IBPB2/415-1292/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1292/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania w 2007 r. od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej świadczenia pielęgnacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania w 2007 r. od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej świadczenia pielęgnacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2007 r. na podstawie decyzji Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wnioskodawca opiekował się niepełnosprawnym dzieckiem. Z tego tytułu otrzymywał świadczenie pielęgnacyjne, które było jedynym źródłem utrzymania wnioskodawcy. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej wnioskodawca zrezygnował z zatrudnienia, by opiekować się niepełnosprawnym dzieckiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej miał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od otrzymanego świadczenia pielęgnacyjnego w 2007 r. jak również obowiązek wystawienia PIT-11.

Wnioskodawca uważa, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej miał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego do Urzędu Skarbowego od otrzymanego świadczenia pielęgnacyjnego w 2007 r. zgodnie z ustawą. Ponadto Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej miał obowiązek przysłać informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne wypłacane w przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe wypłacone na podstawie odrębnych przepisów.

Za świadczenia rodzinne uważa się, stosownie do art. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.):

1.

zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;

2.

świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne;

3.

zapomogę wypłacaną przez gminy, na podstawie art. 22a;

4.

jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka.

Przepis art. 17 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem przysługuje matce lub ojcu dziecka albo opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, albo orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Z przedstawionego stanowiska wnioskodawcy wynika, że Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, na podstawie stosownych upoważnień i przepisów prawa, podjął decyzję o przyznaniu wnioskodawcy świadczenia pielęgnacyjnego ze względu na rezygnację z pracy zarobkowej spowodowanej opieką nad niepełnosprawnym dzieckiem. Uregulowanie w przepisach o świadczeniach rodzinnych kwestii dotyczących przyznania świadczenia pielęgnacyjnego przemawia za tym, iż świadczenie pielęgnacyjne przyznane decyzją Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Reasumując należy stwierdzić, iż wnioskodawca otrzymujący świadczenie pielęgnacyjne, na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych uzyskuje przychód zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego na Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej nie spoczywają żadne obowiązki odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych jak również nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Przychód ten nie jest wykazywany w zeznaniu rocznym i nie podlega łączeniu z dochodami z innych źródeł.

Zatem stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl