IBPB2/415-1314/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1314/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania:

* dotacji z budżetu gminy na wymianę źródła ciepła, której źródłem finansowania jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska - jest prawidłowe,

* dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów modernizacji źródła ciepła oraz termomodernizacji budynków-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z budżetu gminy na wymianę źródła ciepła, której źródłem finansowania jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska oraz dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów modernizacji źródła ciepła oraz termomodernizacji budynków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina podjęła i realizuje Program Ograniczenia Niskiej Emisji. Jest to zadanie własne gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, z zakresu spraw dotyczących ochrony środowiska i przyrody. W ramach realizacji tego programu gmina udziela dotacji osobom fizycznym-właścicielom nieruchomości do wysokości kosztów wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych według określonych uchwałą Rady Gminy zasad udzielania dotacji. Źródłem finansowania tych dotacji jest pożyczka udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto Gmina Podjęła uchwałę o dofinansowaniu osobom fizycznym i wspólnotom mieszkaniowym kosztów związanych z modernizacją źródła ciepła w budynkach mieszkalnych oraz termomodernizację budynków położonych na terenie gminy. Dofinansowanie to jest udzielane przez gminę ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest spełnienie wszystkich wymogów określonych w Regulaminie dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska zadań z zakresu modernizacji źródeł ciepła. Dofinansowanie jest udzielane w formie refundacji poniesionych przez właścicieli nieruchomości kosztów wymiany pieców i termomodernizacji budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje udzielone osobom fizycznym z budżetu gminy w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji oraz dofinansowanie udzielone osobom fizycznym ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na modernizację źródła ciepła, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy gmina ma obowiązek wystawić tym osobom PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy dotacje otrzymane przez osoby fizyczne z tytułu udziału w Programie Niskiej Emisji są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i gmina nie ma obowiązku wystawienia PIT-8C tym osobom. Podobnie dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań wymiany źródeł ciepła lub termomodernizacji budynków mieszkalnych, na podstawie tego przepisu, zwolnione będzie z podatku dochodowego. Powołany przepis stanowi, iż "wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 176 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego mogą być udzielone dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sfery finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Rada Gminy określiła w drodze uchwał zasady udzielania dotacji w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji oraz Regulamin dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań z zakresu modernizacji źródła ciepła w budynkach mieszkalnych oraz termomodernizacji budynków położonych na terenie gminy. Dotacje udzielane osobom fizycznym uczestniczącym w Programie Ograniczenia Niskiej Emisji oraz udzielone ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska dofinansowanie modernizacji źródeł ciepła są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych a zatem gmina nie ma obowiązku wystawienia tym osobom PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że koszty wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych pokrywane będą w formie dotacji z budżetu gminy, której źródłem finansowania jest pożyczka udzielona gminie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dodatkowo gmina podjęła uchwałę o dofinansowaniu kosztów poniesionych przez mieszkańców w związku z modernizacją źródła ciepła oraz termomodernizacją w budynkach położonych na terenie gminy gdzie dofinansowanie to będzie udzielone przez gminę ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zdaniem wnioskodawcy zarówno dotacja na wymianę źródła ciepła jak i dofinansowanie związane z modernizacją oraz termomodernizacją źródła ciepła są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, a zatem gmina nie będzie miała obowiązku wystawienia PIT-8C.

Wobec tego z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że gmina udziela dwóch rodzajów świadczeń:

* dotacji z budżetu gminy w ramach realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w związku z wymianą źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych,

* dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej na modernizację źródła ciepła w budynkach mieszkalnych oraz termomodernizację budynków.

1.

W odniesieniu do dotacji udzielanej z budżetu gminy na wymianę źródła ciepła wyjaśnia się, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż gmina udziela dotacji z budżetu gminy do wysokości kosztów wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych według określonych uchwałą Rady Gminy zasad udzielania dotacji. Źródłem finansowania tych dotacji jest pożyczka udzielania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Z wniosku wynika, że dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i będzie wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wobec tego dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Gminy nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz dla osób, które otrzymają dotację z budżetu gminy w ramach realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji...".

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać w tym zakresie za prawidłowe.

2.

Natomiast w odniesieniu do dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyjaśnia się, iż należy zwrócić uwagę na przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z z późn. zm.) które, wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gminne fundusze ochrony środowiska.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, że gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 ustawy, środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 401 ustawy przychodami funduszy są m.in. wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, dobrowolne wpłaty zakładów pracy, dobrowolne wpłaty, zapisy i darowizny osób fizycznych i prawnych, środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaciąganie kredytów i udzielanie oprocentowanych pożyczek na realizację zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej.

Stosownie do art. 107 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dotacja na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Wyjaśnienia wymaga również fakt, iż plan przychodów i wydatków funduszy celowych określa uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego, która określa również budżet gminy.

W związku z tym dofinansowanie w formie dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pomimo iż jak wskazał wnioskodawca jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych nie przesądza jednak, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą jest bowiem, czy środki te faktycznie są wypłacane z budżetu gminy.

Reasumując, dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w związku z powyższym przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania. Jednocześnie Gmina ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają ww. dofinansowanie (dotację) z gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie pobierając przy tym zaliczek na podatek. Wypłacone dofinansowanie winno być wykazane w rozliczeniach rocznych osób fizycznych i opodatkowane.

Powołane powyżej przepisy oraz opisany stan faktyczny wskazuje, że stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl