IBPB1/415-675/08/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-675/08/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B., przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskiwanych przez radcę prawnego tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskiwanych przez radcę prawnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Począwszy od 1 stycznia 2007 r. wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w Kancelarii Radców Prawnych Spółka Jawna. Od 2004 r. jest wpisany na listę aplikantów radcowskich prowadzoną przez Okręgowa Izbę Radców Prawnych. Zgodnie z wewnętrzną strukturą pracodawcy jest zatrudniony na stanowisku konsultanta i podlega wspólnikom i samodzielnym konsultantom będącym radcami prawnymi. W ramach wykonywania obowiązków pracowniczych wykonuje pod nadzorem przełożonych czynności pomocnicze z zakresu pomocy prawnej, tj. przygotowanie projektów umów, projektów pism procesowych, projektów opinii prawnych, zastępowanie radców prawnych na rozprawach, kontaktowanie się z klientami.Wykonywane przez niego czynności z zakresu pomocy prawnej są zawsze zatwierdzane przez radców prawnych. Wykonuje także czynności niezwiązane bezpośrednio z pomocą prawną, tj. prowadzenie szkoleń wewnętrznych i pisanie artykułów. W związku ze złożeniem z wynikiem pozytywnym egzaminu radcowskiego, po uzyskaniu uprawnień radcy prawnego (tj. po uzyskaniu wpisu na listę radców prawnych i złożeniu ślubowania), zamierza rozwiązać umowę o pracę i rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej - Kancelarię Radcy Prawnego. W ramach prowadzenia działalności gospodarczej zamierza zawrzeć z dotychczasowym pracodawcą umowę stałego zlecenia, na podstawie której będzie świadczył na rzecz byłego pracodawcy usługi prawnicze. Wykonywanie usług na rzecz byłego pracodawcy będzie polegało na świadczeniu pomocy prawnej na rzecz klientów Kancelarii, w tym koordynowaniu pracy i sprawowaniu nadzoru nad innymi prawnikami uczestniczącymi w świadczeniu pomocy prawnej. Będzie świadczył pomoc prawną w zakresie zgodnym z uprawnieniami radcy prawnego, tj. samodzielnie sporządzał i podpisywał pisma procesowe, opinie prawne i projekty umów, jak również samodzielnie reprezentował klientów jako pełnomocnik w postępowaniach sądowych. W niektórych przypadkach świadczenie pomocy prawnej polegać będzie wyłącznie na nadzorze nad innymi prawnikami oraz koordynacji ich pracy.Zamierza wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy radca prawny świadczący w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usługi prawnicze na podstawie umowy stałego zlecenia na rzecz byłego pracodawcy, u którego był zatrudniony jako aplikant radcowski, ma prawo do opodatkowania uzyskanych w ten sposób przychodów stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianą w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym będzie miał prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług prawniczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianą w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 9a ust. 3 ww. ustawy, pozbawia tego prawa jedynie tych podatników, którzy świadczą na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy, usługi odpowiadające czynnościom, wykonywanym w ramach stosunku pracy. W przedstawionym stanie faktycznym zakres czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy nie odpowiada czynnościom, które mają być wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W ramach stosunku pracy wykonuje czynności pomocnicze względem radców prawnych świadczących pomoc na rzecz klientów. Zgodnie z ustawą z dnia 6 lutego 1982 r. o radcach prawnych, jako aplikant radcowski przygotowywał się do wykonywania zawodu radcy prawnego i nie był uprawniony do samodzielnego świadczenia pomocy prawnej. Uprawnienia te nabędzie dopiero po uzyskaniu statusu radcy prawnego. Wobec czego po uzyskaniu uprawnień radcy prawnego całkowicie zaprzestanie wykonywania czynności pomocniczych wykonywanych dotychczas w ramach stosunku pracy i rozpocznie samodzielne świadczenie pomocy prawnej, w tym sprawowanie nadzoru nad współpracownikami byłego pracodawcy nie posiadającymi uprawnień radcowskich. Wnioskodawca uważa, iż nie można uznać czynności wykonywanych przez niego w ramach stosunku pracy za tożsame z samodzielnym świadczeniem pomocy prawnej, do czego jako aplikant radcowski nie jest uprawniony.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał:

1)

wyroki WSA:

* w Gliwicach z dnia 12 grudnia 2007 r., I SA/Gl 805/2007;

* w Poznaniu z dnia 1 marca 2007 r., I SA/Po 1138/06);

2)

postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego:

* Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany z dnia 16 lutego 2005 r., 1432/IPdg2/415/429/3/3/05;

* Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 12 stycznia 2006 r., 1418/ZD/F/415/4/06/PM;

* Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 9 marca 2006 r., 1449/41CG/415/i-1/06/MM;

* Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 5 marca 2007 r., 1434/DD1/415/41P/06/07/TK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, w ramach stosunku pracy. Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywania zawodu radcy prawnego, a więc na przedmiot usług, które wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez niego uprzednio w charakterze pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.) zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe. Natomiast celem aplikacji radcowskiej na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy, jest przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy prawnego.

Z powyższego wynika zatem, że zakres czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w ramach aplikacji radcowskiej odbywanej w Kancelarii Radców Prawnych na podstawie umowy o pracę jest rozbieżny z zakresem czynności i usług, które zamierza świadczyć jako radca prawny na rzecz tej kancelarii. Wobec powyższego, w przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego dochody uzyskiwane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl