IBPB2/415-1348/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1348/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W., przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Wspólnicy spółki z siedzibą na Cyprze planują powołać wnioskodawcę na stanowisko dyrektora spółki. Powołanie na stanowisko dyrektora - członka zarządu spółki nastąpi na podstawie uchwały spółki, która określi zakres pełnionych obowiązków, okres powołania oraz wysokość wynagrodzenia. Podatnik będzie pełnić obowiązki w spółce na podstawie statutu spółki oraz uchwały wspólników. Wynagrodzenie wypłacane przez spółkę będzie mieć stały, zryczałtowany charakter. Cypryjski podmiot jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną na terytorium Cypru. Spółka jest rezydentem podatkowym na Cyprze, tzn. w tym państwie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Obowiązki podatnika w ramach pełnionej funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej odpowiadają w dużej mierze kompetencjom członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z cypryjskim prawem spółek przyjmuje się, iż dyrektorzy to osoby pełniące funkcje reprezentacyjne i zarządcze w spółce, na rzecz której działają.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód podatnika uzyskany z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej będzie zwolniony w Polsce od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy przy zwalnianiu dochodów podatnika uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terytorium Polski będzie stosowana tzw. metoda wyłączenia z progresją.

Zdaniem wnioskodawcy, dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. na Cyprze oraz w Polsce. Jednocześnie zgodnie z art. 24 rzeczonej umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidującym unikanie podwójnego opodatkowania za pomocą tzw. metody wyłączenia z progresją, w Polsce dochód ten będzie zwolniony od opodatkowania. Ponadto w opinii wnioskodawcy, nie ma znaczenia fakt, iż w tekście polskim art. 16 umowy wymienia się jedynie dochody z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Cypryjskie prawo nie przewiduje istnienia w spółkach organu, który stanowiły odpowiednik rady nadzorczej w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 umowy należy rozumieć szeroko stosując go do dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia w spółkach funkcji dyrektora. Zdaniem wnioskodawcy, takie rozumowanie potwierdza również brzmienie art. 16 umowy w wersji angielskiej, który wymienia organ określany jako "the board of directors", czyli organ o charakterze zarządczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy). Stosownie do art. 16 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłaconych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż "rada nadzorcza" w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, że art. 16 umowy znajduje również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca na podstawie uchwały spółki zostanie powołany na stanowisko dyrektora - członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną na terytorium Cypru. Wnioskodawca wskazał, iż w ramach pełnionej funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej jego obowiązki będą odpowiadać w dużej mierze kompetencjom członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych.

Wobec powyższego, do wynagrodzeń wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 16 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym jego dochód może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji tj. w Polsce. Jednakże w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) i ust. 4 tej umowy (tj. wyłączenie z progresją). Jak stanowi przepis art. 24 ust. 1 lit. a) umowy w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie - z zastrzeżeniem postanowień litery b) niniejszego artykułu - zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.Stosownie natomiast do art. 24 ust. 4 tej umowy, jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.

Powyższe oznacza, iż dochód wnioskodawcy uzyskany na Cyprze będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli uzyskałby on inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce, zgodnie z ww. metodą, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczania stopy procentowej podatku od pozostałego jego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Zasady obliczania podatku w takiej sytuacji jak wyżej zostały określone w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według tego przepisu jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl