IBPB2/415-1142/08/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1142/08/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia nagród pieniężnych osobom chorym psychicznie za aktywne uczestnictwo w zajęciach rehabilitacyjnych na wyznaczonych stanowiskach pracy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia nagród pieniężnych osobom chorym psychicznie za aktywne uczestnictwo w zajęciach rehabilitacyjnych na wyznaczonych stanowiskach pracy.Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 30 lipca 2008 r. Znak: IBPB2/415-1142/08/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizuje projekt "Droga do pracy osób przewlekle chorujących psychicznie", który jest finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także ze środków budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych. Głównym celem projektu jest integracja zawodowa osób przewlekle chorujących psychicznie - pacjentów Szpitala poprzez szkolenie zawodowe i utworzenie miejsc pracy na stanowiskach sprzedawcy w formie społecznej - sklepik z odzieżą używaną. Projekt realizowany jest przez okres 24 miesięcy. Beneficjentami projektu są pacjenci Szpitala, którzy w ramach terapii zajęciowej przystosowują się do życia w społeczeństwie, poprzez udział w treningu i aktywności zawodowej w warunkach terapeutycznych. Realizowane w ramach projektu działanie polega na stworzeniu "laboratorium pracy" mającego na celu integrację zawodową osób chorujących psychicznie poprzez pracę. Perspektywa stworzenia realnego miejsca pracy będzie mogła pobudzić samodzielność i odpowiedzialność uczestników za powierzone im zadania, tak aby w przyszłości mogli podjąć pracę na otwartym rynku pracy. Na podstawie kontraktów terapeutycznych uczestnicy projektu wykonują określone zadania. Świadczenie ma charakter terapeutyczny i realizowane jest w formie rehabilitacji poprzez pracę. Za wykonanie czynności oraz aktywne uczestnictwo w terapii, uczestnicy otrzymują comiesięczne nagrody pieniężne w wysokości 200-230 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja powinna potrącać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. nagród. Czy w tym przypadku można zastosować art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub inny.

Zdaniem wnioskodawcy poprzez podejmowane działania Fundacja pragnie stworzyć możliwość integracji społecznej oraz zawodowej dla osób chorujących psychicznie. Zdaniem Fundacji mając na uwadze terapeutyczny charakter działania, ukierunkowany na zaktywizowanie, dostosowanie i przywrócenie do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie grupy osób marginalizowanych społecznie, opisane powyżej świadczenie ma charakter nagrody i nie powinno być objęte podatkiem dochodowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.W myśl art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są nagrody wypłacone na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć. Jednocześnie zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć (Dz. U. z 1995 r. Nr 127, poz. 614) szpital psychiatryczny organizuje zajęcia rehabilitacyjne w szczególności - na wyznaczonych stanowiskach pracy.Na podstawie § 6 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych otrzymują nagrody pieniężne. Wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy. Nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 107 musi być spełnienie łącznie ww. przesłanek, tj.:

* nagrody pieniężne otrzymują pacjenci szpitala psychiatrycznego uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych,

* wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy,

* nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja wypłaca nagrody pieniężne osobom chorym psychicznie za aktywne uczestnictwo w zajęciach rehabilitacyjnych na wyznaczonych stanowiskach pracy tj. na stanowiskach sprzedawców w sklepiku z odzieżą używaną. Za wykonanie czynności oraz aktywne uczestnictwo w terapii, uczestnicy otrzymują comiesięcznie nagrody pieniężne w wysokości 200-230 zł Z opisu stanu faktycznego nie wynika zatem aby nagrody te przyznawał i określał ich wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego. Wynika natomiast, że pacjenci otrzymują je ze środków gromadzonych przez Fundację. Tymczasem powołane rozporządzenie nie przewiduje możliwości aby pacjentom przyznawał nagrody inny podmiot niż kierownik szpitala. Zatem w sytuacji, kiedy nagrody przyznaje inny niż kierownik szpitala podmiot, nagrody te nie są wypłacane na zasadach określonych rozporządzeniem a tym samym nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 ustawy regulujący zwolnienia od podatku dochodowego przewiduje, że zwolnieniu temu podlegają również następujące nagrody:

* nagrody wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski i Polski Komitet Paraolimpijski za uzyskanie wyników na igrzyskach olimpijskich i paraolimpijskich (art. 21 ust. 1 pkt 40a),

* wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (art. 21 ust. 1 pkt 115),

* nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12, art. 13, art. 14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza 100 zł. Zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a).

Nagrody przyznane przez Fundację nie są jednak również nagrodami, o których mowa powyżej, nie mogą więc korzystać ze zwolnienia. W związku z tym nagrody te podlegają opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Fundacji ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikom, oraz właściwym organom podatkowym informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

Zatem należy uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, gdyż nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wymienione w § 6 cytowanego rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl