IBPB2/415-1144/08/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1144/08/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J.D. przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania słowackiej renty wypadkowej wypłacanej osobie fizycznej mieszkającej w Polsce - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania słowackiej renty wypadkowej wypłacanej osobie fizycznej mieszkającej w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pracował w polskiej firmie, która go delegowała do firmy słowackiej. Dnia 9 lipca 2006 r. uległ wypadkowi w pracy na Słowacji. Wnioskodawca był leczony w Polsce i na Słowacji. W Polsce dostał rentę zwykłą z tytułu wypadku przy pracy. W Polsce toczy się rozprawa w Sądzie Pracy odnośnie renty wypadkowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Polsce odprowadza podatek od tej renty do Urzędu Skarbowego. Na Słowacji wnioskodawca dostał rentę wypadkową w kwocie 12407 koron słowackich (ok. 1300 zł). Słowacki organ rentowy od marca 2008 r. wysyła wnioskodawcy rentę wypadkową na konto w polskim Banku. Słowacja nie pobiera żadnych podatków od przyznanej wnioskodawcy na Słowacji renty wypadkowej. Ze słowackiego Urzędu Skarbowego wnioskodawca dostał pismo informujące o zwolnieniu z podatku dochodowego przyznanej renty wypadkowej. Wnioskodawca zlecił polskiemu Bankowi odprowadzanie 19% podatku od słowackiej renty wypadkowej. Obecnie wnioskodawca dostaje ponad 1.000 zł "na rękę". Jest to mała rent wypadkowa. W wypadku wnioskodawca utracił w znacznym stopniu zdrowie (wzrok), jest na rencie. Wnioskodawca otrzymał znaczny stopień niepełnosprawności (dawna pierwsza grupa inwalidzka), jest niezdolny do pracy, samodzielnej egzystencji i potrzebuje drugiej osoby (opiekuna). Ma duże wydatki na leczenie i rehabilitację. We wniosku wnioskodawca zawarł prośbę o zwolnienie go z płacenia podatku od renty słowackiej. Do wniosku załączone zostały kserokopie dokumentów dotyczących przyznanych rent oraz orzeczenie o niepełnosprawności z prośbą o ich zwrócenie po rozpatrzeniu sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca musi płacić w Polsce dwa podatki od renty polskiej i słowackiej renty wypadkowej.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie załączonych do wniosku kopii dokumentów (5 kopii) powinien być zwolniony z odprowadzania podatku dochodowego od słowackiej renty wypadkowej ponieważ Zakład Ubezpieczeń Społecznych odprowadza już podatek z polskiej renty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (art. 3 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymuje dwa świadczenia. Jednym z nich jest renta wypłacana z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych oraz rent socjalnych.

Z powyższego wynika, że wypłacana wnioskodawcy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych renta podlega opodatkowaniu w Polsce.

Drugim świadczeniem jakie wnioskodawca otrzymuje jest renta wypadkowa wypłacana ze Słowacji. Ze względu na to, że wnioskodawca jest rezydentem polskim (ma miejsce zamieszkania w Polsce), a otrzymywana renta wypadkowa jest wypłacana przez instytucję słowacką, zastosowanie w tej sprawie ma umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Słowacją.

W myśl art. 18 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, renty, emerytury i inne podobne świadczenia, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania.

Stosownie do art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy polsko-słowackiej, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Słowacji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień litery b) i ustępu 3, zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania (metoda wyłączenia z progresją).Metoda ta ma jednak zastosowanie tylko w przypadku, gdy zgodnie z treścią umowy osiągnięty dochód podlega opodatkowaniu w Słowacji i w Polsce. W przypadku gdy osiągnięty dochód podlega opodatkowaniu tylko w jednym kraju np. w Polsce nie występuje ryzyko podwójnego opodatkowania i ta metoda nie ma zastosowania.

Do opodatkowania ww. renty słowackiej w Polsce stosuje się zatem przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Wśród źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia w art. 10 ust. 1 m.in. emeryturę i rentę, przez które rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych, pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych (art. 12 ust. 7 ww. ustawy).

W katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z podatku dochodowego są następujące renty:

1.

renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (art. 21 ust. 1 pkt 2);

2.

odszkodowania w postaci renty otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość (art. 21 ust. 1 pkt 3c);

3.

otrzymane z zagranicy renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego (art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. a);

4.

renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945 (art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. c);

5.

renty wypłacone osobom represjonowanym i członkom ich rodzin, przyznane na zasadach określonych w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (art. 21 ust. 1 pkt 75);

6.

dochody z tytułu emerytur i rent otrzymywanych przez osoby, które utraciły wzrok w wyniku działań wojennych w okresie wojny 1939- 1945 lub eksplozji pozostałych po tej wojnie niewypałów i niewybuchów (art. 21 ust. 1 pkt 100).

Odnośnie rent zagranicznych jedynie w art. 21 ust. 1 pkt 91 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jako zwolnione od podatku dochodowego wypłacone, za pośrednictwem płatnika, przy emeryturach i rentach zagranicznych podwyżki (zwiększenia) mające charakter dodatków rodzinnych, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu stwierdzającego wysokość podwyżki.

Natomiast wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 3c ww. ustawy podatkowej odszkodowania w postaci renty korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym, jeżeli zostały otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego, rozumianego jako przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), t.j. art. 444 Kodeksu a nie przepisów prawa zagranicznego.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, w szczególności art. 18 umowy polsko-słowackiej stwierdzić należy, że renta wypadkowa wypłacana przez słowacką instytucję osobie zamieszkałej w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczenia.

Zatem stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku, że powinien być zwolniony z odprowadzania podatku dochodowego od słowackiej renty wypadkowej ponieważ Zakład Ubezpieczeń Społecznych odprowadza już podatek od jego polskiej renty jest nieprawidłowe. Opodatkowaniu podlega zarówno renta wypłacana z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jak i renta wypadkowa ze Słowacji.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Załączone kserokopie dokumentów zostają zwrócone wnioskodawcy zgodnie z jego prośbą zawartą we wniosku.

Ponadto informuje się, że zawarta we wniosku prośba wnioskodawcy o zwolnienie z płacenia podatku dochodowego od renty wypadkowej otrzymywanej ze Słowacji (poz. 50 ORD-IN) zostanie przesłana odrębnym pismem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego celem załatwienia zgodnie z właściwością. W kompetencji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nie leży bowiem rozpatrywanie wniosku w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl