego żona zameldowała się na pobyt stały w tym budynku mieszkalnym, natomiast wnioskodawca był tylko zameldowany na pobyt czasowy z uwagi na fakt pozostawania z zameldowaniem pod starym adresem, ze względów zdrowotnych. Bratanek wnioskodawcy nie uczestniczył w inwestycji ani nie partycypował w kosztach, zażądał natomiast spłaty w wysokości 90 tyś. zł.Postępowanie w sądzie trwało od 28 października 2003 r. do 20 czerwca 2007 r. w efekcie czego została zniesiona współwłasność w ten sposób, że wnioskodawca wraz z żoną na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej otrzymali cały dom i zostali zobowiązani do dokonania spłaty w kwocie 90 tyś. zł na rzecz bratanka wnioskodawcy. Sąd ustalił wartość przedmiotu sprawy na 120 tyś. zł. Ponadto wnioskodawca informuje, ze bratanek nie rościł sobie żadnych praw do dokonanej przez wnioskodawcę nadbudowy. Wnioskodawca podjął prace dociepleniowe i wykończeniowe pozostałej części budynku, po czym nadzór budowlany odebrał cały budynek.W związku z brakiem środków pieniężnych na spłatę, aby wywiązać się ze zobowiązania wobec bratanka, wnioskodawca sprzedał ww. nieruchomość, a następnie za pozostałe pieniądze nabył lokal mieszkalny - jednocześnie złożył w urzędzie skarbowym zeznanie PIT-36 za 2007 r. Pojawiły się jednak wątpliwości co do sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału w działce i budynku mieszkalnym nabytym w 2001 r. w drodze darowizny.

Czy wnioskodawca powinien zapłacić podatek z tytułu sprzedaży udziału nabytego w drodze zniesienia współwłasności ww. nieruchomości, czy od całej inwestycji.

Czy czasowe zameldowanie powoduje obowiązek zapłaty podatku.

Zdaniem wnioskodawcy, akt notarialny dotyczący darowizny dokonanej w 2001 r. został opłacony. Ponadto wnioskodawca nie zgadza się z naliczaniem mu podatku z uwagi na brak meldunku na pobyt stały w budynku mieszkalnym, który został sprzedany.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość), jeżeli nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r., do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Dla ustalenia zatem jakie przepisy znajdą zastosowanie w sprawie, istotne jest ustalenie daty nabycia udziałów w przedmiotowej nieruchomości lub jej części.

* Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wraz z żoną w 2001 r. w drodze darowizny od swojego brata otrzymali udział wynoszący 1/4 części w budynku mieszkalnym, działce i budynku gospodarczym. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawcę 1/4 udziału w nieruchomości jest dzień zawarcia umowy darowizny.Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Umowa darowizny jest zatem jedną z form nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży udziału nabytego w drodze darowizny nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie udziałów w nieruchomości minęło pięć lat (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tym samym odpłatne zbycie tego udziału w przedmiotowej nieruchomości nie stanowi w ogóle źródła przychodu. W przedmiotowej sprawie brak przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nabytego w spadku udziału tj. 1/4 nie powstaje wyłącznie z uwagi na upływ 5 letniego terminu, a nie na fakt uprzedniej zapłaty podatku od spadku.

* Natomiast w odniesieniu do skutków podatkowych dokonania zniesienia współwłasności stwierdza się co następuje.

Stosownie do art. 195 ustawy - Kodeks cywilny współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Zgodnie z art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo własnością w częściach ułamkowych albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego - art. 196 § 2 tej ustawy. Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, tylko wówczas, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Ze staniu faktycznego opisanego przez wnioskodawcę wynika, że w dniu 20 czerwca 2007 r. dokonano zniesienia współwłasności przedmiotowej nieruchomości w ten sposób, że wnioskodawcy i jego żonie przypadł oprócz udziału w wysokości 1/4, który nabyli w 2001 r. w drodze darowizny również pozostały udział w przedmiotowej nieruchomości w wysokości 3/4. W efekcie wnioskodawca wraz z żoną stali się wyłącznymi właścicielami przedmiotowej nieruchomości - odpłatnie, gdyż zostali oni równocześnie zobowiązani do spłaty pozostałego współwłaściciela t.j. bratanka wnioskodawcy. W związku z powyższym należy zauważyć, że w wyniku zniesienia współwłasności udział wnioskodawcy i jego żony w przedmiotowej nieruchomości uległ zwiększeniu.7Jeżeli współwłaściciele decydują się na odpłatne zniesienie współwłasności, to obowiązek dokonania spłaty świadczy o tym, że osoba, która została zobowiązana do spłat na rzecz pozostałego współwłaściciela w wyniku zniesienia współwłasności musiała otrzymać (nabyć) udział przekraczający wartość udziału, jaki jej przysługiwał w tej nieruchomości. W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dokonane za spłatą na rzecz pozostałego współwłaściciela odpłatne zniesienie współwłasności stanowi dla wnioskodawcy i jego żony nowe nabycie 3/4 udziału w przedmiotowej nieruchomości.

Tak więc data 20 czerwca 2007 r. winna być utożsamiona z nowym nabyciem i do odpłatnego zbycia tego udziału będą miały zastosowanie przepisy ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007 r.

I tak stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Należy zatem stwierdzić, że do przychodów ze zbycia udziału w przedmiotowej nieruchomości w części (3/4) nabytego w dniu 20 czerwca 2007 r. na podstawie odpłatnego zniesienia współwłasności wnioskodawca winien wykazać 1/2 kwoty uzyskanej ze sprzedaży 3/4 udziału w nieruchomości. Podobnie powinna postąpić żona wnioskodawcy. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż zniesienie współwłasności nastąpiło w sposób odpłatny tzn. wnioskodawca wraz z żoną zostali zobowiązani do spłaty na rzecz pozostałego współwłaściciela należy uznać, że przysługuje im prawo do uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wartości dokonanej spłaty oraz wszystkich udokumentowanych nakładów poniesionych na nadbudowę przedmiotowej nieruchomości i jej wykończenie. Każde z małżonków do kosztów uzyskania przychodów będzie zatem mogło zaliczyć po połowie: koszty spłaty na rzecz bratanka, wartość nakładów poczynionych na nieruchomości oraz wartość poniesionych i udokumentowanych kosztów sądowych związanych ze zniesieniem współwłasności. Różnica stanowić będzie dochód do opodatkowania.

Jednakże zauważyć należy, iż ustawodawca przewidział w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwości zwolnienia osiągniętego z tego tytułu przychodu z opodatkowania. Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy, jednym z warunków zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres. Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis nie precyzuje, od kiedy rozpoczyna się okres zameldowania to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia. W tej sytuacji ze zwolnienia skorzystać może każdy podatnik, który był zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym nawet w okresie nieprzypadającym bezpośrednio przed dniem zbycia. Zatem każdy roczny okres zameldowania uprawnia do zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 tej ustawy). Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, co oznacza, że jeśli sprzedawany budynek jest współwłasnością obojga małżonków, to każdy z nich musi spełnić warunki uprawniające do przedmiotowego zwolnienia tj. być zameldowanym przez okres ponad 12 miesięcy na pobyt stały i złożyć stosowne oświadczenie w odniesieniu do przypadającego na niego przychodu ze sprzedaży mieszkania.

W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości.

W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2007 r. termin do złożenia tego oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2008 r., co wynika z postanowień § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 51, poz. 361). Należy jednak zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w omawianym przepisie objęty jest jedynie przychód ze zbycia wyłącznie budynku mieszkalnego. Przychód ze zbycia gruntu, udziału w gruncie lub prawa wieczystego użytkowania związanego z budynkiem mieszkalnym a także budynków gospodarczych będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż wnioskodawca w przedmiotowym budynku mieszkalnym był zameldowany na pobyt czasowy, a już z samego literalnego brzmienia rozpatrywanego przepisu wynika, że ustawodawca uzależnił możliwość zwolnienia od spełnienia warunku jakim jest zameldowanie na pobyt stały. Z kolei żona wnioskodawcy była w przedmiotowym budynku mieszkalnym zameldowana na pobyt stały. Przedmiotowy budynek mieszkalny w 2007 r. został sprzedany. Ponadto z opisu stanu faktycznego wynika, że budynek ten był objęty współwłasnością małżeńską wnioskodawczyni i jej męża.Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. "Ulga meldunkowa" podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym zabroniona jest rozszerzająca wykładnia przepisów.

Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych każdy z małżonków będących współwłaścicielami lokalu mieszkalnego jest odrębnym podatnikiem i aby można było zwolnić w całości dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego budynku to oboje małżonkowie winni spełnić łącznie wszystkie przesłanki wymienione powyżej. Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że tylko żona wnioskodawcy w przedmiotowym budynku mieszkalnym była zameldowana na pobyt stały. Brak natomiast informacji czy złożyła stosowne oświadczenie, że spełnia warunki do skorzystania z tzw. "ulgi meldunkowej".

Tym samym stwierdzić należy, że żona wnioskodawcy miała prawo do skorzystania ze zwolnienia w ramach tzw. "ulgi meldunkowej", o ile złożyła w ustawowym terminie oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia, natomiast zwolnienie nie dotyczy wnioskodawcy, gdyż nie był on zameldowany na pobyt stały w zbywanym budynku.W związku z powyższym zwolnieniem może być objęta tylko połowa dochodu uzyskanego ze zbycia budynku, ponieważ budynek wchodził w skład wspólności ustawowej. Pozostała część osiągniętego dochodu przypadająca na męża z uwagi na brak stałego meldunku będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach wskazanych powyżej. Jednakże nawet gdyby żona wnioskodawcy spełniła warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej, to opodatkowaniu podlegać będzie dochód przypadający na kwotę dotyczącą zbycia gruntu i budynku gospodarczego, gdyż ta część nie będzie korzystała ze zwolnienia. Małżonce będzie jednak przysługiwało prawo pomniejszenia tej części przychodu o odpowiednią część spłaty bratanka przypadającą na grunt i budynek gospodarczy.

Podsumowując stwierdzić należy, iż 1/4 przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości z uwagi na fakt nabycia udziału wynoszącego 1/4 w drodze darowizny od brata nie będzie w ogóle podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy już upłynął. Natomiast dochód uzyskany ze sprzedaży udziału (3/4) w nieruchomości nabytego w 2007 r. w drodze zniesienia współwłasności w części odpowiadającej przychodowi przypadającemu na wnioskodawcę będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e.

Z kolei dochód uzyskany przez żonę wnioskodawcy z odpłatnego zbycia udziału w budynku mieszkalnym o ile spełniła ona warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, będzie korzystał ze zwolnienia określonego tym przepisem z wyjątkiem części dotyczącej przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia udziału przypadającego na nią w gruncie związanym z tym budynkiem mieszkalnym oraz budynku gospodarczego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl