IBPB2/415-101/07/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-101/07/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wójta Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP - 29 sierpnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT - 8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2007 r. do tut. BKIP wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT - 8C.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zawrzeć umowy z osobami fizycznymi w sprawie dobrowolnego użyczenia energii elektrycznej do napędu pomp przydomowych przepompowni ścieków stanowiących własność Gminy, zobowiązując się do zwrotu poniesionych kosztów z tego tytułu. Zwrot poniesionych kosztów ma nastąpić raz w roku na podstawie odczytu licznika godzin pracy pompy. Wnioskodawca przewiduje, że roczny koszt zużycia energii przez jedną przepompownię ścieków wynosić będzie od 20 do 50 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dla osoby fizycznej zwrot tych kosztów będzie stanowić przychód i czy Gmina w związku z tym ma obowiązek wystawić PIT.

2.

Czy osoba otrzymująca zwrot kosztów musi uwzględnić te środki w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem wnioskodawcy mieszkańcy, którzy wyrazili zgodę na dobrowolne użyczenie energii elektrycznej do napędu pomp przydomowych przepompowni ścieków (stanowiących własność Gminy) i z własnych dochodów zapłacili za tą energię, winni uzyskać od Gminy zwrot poniesionych kosztów. Uzyskana kwota nie powinna stanowić dla tych osób przychodu, gdyż stanowić będzie wyłącznie rekompensatę środków, które wcześniej dobrowolnie wydali na zapłacenie energii nie zużytej do własnych celów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W myśl zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodu, w tym w pkt 9 wymienia "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe (w przedmiotowym przypadku zwrot poniesionych przez mieszkańców kosztów z tytułu dobrowolnego użyczenia energii elektrycznej do napędu pomp przydomowych przepompowni ścieków stanowiących własność Gminy), nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.Ponadto wypłacane przez Gminę kwoty z powyższego tytułu nie są ujęte w katalogu zwolnień przedmiotowych wskazanych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy, jak również nie stanowią dochodu, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zatem na Gminie wypłacającej ww. zwrot kosztów spoczywa obowiązek wystawienia, na zasadach określonych w art. 42a ustawy, informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych, tj. PIT - 8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na zadane przez wnioskodawcę pytanie 1. Natomiast w zakresie pytania 2 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, postanowieniem z dnia listopada 2007 r. Nr IBPB2/415-404/07/MK odmówił wszczęcia postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl