IBPB1/415-75/08/MW - Możliwość uznania usług świadczonych na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej na stanowisku lekarza koordynatora za pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-75/08/MW Możliwość uznania usług świadczonych na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej na stanowisku lekarza koordynatora za pozarolniczą działalność gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani K., przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania usług świadczonych na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, na stanowisku lekarza koordynatora za pozarolniczą działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania usług świadczonych na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, na stanowisku lekarza koordynatora za pozarolniczą działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 października 1983 r. do nadal, wnioskodawczyni jako lekarz anestezjolog jest zatrudniona w ramach umowy o pracę w Centrum Opieki Medycznej na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Od 8 lat pełni funkcję Ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Do głównych zadań wynikających z zakresu czynności Ordynatora należy przede wszystkim nadzór administracyjno-gospodarczy sprawowany na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii, zarządzanie zasobami ludzkimi w podległej jednostce organizacyjnej COM, sprawowanie kontroli podległych pracowników, sprawowanie opieki lekarskiej nad powierzonymi pacjentami zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną, zasadami etyki i deontologii lekarskiej, ścisłe i prawidłowe stosowanie obowiązujących przepisów prawa materialnego i formalnego. Z dniem 1 lutego 2008 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wnioskodawczyni planuje zawarcie umowy cywilnoprawnej z Centrum Opieki Medycznej na stanowisko lekarza koordynatora. W zakresie odpowiedzialności, uprawnień i obowiązków do jej podstawowych zadań będzie należeć: odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie oddziału pod względem medycznym, administracyjnym i gospodarczym, odpowiedzialność za właściwe leczenie chorych, nadzór pod względem fachowym i etycznym nad pracą podległego personelu, ustalenie prawidłowości postępowania i kierunku leczenia dla przyjmowanych pacjentów. W szczególności jednak, w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej wnioskodawczyni ponosić będzie pełną odpowiedzialność za wykonywanie lub zaniechanie wykonywania przez nią świadczeń zdrowotnych, w tym przede wszystkim ponosić będzie pełną odpowiedzialność za leczenie chorych w oddziale. W związku z powyższym zawarła umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich. Centrum Opieki Medycznej nie będzie ponosić jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wnioskodawczynię osobom trzecim w związku z udzielaniem lub zaniechaniem udzielania opieki lekarskiej określonej umową, a wynikłej z jej winy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w świetle art. 5a pkt 6 oraz art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. czynności, wykonywane w ramach zawartej przez wnioskodawczynię umowy cywilnoprawnej, będą uznawane za pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zdaniem wnioskodawczyni, nie spełnia łącznie warunków określonych w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym będzie mogła świadczyć usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni przedstawiając we wniosku (w części F, poz. 50 wniosku) zdarzenie przyszłe wskazała, iż zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W dodanym art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, jakich czynności, jakiej działalności, mimo, że odpowiada ona tej definicji, nie uznaje się za działalność gospodarczą. I tak w myśl tego przepisu za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wszystkie te wymienione warunki dla wyłączenia z działalności gospodarczej muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie chociażby jednego z nich nie powoduje utraty statusu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika wprost, że zawarcie umowy cywilnoprawnej z Centrum Opieki Medycznej nie spełnia łącznie wszystkich trzech warunków. Przede wszystkim wnioskodawczyni będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za świadczone przez nią usługi, w związku z czym ubezpieczyła się od odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich. Ponadto osobiście ustala liczbę dyżurów i godzin pracy, a w związku z tym ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, ponieważ jej wynagrodzenie uzależnione jest od ilości przepracowanych godzin. Jeżeli nie przepracuje ani jednej godziny, to nie osiągnie przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl