IBPB1/415-812/08/KB - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z zapłatą za towary zakupione przez kontrahentów za uzyskane od wnioskodawcy kupony promocyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-812/08/KB Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z zapłatą za towary zakupione przez kontrahentów za uzyskane od wnioskodawcy kupony promocyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych w związku z zapłatą za towary zakupione przez kontrahentów za uzyskane od wnioskodawcy kupony promocyjne (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych w związku z zapłatą za towary zakupione przez kontrahentów za uzyskane od wnioskodawcy kupony promocyjne (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 9 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna prowadzi skup fasoli od rolników w celu jej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dla pozyskania większej liczby rolników sprzedających Spółce swój towar będzie prowadziła akcję promocyjno - reklamową, polegającą na umieszczaniu w miejscach publicznych ogłoszeń informujących o prowadzonym skupie fasoli. Spółka będzie informować o tym, że każdy rolnik otrzyma podczas transakcji skupu - kupony promocyjne, które będą upoważniały do dokonania zakupów na określoną na kuponie kwotę, w wyznaczonych punktach sklepowych. Kupony będą wymieniane na artykuły spożywczo - przemysłowe, środki ochrony roślin i nawozy. Wymiany kuponów na towary rolnicy dokonają w punktach sklepowych, które obciążą Spółkę fakturą VAT, w której wymienione będą wydane artykuły, za które zapłaci wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wartość wydanych rolnikom w tej akcji towarów wg faktur VAT wystawionych przez punkty sklepowe można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy ponieważ akcja prowadzona będzie w celu zwiększenia skupu fasoli i osiągnięcia większych obrotów a co za tym idzie większego zysku, wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów;

*

musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przy czym za reprezentację uważa się działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy), mające na celu ukształtowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku firmy. Reprezentacja wiąże się z okazałością i wystawnością.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjno - reklamową, skierowaną do swoich kontrahentów (dostawców), polegającą na wydawaniu podczas przeprowadzanej transakcji kuponów promocyjnych, upoważniających do dokonywania zakupów na określoną kwotę w wyznaczonych placówkach handlowych. Prowadzona akcja będzie miała na celu pozyskanie większej liczby dostawców. Następnie Spółka będzie obciążana fakturami za towary, zakupione przez kontrahentów w zamian za otrzymane kupony promocyjne, wystawianymi przez placówki handlowe.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz fakt, iż opisana we wniosku akcja promocyjno - reklamowa będzie miała na celu pozyskanie większej liczby dostawców produktów, którymi handluje Spółka, a zatem będzie miała związek z uzyskaniem przez Spółkę przychodu, stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na zapłatę za produkty, nabyte przez kontrahentów Spółki w zamian za otrzymane kupony promocyjne, o ile nie będą miały charakteru okazałości i wystawności, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez Spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy, tj. Spółka jawna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25 - 366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl