IBPB1/415-764/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-764/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G., przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 września 2008 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* skutków podatkowych objęcia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe,

* skutków podatkowych objęcia przez osobę fizyczną udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiących uprzednio własność rozwiązanej Spółki jawnej - jest nieprawidłowe,

* obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i opodatkowania wynikającego z niego dochodu w związku z rozwiązaniem działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* skutków podatkowych objęcia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa,

* skutków podatkowych objęcia przez osobę fizyczną udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiących uprzednio własność rozwiązanej Spółki jawnej,

* obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i opodatkowania wynikającego z niego dochodu w związku z rozwiązaniem działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej.

W dniu 6 października 2008 r. wniosek powyższy uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej. Wraz z pozostałym wspólnikiem Spółki dokonał on wniesienia przedsiębiorstwa tego podmiotu prawnego w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W rezultacie wniesienia przedsiębiorstwa Spółka otrzymała udziały, stanowiące od tej chwili jej główny majątek. Nie można wykluczyć, że Spółka zostanie rozwiązana w drodze stosownej uchwały wszystkich wspólników, bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, przy czym rozwiązanie nastąpi po wykreśleniu Spółki z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Z chwilą wykreślenia Spółki z rejestru nastąpiłaby zamiana dotychczasowego udziałowca Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jakim jest m.in. Spółka na osoby fizyczne będące aktualnie wspólnikami Spółki. W przypadku takim wspólnicy Spółki objęliby w całości udziały posiadane przez Spółkę w proporcji określonej w umowie Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż rozwiązanie Spółki, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie wynikającym z brzmienia art. 24 ust. 2 (winno być art. 24 ust. 3) tejże ustawy w stosunku do objętych tym przepisem i przyznanych wspólnikom składników majątkowych; oraz nie ma skutków podatkowych w zakresie przyznania wnioskodawcy określonej liczby udziałów Spółki z o.o. posiadanych dotychczas w ramach Spółki jawnej.

Zdaniem wnioskodawcy możliwość rozwiązania spółki jawnej przewiduje art. 58 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z pkt 2 tego przepisu rozwiązanie spółki powoduje jednomyślna uchwala wszystkich wspólników. Rozwiązanie spółki może nastąpić bez przeprowadzania likwidacji, co przewiduje przepis art. 67 § 1 powyższego aktu prawnego. Wskazać także należy, że rozwiązanie spółki następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru (w myśl art. 84 § 2 Kodeksu spółek handlowych).

Następnie wskazać należy, że przepis art. 158 § 1 Kodeksu spółek handlowych umożliwia pokrycie udziału w drodze wkładu niepieniężnego (aportu). Jeśli wkładem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w celu pokrycia udziału ma być w całości albo w części wkład niepieniężny (aport), umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport. Przedmiotem aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może być również majątek (przedsiębiorstwo) spółki osobowej (w tym spółki jawnej).

Oceniając skutki podatkowe rozwiązania spółki jawnej stwierdza, że zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Ustalona w powyższy sposób wartość dochodu z likwidacji podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 10%. Wnioskodawca zauważył jednak, że wyjściową pozycję przy opodatkowaniu likwidacji działalności gospodarczej stanowi wartość według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji, a wiec ujętych w remanencie likwidacyjnym. W przedmiotowej zaś sprawie rozwiązanie Spółki nastąpi bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Zwrócić uwagę także należy na fakt, że rzeczony przepis nie wymienia expressis verbis udziałów spółki kapitałowej jako składników podlegających opodatkowaniu (tj. podziału tychże udziałów pomiędzy wspólników rozwiązywanej Spółki osobowej).

Zdaniem wnioskodawcy zaznaczyć należy, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (co miało miejsce w uwarunkowaniach przedmiotowej sprawy). Tu podkreślenia wymaga, że Spółka jawna w chwili konstytutywnego wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego (w ramach którego następuje objęcie udziałów za wkład niepieniężny) staje się udziałowcem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przez co partycypuje w zyskach tej Spółki kapitałowej. Mając powyższe na uwadze stwierdza, że na moment objęcia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez Spółkę osobową nie ustala się dochodu i nie powstaje obowiązek podatkowy takiej Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opinii wnioskodawcy, pamiętać też należy, że z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i dywidend wspólnicy Spółki jawnej pozostają zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatnikami 19-procentowego zryczałtowanego podatku dochodowego. Jak to już sygnalizowano wyżej, w oparciu o art. 67 § 1 Kodeksu spółek handlowych, w związku z art. 58 tego aktu prawnego wspólnicy spółki jawnej mogą zdecydować w podjętej uchwale o zakończeniu działalności spółki jawnej poprzez jej rozwiązanie bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Z chwilą wykreślenia Spółki jawnej z KRS (spowodowanej jej rozwiązaniem) następuje zamiana dotychczasowego udziałowca Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - ze Spółki jawnej na osoby fizyczne będące uprzednio wspólnikami tej Spółki jawnej poprzez jednoczesne objęcie udziałów w Spółce z ograniczoną

odpowiedzialnością na podstawie złożonego oświadczenia woli. W tym miejscu zauważyć należy, że czynność taka nie może spowodować obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nie mieści się w katalogu wymienionym w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (określającym zestawienie dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych). Objęcie bowiem udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez byłych wspólników Spółki jawnej, jako osoby fizyczne, po rozwiązaniu Spółki jawnej, nie zmienia ich statusu podatkowego, gdyż w dalszym ciągu, w świetle art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostają oni podatnikami 19-procentowego zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z poglądem wyrażonym w doktrynie prawa podatkowego do przychodów z kapitałów pieniężnych osoby fizycznej zgodnie z art. 17 ww. ustawy zalicza się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji, wkładów) objętych w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przychód ten powstaje w dniu zarejestrowania spółki albo wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki (...). Artykuł 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy stanowi, że wolna od podatku jest wartość nominalna udziałów (akcji, wkładów) objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Dopiero w przypadku odpłatnego zbycia lub umorzenia takich udziałów (akcji, wkładów) powstaną skutki podatkowe (Janusz Marciniuk, Podatek dochodowy od osób fizycznych, Komentarz 2005, Wydawnictwo C.H. BECK Warszawa 2005, s. 346-347).

Reasumując, zdaniem wnioskodawcy, w uwarunkowaniach przedmiotowej sprawy w zakresie skutków podatkowych rozwiązania Spółki jawnej zastosowanie będzie miał przepis art. 24 ust. 3 ww. ustawy, określający sposób ustalenia wartości dochodu pochodzącego z likwidacji podlegającemu opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 10%. Natomiast co do skutków podatkowych w zakresie przyznania wnioskodawcy określonej liczby udziałów Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadanych dotychczas w ramach Spółki zauważyć należy, że wyjściową pozycję przy opodatkowaniu likwidacji działalności gospodarczej stanowi wartość według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji, a wiec ujętych w remanencie likwidacyjnym. W przedmiotowej zaś sprawie rozwiązanie Spółki nastąpi bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Zwraca także uwagę na fakt, że rzeczony przepis nie wymienia expressis verbis udziałów spółki kapitałowej jako przychodów podlegających opodatkowaniu (tj. podziału tychże udziałów pomiędzy wspólników rozwiązywanej Spółki osobowej). Tym samym zastosowanie powinien mieć przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Tym samym, zdaniem wnioskodawcy, czynność opisana jako zdarzenie przyszłe w postaci przyznania mu określonej liczby udziałów Spółki z o.o. posiadanych dotychczas w ramach Spółki nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością objęte zostały w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa. Pozbawiony znaczenia jest tu fakt, że początkowo udziałowcem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest Spółka, następnie zaś udziały w ww. Spółce kapitałowej objęte zostaną przez wspólników Spółki. Objęcie udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez byłego wspólnika Spółki (jako osoby fizycznej) po dokonaniu rozwiązania tej Spółki nie zmieni jego statusu podatkowego, albowiem w dalszym ciągu pozostanie on podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak to już było podkreślone wyżej dopiero w chwili ewentualnego odpłatnego zbycia lub umorzenia takich udziałów powstaną skutki podatkowe.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał:

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 12 września 2007 r. (sygn. 1419/UDD-415-83/07/GS),

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sierpcu z dnia 14 września 2007 r. (sygn. 1427/ZO/415-5/07).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - określonego w dalszej części skrótem k.s.h.) spółka osobowa (w tym spółka jawna) może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Artykuł 28 k.s.h. stanowi, iż majątkiem spółki jawnej jest wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia.

Wyżej przytoczone przepisy przesądzają, iż majątek spółki jawnej jest majątkiem odrębnym od majątku jej wspólników, zaś spółka jawna jest samodzielnym w rozumieniu prawa cywilnego podmiotem praw i obowiązków. Jest jedynym właścicielem swojego majątku.

Stosownie do treści art. 50 § 1 k.s.h. udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. Każdy wspólnik ma prawo do równego udziału w zyskach i uczestniczy w stratach w tym samym stosunku bez względu na rodzaj i wartość wkładu (art. 51 § 1 k.s.h.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca wraz z pozostałym wspólnikiem dokonał wniesienia przedsiębiorstwa Spółki jawnej do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W świetle powyższego nominalna wartość udziałów objętych w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za aport w takiej postaci korzysta ze zwolnienia podatkowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy. Oznacza to, że na dzień objęcia udziałów w Spółce z o.o. za aport w postaci przedsiębiorstwa (Spółki jawnej) nie powstaje przychód do opodatkowania.

Zgodnie z art. 58 k.s.h. rozwiązanie spółki powodują:

1.

przyczyny przewidziane w umowie spółki,

2.

jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,

3.

ogłoszenie upadłości spółki,

4.

śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,

5.

wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,

6.

prawomocne orzeczenie sądu.

W myśl natomiast art. 67 § 1 k.s.h. w przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.

Wskazany w ww. przepisie inny sposób zakończenia działalności spółki może w szczególności polegać na:

* przejęciu przedsiębiorstwa spółki przez jednego lub kilku wspólników wraz z obowiązkiem spłaty na rzecz wspólników,

* zbyciu przedsiębiorstwa spółki osobie trzeciej,

* wniesieniu przedsiębiorstwa, bądź wybranych aktywów spółki do założonej w tym celu bądź istniejącej spółki.

W przypadku podjęcia przez wspólników uchwały o innym sposobie zakończenia działalności spółki, jeżeli nie podejmują oni stosownych rozstrzygnięć co do praw i obowiązków, ma miejsce sukcesja tychże praw i obowiązków przez wspólników (por. Andrzej Kidyba, Komentarz do art. 67 k.s.h. Tom I Komentarz do art. 1-300 k.s.h., LEX 2008, wyd. VI). Niezależnie zatem od formy ww., innego sposobu zakończenia działalności spółki, w następstwie rozwiązania spółki jawnej, majątek tej spółki - stanie się majątkiem jej (byłych) wspólników, którzy w następstwie tej czynności prawnej uzyskają określone przysporzenie majątkowe, a więc dochód w rozumieniu cytowanego powyżej art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z chwilą wykreślenia Spółki jawnej z rejestru nastąpi zamiana dotychczasowego udziałowca Spółki z o.o., jakim jest Spółka jawna na osoby fizyczne będące aktualnie wspólnikami tej Spółki, którzy nabędą w całości udziały posiadane przez Spółkę jawną w proporcji określonej w umowie tej Spółki.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż z chwilą objęcia ww. udziałów w Spółce z o.o. (byli) wspólnicy Spółki jawnej uzyskają przysporzenie majątkowe.

Z art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej. Brzmienie powyższego przepisu wskazuje zatem, że nie istnieje obowiązek uiszczenia podatku dochodowego w przypadku zwrotu wkładów w spółce osobowej, do wysokości w jakiej one zostały do spółki wniesione.

Nadwyżka ponad wysokość wniesionych do Spółki jawnej wkładów wypłacona lub wydana w postaci niepieniężnych składników majątku Spółki wspólnikowi w związku z rozwiązaniem Spółki jawnej stanowi przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć bowiem należy, iż w myśl art. 18 ww. ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy podatkowej mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia, a zawarty w art. 18 ww. ustawy katalog tych praw jest jedynie przykładowy, na co wskazuje użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Należy zatem przyjąć, iż do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ustawy można zaliczyć także inne prawa nie wymienione w tym przepisie. Prawa związane z udziałem wspólnika w spółce osobowej są prawami majątkowymi, gdyż ich treść stanowią odpowiednio określone przez Kodeks spółek handlowych prawa i obowiązki o charakterze zarówno korporacyjnym, jak i majątkowym.

Wobec powyższego, na gruncie przedmiotowej sprawy, wydane wspólnikowi, w związku z likwidacją Spółki jawnej, udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko w części przekraczającej wartość wniesionego do Spółki jawnej wkładu.

Dochody z praw majątkowych podlegają kumulacji z innymi dochodami zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy je wykazać w zeznaniu rocznym, składanym w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku i w tym samym terminie należy wpłacić z tego tytułu podatek, obliczony zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż dopiero z chwilą odpłatnego zbycia lub umorzenia otrzymanych udziałów powstaną u niego skutki podatkowe - jest nieprawidłowe.

Likwidacja Spółki jawnej jest dla jej wspólnika - o ile nie będzie kontynuował działalności gospodarczej, ani w ramach innej spółki osobowej ani samodzielnie - równoznaczna z wygaśnięciem źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, a dla celów podatku dochodowego zdarzenie takie uznaje się za likwidację działalności gospodarczej. W takim przypadku podatnik zobligowany jest do powiadomienia o fakcie likwidacji działalności gospodarczej naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania. Dochód z likwidacji działalności ustalany jest natomiast według procedury określonej w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie dyspozycją tego przepisu, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu o likwidacji działalności.

W tym samym przepisie ustawodawca zastrzegł również, że dochodu z tytułu likwidacji działalności nie ustala się, jeżeli:

1.

w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

2.

nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

3.

osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

4.

nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Przedstawione przez wnioskodawcę zdarzenie przyszłe nie wyczerpuje znamion żadnego z wymienionych wyżej czterech przypadków.

Jeśli zatem wnioskodawca nie będzie kontynuował działalności, ani w ramach innej spółki osobowej ani samodzielnie, to likwidacja Spółki jawnej jest dla niego równoznaczna z wygaśnięciem źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Po jego stronie powstanie zatem obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z likwidacji działalności. Przepis ten stanowi, iż podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego m.in. wynika, iż otrzymane w zamian za wkład niepieniężny - udziały w Spółce z o.o. stanowią główny (a więc nie jedyny) majątek Spółki jawnej, stanowisko wnioskodawcy dotyczące obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i opodatkowania wynikającego z niego dochodu w związku z rozwiązaniem działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki jawnej - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Powołane przez wnioskodawcę interpretacje organów podatkowych wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie wiążą tutejszego organu podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl