IBPB2/415-1375/08/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1375/08/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz niezabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni postanowieniem Sadu Rejonowego z dnia 8 lutego 1994 r. wydanego w oparciu o zapisy testamentowe stała się (w drodze rzeczonego postanowienia o nabyciu spadku) jedynym właścicielem następujących składników majątkowych:

1.

mieszkania własnościowego w bloku (w którym nie jest i nigdy nie była zameldowana);

2.

działki budowlanej niezabudowanej.

W 2009 r. wnioskodawczyni zamierza sprzedać mieszkanie (ewentualnie również działkę),a dochody z tytułu zbycia rzeczowych składników majątkowych zamierza przeznaczyć na budowę własnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy transakcja zbycia opisanych wyżej składników majątkowych planowana na 2009 r. będzie zwolniona z obciążeń podatkowych.

Czy na wnioskodawczyni będzie ciążył obowiązek złożenia w ciągu 14 dni od daty transakcji stosownego oświadczenia w urzędzie skarbowym, że środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania lub działki przeznaczy na budowę własnego domu jednorodzinnego.

Wnioskodawczyni uważa, że dochody które zamierza uzyskać z tytułu planowanej na 2009 r. transakcji ww. składników majątkowych nie powinny podlegać opodatkowaniu, gdyż jest ona właścicielem opisanych powyżej składników majątkowych dłużej niż 5 lat oraz dochody uzyskane przez nią z tytułu planowanego zbycia tychże składników ma zamiar przeznaczyć na cele mieszkaniowe (t.j. na cel sfinansowania budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego) a nie na cele komercyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Z treści cytowanego przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie podlega, w świetle ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego wnioskodawczyni w drodze dziedziczenia w oparciu o zapisy testamentowe stała się jedynym właścicielem mieszkania własnościowego oraz działki budowlanej niezabudowanej, co stwierdził Sąd postanowieniem z dnia 8 lutego 1994 r. o nabyciu spadku.

W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię spadku jest data śmierci spadkodawcy. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego jest zatem nie data postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, ale dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.Wprawdzie we wniosku brak informacji o dacie śmierci spadkodawcy, która to data jest zarazem datą nabycia spadku po nim, jednak mając na względzie fakt, iż postanowienie Sądu o przyznaniu praw do spadku wydano 8 lutego 1994 r. jest rzeczą bezsporną, iż nabycie spadku, czyli śmierć spadkodawcy musiało nastąpić przed tą datą. Oznacza to zarazem, iż do sprzedaży tych praw (tj. lokalu mieszkalnego i niezabudowanej działki) należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Z uwagi na fakt nabycia przedmiotowych składników majątkowych w dacie śmierci spadkodawcy należało stwierdzić, że przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego jak i niezabudowanej działki nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pięcioletni okres, zgodnie z literalnym brzmieniem określonym w ww. przepisie już upłynął.

Mając zatem na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, a także okoliczność, iż planowana sprzedaż poszczególnych składników majątkowych t.j. lokalu mieszkalnego i niezabudowanej działki ma nastąpić po upływie pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, stwierdzić należy, iż na wnioskodawczyni nie będzie ciążył żaden obowiązek podatkowy nawet jeśli uzyskanych ze sprzedaży środków nie przeznaczyłaby na własne cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl