IBPB2/415-1318/08/JT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1318/08/JT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 16 kwietnia 2003 r. nabył wraz z małżonką na (zasadzie ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej) nieruchomość niezabudowaną składającą się z działki gruntowej o pow. 56 ha 1100 m 2 na powiększenie gospodarstwa rolnego. Nieruchomość stanowi grunty orne i oznaczona jest w ewidencji gruntów jako grunty rolne. Nieruchomość tę wnioskodawca wykorzystywał jako grunty rolne i od tej nieruchomości uiszczał podatek rolny. W gminie gdzie położona jest przedmiotowa nieruchomość nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Aktem notarialnym warunkowej umowy sprzedaży z dnia 17 czerwca 2008 r. (pod warunkiem że Agencja Nieruchomości Rolnych nie wykona prawa pierwokupu) a następnie aktem notarialnym przenoszącym własność z dnia 15 lipca 2008 r. nieruchomość została przez wnioskodawcę i jego małżonkę zbyta na rzecz gminy. W akcie notarialnym warunkowej umowy sprzedaży przedstawiciel gminy oświadczył, że nabyta nieruchomość rolna wskutek sprzedaży nie traci charakteru rolnego co najmniej do 30 czerwca 2009 r. Zgodnie z treścią ww. warunkowej umowy sprzedaży nabywca - gmina zobowiązała się wydzierżawić wnioskodawcy i żonie tę nieruchomość jeżeli zgłoszą taki wniosek. Wnioskodawca wraz z żoną nadal ma zamiar użytkować tę nieruchomość dla celów rolnych na podstawie umowy dzierżawy, którą zamierzają zawrzeć z gminą na okres 3 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 i art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem przedmiotem sprzedaży są grunty stanowiące gospodarstwo rolne (w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 1 ustawy o podatku rolnym) oraz w związku ze sprzedażą nie utraciły one charakteru gruntów rolnych bowiem będą użytkowane nadal jako grunty rolne (oświadczenie nabywcy - gminy, zawarte w akcie notarialnym warunkowej umowy sprzedaży oraz wnioskodawca będzie je dzierżawił od nabywcy z przeznaczeniem na cele rolnicze).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r. W niniejszym przypadku zastosowanie będą miały przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika iż grunt nabyty zostały w dniu 16 kwietnia 2003 r. na zasadzie ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej W dniu 17 czerwca 2008 r. wnioskodawca zawarł z gminą (pod warunkiem że Agencja Nieruchomości Rolnych nie wykona prawa pierwokupu) warunkową umowę sprzedaży tej nieruchomości, a przeniesienie prawa własności tej nieruchomości na nabywcę nastąpiło w dniu 15 lipca 2008 r. Na tle rozpatrywanej sprawy wymaga wyjaśnienia znaczenie wyrażenia "nieruchomość", użytego w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w przepisach ww. ustawy. Należy zatem odwołać się do przepisów prawa cywilnego. Jak stanowi art. 46 k.c. nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki z gruntem trwale związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Prawo polskie wyróżnia więc trzy rodzaje nieruchomości: gruntowe, budynkowe, części budynków (lokalowe). W świetle przytoczonej definicji przepisy prawa cywilnego traktują nieruchomości gruntowe jako jedną kategorię nieruchomości, nie różnicując ich ze względu na ich przeznaczenie czy ich funkcję. Stąd również znaczenie nieruchomości użyte w zapisie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, należy traktować w szerokim tego słowa znaczeniu. Z tego względu dla powstania obowiązku podatkowego na podstawie ww. przepisu, bez znaczenia jest, czy zbywana nieruchomość stanowi grunt rolny, leśny czy budowlany. W przepisie tym nie wprowadzono zasady odmiennego traktowania nieruchomości, w zależności od ich przeznaczenia.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym - był on wraz z małżonką właścicielem przedmiotowej nieruchomości od dnia 16 kwietnia 2003 r. Małżonkowie sprzedali powyższą nieruchomość przenosząc prawo własności na gminę w dniu 15 lipca 2008 r.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku, w którym ją nabyto i w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż ta stanowić będzie źródło przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy opodatkowania. Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są między innymi - przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

* przychód musi być uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Jeżeli zatem sprzedawane użytki rolne nie stanowią gospodarstwa rolnego lub będąc częścią tegoż gospodarstwa stracą po sprzedaży charakter rolny zwolnienie nie ma zastosowania. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika że przedmiotowa nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne w chwili sprzedaży a po sprzedaży zostanie wydzierżawiona przez nabywcę wnioskodawcy, który ma zamiar dalej użytkować ją w charakterze gospodarstwa rolnego. Zatem zbyty grunt stanowił gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i po sprzedaży jego charakter nie zostanie zmieniony.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić że wnioskodawca spełni warunki do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli faktycznie on lub ktokolwiek inny będzie nadal użytkował te grunty dla celów rolniczych czyli w związku z tą sprzedażą grunt ten nie utraci charakteru rolnego. W takim przypadku przychód ze zbycia przedmiotowej nieruchomości gruntowej będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl