IBPB2/415-1161/08/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1161/08/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 11 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia dla kadry zarządzającej projektem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub umowy zlecenie oraz wynagrodzenia doradców, psychologów, pedagogów i wykładowców (umowa o dzieło, zlecenie) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia dla kadry zarządzającej projektem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub umowy zlecenie oraz wynagrodzenia doradców, psychologów, pedagogów i wykładowców (umowa o dzieło, zlecenie).Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. Znak: IBPB2/415-1161/08/HK IBPB3/423-548/08/NG IBPP1/443-938/08/AZ wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 11 września 2008 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka będąca wnioskodawcą powstała we wrześniu 2005 r. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem zawodowym, personalnym i biznesowym, sporządzaniem wniosków o dotacje z Unii Europejskiej, prowadzeniem warsztatów dla osób pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą, organizowaniem warsztatów informacyjno - doradczych, pomocą w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy. Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług consultingowych oraz usług szkoleniowych.

Od lipca 2008 r. Spółka będzie realizowała, w ramach Priorytetu Operacyjnego Kapitał Poddziałania 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych", dwa projekty pod nazwą:

1.

"Grafika dla młodego informatyka - kompleksowe wsparcie doradztwo szkoleniowe uczniów szkół gimnazjalnych", którego celem ogólnym projektu jest przeprowadzenie działań doradczo-szkoleniowych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT dla uczniów szkół gimnazjalnych z obszarów miejsko-wiejskich przez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz szkolenia celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

2.

"Orientacja - program doradczo psychologiczny dla uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty", którego celem ogólnym projektu jest przeprowadzenie działań doradczych, psychologiczno-pedagogicznych dla uczniów klas 3 szkół gimnazjalnych z obszarów wiejskich, zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty poprzez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

Od sierpnia 2008 r. Spółka będzie realizowała jeden projekt w ramach Priorytetu Operacyjnego Kapitał Ludzki konkursu na wsparcie realizacji Poddziałania 7.2.1 "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym" projekt pod nazwą "Przedsiębiorczy zawód" - program wsparcia kobiet w powiecie - celem ogólnym projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społeczno-zawodowemu i poprawy dostępu do zatrudnienia kobiet powracających na rynek pracy po urlopach wychowawczych i macierzyńskich zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez działania doradczo-szkoleniowe przyczyniające się do wzrostu kwalifikacji i nabyciu nowych umiejętności zawodowych i społecznych.

Projekty realizowane będą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków:

* Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%,

* z budżetu państwa w wysokości 15%.Cela projektów realizowane są poprzez:

* pozyskanie uczestników szkoleń - rekrutacja beneficjentów (tzw. Uczestników projektu),

* zorganizowanie infrastruktury technicznej umożliwiające realizację projektu tj. zakup: środków trwałych i wyposażenia: laptopy z oprogramowaniem, ksero, niszczarka, kamery, drukarki, telefony, meble itp. materiałów biurowych, zlecone zostaną usługi związane z graficznym opracowaniem materiałów niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia projektów, zostanie zatrudniona kadra zarządzająca projektami (kontrakty menadżerskie, umowy o pracę, umowy zlecenia),

* promocja projektu: wydruk plakatów i ulotek, graficzne opracowania materiałów promocyjnych itp.,

* przeprowadzenie doradztwa zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego oraz pośrednictwa pracy - w ramach zadania zostaną wynajęte sale, zostaną zatrudnieni doradcy, psychologowie oraz pedagodzy, wyżywienie dla uczestników szkoleń, koszty najmu sal, zatrudnienie wykładowców i inne,

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach (wynajem sal, zakup drobnych materiałów piśmienniczych, zatrudnienie wykładowców, zwrot uczestnikom kosztów dojazdu, zapewnienie cateringu itp.).

Wynagrodzenia kadry zarządzającej projektem oraz pozostałych osób zaangażowanych w poszczególne zadania projektu np.: doradców, wykładowców itp. w całości pokryte zostaną z dotacji (wynagrodzenie netto + koszty pracownika i pracodawcy).Na pokrycie kosztów wykonania projektów Spółka uzyskuje dotację z Biura Rozwoju Regionalnego jako dofinansowanie realizacji projektów. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja przyznawana jest do wysokości poniesionych wydatków (w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet), uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia Europejskiego Funduszu Społecznego i Programu Operacyjnego.Dofinansowanie będące przedmiotem umów przekazywane będzie Beneficjentowi transzami. I transze stanowią po 20% wartości każdego projektu. Spółka po rozliczeniu poniesionych wydatków stanowiących 70% wartości I transzy, może ubiegać się o kolejną transzę.

Płatność na rzecz Beneficjenta realizowana będzie przez Biuro Rozwoju Regionalnego w oparciu o dokument o nazwie "Wniosek o płatność" sporządzony przez Beneficjenta na podstawie faktycznie poniesionych wydatków. "Wniosek o płatność" jest weryfikowany i zatwierdzany przez instytucję wdrażającą (Biuro Rozwoju Regionalnego). Powyższe transze dofinansowania pochodzą z krajowych środków publicznych (budżet państwa). Następnie wydatki zatwierdzone na podstawie składanych do Biura Rozwoju Regionalnego wniosków Beneficjenta - Spółki o płatność, przedstawiane są poprzez Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję Płatniczą do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego. Po akceptacji wniosku Instytucja Wdrażająca dokonuje przelewu kolejnej transzy na wydzielone konto bankowe Spółki (Beneficjenta). Wszelkie wydatki ponoszone przez Beneficjenta w ramach realizacji projektu dokonywane są za pośrednictwem wydzielonego rachunku bankowego, na który wpływają pieniądze (transze na pokrycie wydatków) od Instytucji Wdrażającej, a ewidencja wydatków prowadzona jest na wydzielonych kontach księgowych.Wszelkie projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Firma realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków. Spółka - Beneficjent nie wnosi środków własnych, z tym że wydatki niekwalifikowane beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia kadry zarządzającej projektem zatrudnionej na umowę o pracę, kontrakt menadżerski, umowę zlecenie oraz doradców, psychologów, pedagogów i wykładowców (umowa o dzieło, zlecenia) są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy zmiana wprowadzona nowelizacją ustawy o finansach publicznych art. 106 ust. 2 pkt 3a (obowiązujący od 29 grudnia 2006 r.) wskazująca, iż do dotacji zalicza się wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 (tj. środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa), lub projektów realizowanych w ramach tych programów. W ten sposób kwalifikowane będą środki pomocowe otrzymywane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658), a zatem w ramach nowej perspektywy finansowej 2007-2013. Oznacza to, że znowelizowana ustawa traktuje środki pomocowe jako dotacje z budżetu państwa. W ocenie wnioskodawcy będą one dla Beneficjentów wolne od podatku.

Wnioskodawca powołuje się na treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z którą wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem wnioskodawcy Spółka jest bezpośrednim beneficjentem tej pomocy i bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tych środków. Pracownicy Spółki realizujący projekt, zatrudnieni na umowę o pracę, kontrakt menadżerski, umowy zlecenie mają bezpośredni wpływ na realizację projektu poprzez zarządzanie, rozliczenie merytoryczne jak i finansowe projektu. Osoby zatrudnione "z zewnątrz" na podstawie umowy o dzieło tj. doradcy zawodowi, pedagodzy, psycholodzy, trenerzy-wykładowcy poprzez prowadzenie doradztwa, szkoleń bezpośrednio wpływają na rozwój i podniesienie kompetencji uczestników projektu, do których jest bezpośrednio skierowane wsparcie. Według wnioskodawcy, mając na uwadze powołane przepisy wynagrodzenia wypłacane pracownikom zatrudnionym przez Spółkę na podstawie umów: o pracę, kontrakt menadżerski, umów zlecenia i umów o dzieło realizujący bezpośrednio projekt finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, zwolnione są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wnioskodawca jako beneficjent będzie realizował projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętego ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W celu realizacji projektów wnioskodawca będzie zatrudniał kadrę zarządzającą projektami (kontrakty menadżerskie, umowy o pracę, umowy zlecenia), doradców, psychologów, pedagogów i wykładowców (umowa o dzieło, zlecenia). Wynagrodzenia dla ww. osób w całości pokryte zostaną z dotacji z Biura Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu. W świetle powyższego zatem, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. W przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje natomiast wnioskodawca - Spółka, a nie osoby, którym będą wypłacane wynagrodzenia ze stosunku pracy, kontraktów menadżerskich lub z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie kontraktów menadżerskich umów zlecenia i umów o dzieło przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl