IBPB2/415-136/07/KCz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-136/07/KCz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki A. przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia jakie obowiązki spoczywają na spółce wypłacającej premię prywatyzacyjną pracownikom innej przejmowanej spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia jakie obowiązki spoczywają na spółce wypłacającej premię prywatyzacyjną pracownikom innej przejmowanej spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył od Skarbu Państwa 85% akcji innej spółki. W związku z nabyciem, pomiędzy wnioskodawcą a związkami zawodowymi spółki, której akcje zakupiono doszło do podpisania Pakietu Socjalnego. W dokumencie tym, nabywca zobowiązał się do wypłaty w formie darowizny każdemu pracownikowi spółki, której akcje nabywał, określonej kwoty pieniędzy tytułem tzw. "Premii Prywatyzacyjnej". Wypłaty dokonano w kwietniu 2007 r. Jak podkreślono we wniosku, wypłacającej nie łączyła z osobami, którym dokonano wypłaty żadna umowa (w tym umowa o pracę), poza umową określoną mianem darowizny tytułem przedmiotowej premii prywatyzacyjnej. Ponadto wnioskodawca przywołał wcześniejsze rozstrzygnięcia organów podatkowych w jego sprawie, zgodnie z którymi, przedmiotową premię prywatyzacyjną należy uznać za przychód ze stosunku pracy dla pracowników spółki, której akcje stały się przedmiotem sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z wykonaniem Pakietu Socjalnego i wypłatą pracownikom spółki, której akcje zakupił wnioskodawca premii prywatyzacyjnej, na wnioskodawcy spoczywa obowiązek odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też wystarczającym jest przygotowanie informacji o uzyskanych przychodach bez konieczności potrącania zaliczek na podatek.

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że osób otrzymujących premię prywatyzacyjną nie łączy ani nie łączył stosunek pracy z wnioskodawcą, osoby te nie mogą być uważane za pracowników spółki a tym samym wnioskodawca nie pełni obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 i 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jedynie zgodnie z art. 42a przygotowuje informację PIT-8C o dokonanych wypłatach.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W przedmiotowej sprawie dla ustalenia obowiązków wnioskodawcy istotnym jest prawidłowe zakwalifikowanie do określonego źródła przychodów przyznanej pracownikom spółki, której akcje zakupiono, premii prywatyzacyjnej. Z treści wniosku wynika, że dokumentem będącym podstawą przyznania tejże premii jest Pakiet Socjalny, czyli zbiorowe porozumienie w sprawie gwarancji socjalnych, pracowniczych i związkowych zawarte w procesie prywatyzacji i będące źródłem prawa pracy. Wypłacona premia przysługuje zatem wyłącznie pracownikom przejmowanej spółki i jest ściśle powiązana z istniejącym stosunkiem pracy. Tym samym przychód otrzymany od wnioskodawcy przez tych pracowników należy zakwalifikować jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem za przychody m.in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń (...). Nabywając od Skarbu Państwa pakiet większościowy akcji, wnioskodawca uzyskał status strony pracodawczej wobec osób, którym premię wypłacił. Stroną pracodawczą jest bowiem nie tylko pracodawca sensu stricto, czyli podmiot będący stroną umowy o pracę, ale również właściciel, który przejmuje na siebie wypłatę świadczeń pracowniczych. Tym samym, na wnioskodawcy jako pracodawcy w szerokim rozumieniu tego słowa, ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z powyższego, wnioskodawca był zobowiązany obliczyć i pobrać w ciągu roku (w momencie wypłaty premii) zaliczki na podatek dochodowy i w myśl art. 38 ust. 1a ustawy kwotę pobranych zaliczek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według siedziby płatnika.

Zatem stanowisko wnioskodawcy nie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl