IBPB2/415-148/07/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-148/07/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 24 października 2007 r. Znak: IBPB2/415-148/07/BJ wezwano o uzupełnienie stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono w dniu 14 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Klub podpisał Umowę Finansową dotyczącą dotacji z Unii Europejskiej z budżetu Programu Środki Przejściowe 2004 "Zwiększenie świadomości społecznej oraz wzmocnienie roli organizacji pozarządowych w zakresie rzecznictwa i monitoringu". Realizacja przedsięwzięcia rozpoczęła się 15 lutego 2007 r., a okres jego realizacji wynosi 10 miesięcy. Wnioskodawca wskazał następujący sposób finansowania tej umowy: "Instytucja Kontraktująca dokona następujących płatności na rzecz beneficjenta:

- zaliczka w wysokości 80% kwoty wymienionej w art. 3 (2) postanowień szczegółowych w ciągu 45 dni po otrzymaniu przez Instytucję Kontraktującą:

* umowy podpisanej przez obie strony,

* wniosku o dokonanie płatności zgodnie z załącznikiem V,

* oraz gwarancji finansowej, jeżeli jest wymagana zgodnie z ustaleniami art. 15 (7), (przyp. autora - nie jest wymagana),

- pozostała należność - w ciągu 45 dni od zatwierdzenia przez Instytucję Kontraktującą.

W ramach ww. umowy wnioskodawca realizuje Projekt pt. "Program aktywnej edukacji dzieci i młodzieży podnoszący wiedzę na temat ochrony grzybów w Polsce". Celem ogólnym Projektu jest podniesienie wiedzy na temat ochrony grzybów, które są chronione ustawowo, jak i zachowanie ekosystemu warunkującego ich byt w środowisku leśnym. Cel ten zamierza się osiągnąć poprzez cele szczegółowe:

* wzrost świadomości społecznej i wiedzy na temat roli grzybów w przyrodziei gospodarcze człowieka,

* wzrost znajomości gatunków grzybów chronionych,

* wzrost odpowiedzialności społecznej za ochronę przyrody.Do osób bezpośrednio realizujących cel projektu należą pracownicy merytoryczni, w tym:

* koordynator krajowy,

* koordynator regionalny,

* konsultanci projektu,oraz pracownik pomocniczy, tj. finansowo-administracyjny.

Koordynatorzy oraz pracownik finansowo-administracyjny są zatrudnieni na podstawie umów o pracę.

Do zakresu obowiązków koordynatora krajowego należy:

* nadzór i organizacja wykonania publikacji przygotowywanych w ramach projektu (film, malowanka, ulotka),

* organizacja cyklu szkoleń w szkołach na terenie województwa,

* zorganizowanie zbiorów na wystawę fotograficzną,

* organizacja wystawy fotograficznej grzybów chronionych,

* nadzór nad organizacją cyklu szkoleń na terenie województwa,

* nadzór nad organizacją wystaw grzybów chronionych na terenie województwa,

* organizacja wysyłki przygotowanych w ramach projektu publikacji,

* przygotowanie materiałów na stronę internetową,

* prace administracyjne: dostarczenie faktur pracownikowi administracyjno-finansowemu, prowadzenie korespondencji związanej z merytorycznymi problemami projektu, współpraca z koordynatorami regionalnymi oraz organizacjami zaangażowanymi w realizację Projektu, zdawanie realizacji z postępów Projektu przed Zarządem Głównym Klubu,

* ewaluacja.

Do zakresu obowiązków pracownika finansowo-administracyjnego należy:

* przygotowanie i dostarczenie dokumentów do księgowości,

* nadzór nad prawidłowością dokumentacji finansowej,

* kontrola wydatków Projektu,

* prowadzenie korespondencji dotyczącej problemów finansowych, administracyjnych i kadrowych Projektu,

* przygotowywanie umów dla osób zaangażowanych w realizację Projektu.

Ponadto wnioskodawca wskazał, iż podpisał umowy zlecenia i o dzieło z:

* pracownikami merytorycznymi-konsultantami,

* koordynatorami regionalnymi, a także z

* edukatorami prowadzącymi zajęcia w szkołach.Wynagrodzenia tych osób są przelewane ze środków projektu z rachunku wydzielonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dochody osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy dochody otrzymane przez koordynatora oraz pracownika administracyjno-biurowego zatrudnionych na podstawie umowy o pracę są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ są spełnione przesłanki zwolnienia, tj.:

* dochody tych osób są sfinansowane z bezzwrotnej pomocy,

* podatnicy bezpośrednio realizują cel projektu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie dotyczy jedynie dochodów stanowiących bezzwrotną pomoc przyznaną na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z obcymi państwami, organizacjami lub instytucjami międzynarodowymi przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Na podstawie ww. przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa.Jest jednak oczywistym, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania. Jednakże nie każda osoba zatrudniona przy realizacji zadań i otrzymująca wynagrodzenie sfinansowane ze środków pomocy zagranicznej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Ustalona wykładnia językowa cytowanego wyżej przepisu ustawy podatkowej prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, uprawnia do zwolnienia z opodatkowania dochodów pracowników uczestniczących w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu tych zadań. Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione przy realizacji danego projektu. Należy odróżnić czynności o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze organizacyjnym, technicznym czy pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie będą więc podlegały dochody osiągnięte przez osoby zaangażowane jedynie pośrednio w realizację projektu wykonujące prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych czy nadzorczych, które niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji projektu, jednakże same w sobie nie stanowią celu programu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca podpisał Umowę Finansową dotyczącą dotacji z Unii Europejskiej z budżetu Programu Środki Przejściowe 2004 "Zwiększenie świadomości społecznej oraz wzmocnienie roli organizacji pozarządowych w zakresie rzecznictwa i monitoringu", w ramach której realizuje Projekt pt. "Program aktywnej edukacji dzieci i młodzieży podnoszący wiedzę na temat ochrony grzybów w Polsce". Ze wskazanego sposobu finansowania tej umowy nie wynika, aby środki finansowe na realizację projektu pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z obcymi państwami, organizacjami lub instytucjami międzynarodowymi przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Wnioskodawca wskazał jedynie, że środki są gromadzone na wyodrębnionym rachunku, natomiast nie przedstawił zasad przepływu tych środków.

Wobec nie spełnienia jednej z przesłanek wynikających z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy bez znaczenia jest charakter czynności (merytoryczny czy pomocniczy) wykonywany przez ww. osoby zatrudnione przy realizacji przedmiotowego projektu. W konsekwencji dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno - prawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl