IBPB2/415-149/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-149/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 20 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego z pismem z dnia 12 marca 2008 r. wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 20 marca 2008 r. wpłynęło ww. uzupełnienie wniosku, w którym wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem interpretacji winien być przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamiast wskazanego we wniosku pierwotnym przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uchwałą z dnia 5 października 2006 r. Rada Gminy przyjęła "Kompleksowy program ograniczenia niskiej emisji zanieczyszczeń do atmosfery z budynków na terenie gminy...". W wykonaniu przedmiotowej uchwały nastąpi modernizacja systemów cieplnych poprzez wymianę tradycyjnych kotłów węglowych na kotły na paliwo stałe z palnikiem retortowym lub kotły gazowe. Celem przedsięwzięcia jest ochrona środowiska w zakresie poprawy jakości powietrza, zaś samo przedsięwzięcie jest realizowane w ramach polityki proekologicznej państwa. Na ww. zadanie gmina zaciągnęła pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, której spłata związana jest z możliwością umorzenia 50% należności, pod warunkiem uzyskania efektu ekologicznego. Indywidualni użytkownicy ponoszą koszty zakupu i montażu systemu cieplnego, pomniejszone o kwotę 6355,80 zł, które Urząd Gminy pokryje z zaciągniętej pożyczki w Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Problem prawny powstaje na gruncie opisanego wyżej zdarzenia przyszłego, które dotyczy zwolnień od podatku dochodowego przewidzianych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 tegoż przepisu wolne od podatku dochodowego są: wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie otrzymanego dofinansowania (6355,80 zł) indywidualny użytkownik winien opłacić podatek dochodowy od osób fizycznych.

W ocenie gminy zwolnienie z podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje tutaj zastosowanie. Pierwotne pytanie gminy zadane było w kontekście art. 21 ust. 1 pkt 129, co po konsultacjach z sąsiednimi samorządami uznano za błędne.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizować program ograniczenia niskiej emisji zanieczyszczeń do atmosfery z budynków na terenie tej gminy, w którym indywidualny użytkownik będzie ponosił koszty związane z zakupem i montażem systemu cieplnego, pomniejszone o kwotę 6355,80 zł, które Urząd Gminy pokryje z zaciągniętej pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zatem w przedmiotowej sprawie indywidualni użytkownicy otrzymują od gminy pieniądze (dofinansowanie), a nie świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia nieodpłatne czy częściowo odpłatne wymienione w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy to przede wszystkim usługi. Wartość tych świadczeń określa się zgodnie z art. 11 ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku zatem z faktem, że świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy nie mogą mieć charakteru pieniężnego, osoby, które otrzymują dofinansowanie od gminy w postaci pieniężnej dopłaty do ceny zakupu i instalacji pieca nie mogą korzystać z przewidzianego tym przepisem zwolnienia. Otrzymane od Gminy dofinansowanie należy kwalifikować u osób fizycznych jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem przychodami takimi są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przysporzenie ma konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty pieniędzy, ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane świadczeniobiorcom środki. Dla wnioskodawcy oznacza to, że spoczywać będą na nim obowiązki wynikające z art. 42a ustawy. Stosownie do powyższego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek sporządzić informację PIT-8C dla osób, którym udzielono dofinansowania na wymianę kotłów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Podkreślić należy, iż wobec zmiany przez wnioskodawcę normy prawnej mającej być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz nie sprecyzowanie w uzupełnieniu wniosku, czy otrzymane dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), nie było możliwe stwierdzenie przez organ podatkowy, czy otrzymane przez wnioskodawcę środki podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl