IBPB1/415-660/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-660/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą przez Spółkę z o.o. należności związanych z nabyciem usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą przez Spółkę z o.o. należności związanych z nabyciem usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. zamierza zawrzeć ze Zleceniobiorcami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, umowy o świadczenie usług. Zleceniobiorcy pełnią (będą pełnić) jednocześnie w Spółce funkcje członków zarządu. Funkcje te pełnione są (będą pełnione) jedynie na podstawie powołania.

Każdy ze Zleceniobiorców prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności Zleceniobiorcy zawrą ze Spółką, każdy z nich z osobna, umowy o świadczenie usług.

W przypadku Zleceniobiorcy nr 1 i nr 2 przedmiotem umowy zawartej ze Spółką będzie stałe świadczenie usług polegających na:

* wyszukiwaniu podmiotów zainteresowanych usługami przewozowymi świadczonymi przez Spółkę,

* stałym i bieżącym monitorowaniu aktualnych oczekiwań i potrzeb klientów Spółki,

* prowadzeniu stałej analizy rynku krajowego i międzynarodowego w zakresie zapotrzebowania na usługi przewozu drogowego towarów,

* systematycznym badaniu zapotrzebowania prowadzonych klientów pod kątem możliwościrozszerzenia zakresu przedmiotowego kontraktów wykonywanych przez Spółkę.

W przypadku Zleceniobiorcy nr 3 przedmiotem umowy zawartej ze Spółką będzie stałe wykonywanie na rzecz Spółki doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością przewozową wykonywaną przez podwykonawców Spółki, a także stałe wykonywanie na rzecz Spółki usług polegających na:

* wyszukiwaniu podmiotów zainteresowanych świadczeniem usług przewozowych na rzeczSpółki,

* opracowywaniu planu przewozów wykonywanych przez Spółkę na zlecenie jej Klientów,

* udzielaniu informacji o usługach spedycyjno-transportowych świadczonych przez Spółkę,

* przyjmowaniu reklamacji od Klientów Spółki,

* kontrolowaniu jakości i terminowości usług przewozowych wykonywanych przez Spółkę.

Prowadzona przez Zleceniobiorców działalność gospodarcza obejmuje swoim zakresem opisane powyżej usługi, które mają być przez nich świadczone na rzecz Spółki. Usługi te będą wykonywane przez Zleceniobiorców w innych godzinach, aniżeli obowiązki członka zarządu i co do zasady w innych miejscach pracy.Zleceniobiorcy złożą Spółce oświadczenia, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka zobowiązana będzie do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia za wykonane usługi.

Zdaniem wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, przychody uzyskiwane przez Zleceniobiorców z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług powinny zostać zaklasyfikowane do przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia.

W świetle art. 5a pkt 6 ww. ustawy działalnością gospodarczą jest m.in. usługowa działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.Jak wynika z art. 44 ww. ustawy podatnicy osiągający dochody z tytułu działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani do samodzielnego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia. Zleceniobiorcy jako podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą zobowiązani do samodzielnego obliczenia i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy.Należy również uznać, że usługi wykonywane na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem czynności wykonywanych przez Zleceniobiorców w ramach pełnienia przez nich funkcji członków zarządu. Wykonywane usługi nie są bowiem usługami zarządczymi, do świadczenia których, w ramach prowadzenia spraw spółki, zgodnie z art. 208 § 2 k.s.h. zobowiązany jest członek zarządu. Zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych - Komentarz autorstwa S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, C.H. Beck, Warszawa 2002, str. 406: "w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, zarząd podejmuje działalność inwestycyjną, tworzy powiązania kapitałowe z innymi podmiotami, uruchamia działalność produkcyjną, handlową bądź usługową, podejmuje decyzje w bieżących sprawach spółki, takich jak uzyskanie kredytu lub pożyczki, nabór lub zwalnianie personelu itp. Są to wszystko sprawy wymagające stałego prowadzenia i bieżącego nadzoru."

W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Zleceniobiorców od Spółki, za wykonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi, nie mogą na podstawie art. 13 pkt 9 ww. ustawy zostać uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście bowiem nie są uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.Dodatkowo zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają zapisu zabraniającego jednoczesnego świadczenia usług na rzecz tego samego podmiotu gospodarczego zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na podstawie powołania do pełnienia funkcji członka zarządu.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wydaną z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2008 r. (sygn. ILPB1/415-55/08-2/TW),

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydaną z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2008 r. (sygn. IBPB1/415-214/08/MW/KAN-2393/03/08),

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży z dnia 4 kwietnia 2006 r. (sygn. PD-415/2/IW/06).

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle przedstawionych powyżej wyjaśnień należy uznać, że dochody osiągane z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług w ramach prowadzonej przez Zleceniobiorców pozarolniczej działalności gospodarczej powinny zostać uznane za przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. W konsekwencji Zleceniobiorcy zobowiązani będą do samodzielnego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego od Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ww. ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ww. ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż usług świadczonych przez Zleceniobiorców na rzecz Spółki nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.Zatem przychody uzyskiwane przez Zleceniobiorców z tytułu wykonywanych usług stanowić będą przychody z prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej.W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług, o ile złożą oni oświadczenie, o którym mowa w powołanym wyżej art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez Zleceniobiorców, w ramach zawartych umów o świadczenie usług, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) będą wyrazem wynikającego z art. 208 § 2 k.s.h. prawa i obowiązku wspólnika prowadzenia spraw spółki (jakie ciążą lub będą ciążyć na Zleceniobiorcach, jako członkach zarządu tej Spółki) - zawarte umowy mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl