IBPB2/415-145/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-145/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 26 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła, które jest dotacją w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych-jest prawidłowe.

* zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła, jako świadczenie nieodpłatne w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z dnia 12 marca 2008 r. wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 26 marca 2008 r. wpłynęło ww. uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji osobom fizycznym zakwalifikowanym do udziału w "Programie Ograniczenia Niskiej Emisji...", dla gminy w następstwie przyjęcia 1 października 2007 r. uchwały w sprawie przyjęcia tego programu. Zgodnie z zamierzoną regulacją osobom fizycznym przysługuje prawo otrzymania dotacji z budżetu gminy na prace termomodernizacyjne określone w regulaminie modernizacji źródeł ciepła budynków indywidualnych, realizowanych w ramach programu ograniczenia niskiej emisji dla gminy. Dotacja może być przy tym udzielona wyłącznie tej osobie fizycznej, która powierzy wykonanie prac termomodernizacyjnych wykonawcy spełniającemu warunki regulaminu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymieniona dotacja wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie istnieje obowiązek sporządzania przez gminę i wystawiania do urzędu skarbowego formularza PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. dotacja wolna jest od podatku dochodowego, a tym samym nie istnieje obowiązek przekazania przez gminę urzędowi skarbowemu formularza PIT-8C. Dofinansowanie będzie miało postać dotacji dla osób fizycznych w rozumieniu art. 176 ustawy o finansach publicznych i pochodzić będzie z budżetu gminy z jej dochodów własnych, co oznacza, że dofinansowanie (dotacja) gminy na pokrycie części kosztów poniesionych przez użytkownika będącego osobą fizyczną, w związku z ograniczeniem niskiej emisji korzystać będzie ze zwolnienia zarówno w oparciu o cytowany art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i art. 21 ust. 1 pkt 114 tej ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystępuje do realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji...". Zgodnie z zamierzoną regulacją osobom fizycznym przysługiwać będzie prawo otrzymania dotacji z budżetu gminy na prace termomodernizacyjne określone w regulaminie modernizacji źródeł ciepła budynków indywidualnych, realizowanych w ramach programu ograniczenia niskiej emisji dla gminy. Dotacja może być przy tym udzielona wyłącznie tej osobie fizycznej, która powierzy wykonanie prac termomodernizacyjnych wykonawcy spełniającemu warunki regulaminu.

Jeżeli zatem jak wskazał wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku, "dofinansowanie" w rzeczywistości jest dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) i będzie wypłacane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Gminy nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz dla osób, które otrzymają dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji "Programu Niskiej Emisji...".W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, iż w opisanym stanie faktycznym będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizować "Program Ograniczenia Niskiej Emisji...", gdzie zgodnie z zamierzoną regulacją osobom fizycznym przysługuje prawo otrzymania dotacji z budżetu gminy na prace termomodernizacyjne określone w regulaminie modernizacji źródeł ciepła budynków indywidualnych, realizowanych w ramach "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji...". Dotacja może być przy tym udzielona wyłącznie tej osobie fizycznej, która powierzy wykonanie prac termomodernizacyjnych wykonawcy spełniającemu warunki regulaminu. Zatem w przedmiotowej sprawie podatnicy otrzymują od gminy pieniądze (w formie dotacji), a nie świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia nieodpłatne czy częściowo odpłatne wymienione w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy to przede wszystkim usługi. Wartość tych świadczeń określa się zgodnie z art. 11 ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z faktem, że świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy nie mogą mieć charakteru pieniężnego, osoby, które otrzymują dotację od gminy w postaci pieniężnej wypłaty, która zostanie przekazana na wykonanie prac termomodernizacyjnych wykonawcy spełniającemu warunki regulaminu nie mogą korzystać z przewidzianego tym przepisem zwolnienia.

Zatem stanowisko wnioskodawcy, iż w opisanym stanie faktycznym znajduje również zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl