IBPB1/415-85/08/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-85/08/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P.C., przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczki udzielonej na dofinansowanie inwestycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczki udzielonej na dofinansowanie inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 10 grudnia 2004 r. zawarł umowę pożyczki na okres od 10 grudnia 2004 r. do 10 grudnia 2007 r. w ramach instrumentu "Linia Pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw". Pożyczka pochodziła z budżetu państwa. Całość udzielonej pożyczki stanowiła dofinansowanie inwestycji polegającej na remoncie, modernizacji i wyposażeniu pawilonu handlowego z zastrzeżeniem, że przy realizacji tego przedsięwzięcia, do dnia 31 stycznia 2005 r. w tym nowym sklepie mają powstać nowe miejsca pracy w ilości 3,00 etatów, a przez 2 lata stan zatrudnienia wynosić ma co najmniej 10,00 etatów. W inwestycję tę wnioskodawca zaangażował własne środki. Przez okres objęty tą umowę z jej warunków wywiązał się w całości. Dlatego też, w dniu 2 marca 2007 r. wystąpił o umorzenie ww. pożyczki w całości. Pożyczka, powyższa została z dniem 9 marca 2007 r. umorzona w kwocie 51.600,00 zł. Tym samym, z punktu podatkowego, osiągnął w tej wysokości nieodpłatne świadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne świadczenie w postaci umorzenia ww. pożyczki korzysta ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku docho-dowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem wnioskodawcy, uzyskane nieodpłatne świadczenie w postaci umorzenia przedmiotowej pożyczki jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo-wiem wynika z niego, że zwolnione są takie świadczenia finansowane lub współfinanso-wane między innymi z budżetu państwa. Udzielona pożyczka dofinansowana została z budżetu państwa jako jeden z instrumentów "Linii pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw" w ramach "Programu łagodzenia w Regionie skutków restrukturyzacji zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego" uchwalonego przez Sejmik Województwa. Program ten ma na celu ułatwianie zmian gospodarczych w Regionie zdominowanym przez przemysły tradycyjne, na rzecz przemysłów rozwojowych i usług kreujących powstawanie nowych miejsc pracy oraz udzielenie pomocy osobom, których obejmie restrukturyzacja górnictwa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 6, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.Z powyższego wynika, że tylko umorzone pożyczki z Funduszu Pracy (obok zastrzeżenia ust. 3 pkt 6, które w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania) nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż wartość umorzonej pożyczki otrzymanej na zakup (wytworzenie) środka trwałego stanowi w momencie jej umorzenia przychód z działalności gospodarczej, stosownie do cyt. powyżej art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zważyć przy tym należy, iż umorzona pożyczka nie jest nieodpłatnym świadczeniem otrzymanym na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środka trwałego o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.Powyższe wyklucza tym samym możliwość zwolnienia ww. przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów,W przedmiotowej sprawie nie ma również zastosowania żadne inne określone w ww. ustawie zwolnienie podatkowe.

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl