IBPB1/415-658/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-658/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani P., przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć ze Spółką z o.o. umowę o świadczenie usług. Jednocześnie wnioskodawczyni zamierza zostać członkiem zarządu Spółki. Funkcję członka zarządu pełnić będzie jedynie na podstawie powołania. Wnioskodawczyni nie łączy i nie łączył w przeszłości ze Spółką żaden stosunek pracy.

Przedmiotem umowy zawartej ze Spółką będzie stałe świadczenie na rzecz Spółki usług polegających na:

* wyszukiwaniu podmiotów zainteresowanych usługami przewozowymi świadczonymi przez Spółkę,

* stałym i bieżącym monitorowaniu aktualnych oczekiwań i potrzeb klientów Spółki,

* prowadzeniu stałej analizy rynku krajowego i międzynarodowego w zakresiezapotrzebowania na usługi przewozu drogowego towarów,

* systematycznym badaniu zapotrzebowania prowadzonych klientów pod kątem możliwościrozszerzenia zakresu przedmiotowego kontraktów wykonywanych przez Spółkę.

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.

Prowadzona działalność gospodarcza obejmuje swoim zakresem świadczone przez wnioskodawczynię, wyżej opisane usługi. Usługi te będą wykonywane przez wnioskodawczynię w innych godzinach, aniżeli obowiązki członka zarządu i co do zasady w innych miejscach pracy.Wnioskodawczyni przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.Wnioskodawczyni złoży Spółce oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym dochody osiągnięte z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług w ramach prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. przy zastosowaniu 19% stawki podatku), w sytuacji gdy wnioskodawczyni będzie sprawowała jednocześnie funkcję członka zarządu Spółki.

Zdaniem wnioskodawczyni, w opisanym stanie faktycznym, będzie ona uprawniona do opodatkowania dochodu uzyskiwanego ze świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług, na rzecz Spółki, na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przy zastosowaniu 19% stawki podatku.W świetle art. 5a pkt 6 ww. ustawy działalnością gospodarczą jest m.in. usługowa działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.Za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.Zgodnie z art. 9a ust. 2 i 3 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Uprawnienie do takiej formy opodatkowania nie przysługuje w przypadku, gdy podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa powyżej, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W takiej sytuacji podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ww. ustawy i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wnioskodawczyni nie pozostaje i nie pozostawała w stosunku pracy ze Spółką, w której pełnić będzie funkcję członka zarządu i dla której zamierza świadczyć usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.W konsekwencji ograniczenie przewidziane w art. 9a ust. 3 ww. ustawy nie będzie znajdowało w przedmiotowej sytuacji zastosowania.W opinii wnioskodawczyni należy również uznać, że usługi wykonywane na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem czynności, które będą wykonywane przez nią w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. Wykonywane usługi nie są bowiem usługami zarządczymi, do świadczenia których w ramach prowadzenia spraw spółki, zgodnie z art. 208 § 2 Kodeksu Spółek Handlowych zobowiązany jest członek zarządu. Zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych - Komentarz autorstwa S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, CH. Beck, Warszawa 2002, str. 406: "w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, zarząd podejmuje działalność inwestycyjną, tworzy powiązania kapitałowe z innymi podmiotami, uruchamia działalność produkcyjną, handlową bądź usługową, podejmuje decyzje w bieżących sprawach spółki, takich jak uzyskanie kredytu lub pożyczki, nabór lub zwalnianie personelu itp. Są to wszystko sprawy wymagające stałego prowadzenia i bieżącego nadzoru."W konsekwencji przychody uzyskiwane przez wnioskodawczynię od Spółki, za wykonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi, nie mogą na podstawie art. 13 pkt 9 zostać uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, bowiem nie są uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.

Zdaniem wnioskodawczyni przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają zapisu zabraniającego jednoczesnego świadczenia usług na rzecz tego samego podmiotu gospodarczego zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie liniowej stawki podatku w wysokości 19% i na podstawie powołania do pełnienia funkcji członka zarządu.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni wskazała:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wydaną z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2008 r. (sygn. ILPB1/415-55/08-2/TW),

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydaną z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2008 r. (sygn. IBPB1/415-214/08/MW/KAN-2393/03/08),

* postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży z dnia 4 kwietnia 2006 r. (sygn. PD-415/2/IW/06).

Zdaniem wnioskodawczyni, w świetle przedstawionych powyżej wyjaśnień należy uznać, że dochody osiągane z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług w ramach prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej mogą zostać opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. przy zastosowaniu 19% stawki podatku), w sytuacji gdy wnioskodawczyni będzie sprawowała jednocześnie funkcję członka zarządu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy. Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć ze Spółką z o.o. umowę o świadczenie usług. Jednocześnie wnioskodawczyni zamierza zostać członkiem zarządu Spółki. Funkcję członka zarządu pełnić będzie jedynie na podstawie powołania. Wnioskodawczyni nie łączy i nie łączył w przeszłości ze Spółką żaden stosunek pracy.Przedmiotem umowy zawartej ze Spółką będzie stałe świadczenie na rzecz Spółki usług polegających na wyszukiwaniu podmiotów zainteresowanych usługami przewozowymi świadczonymi przez Spółkę, stałym i bieżącym monitorowaniu aktualnych oczekiwań i potrzeb klientów Spółki, prowadzeniu stałej analizy rynku krajowego i międzynarodowego w zakresie zapotrzebowania na usługi przewozu drogowego towarów, systematycznym badaniu zapotrzebowania prowadzonych klientów pod kątem możliwościrozszerzenia zakresu przedmiotowego kontraktów wykonywanych przez Spółkę.Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli sprawowanie przez wnioskodawczynię funkcji członka zarządu Spółki z o.o. w istocie nie będzie następowało w ramach stosunku pracy, to na gruncie przedmiotowej sprawy nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy pozbawiające możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów tzw. podatkiem liniowym.Opierając się na zawartym we wniosku opisie świadczonych na rzecz Spółki usług, należy przy tym zauważyć, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychody ze świadczenia usług w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane w ramach zawartej umowy o świadczenie usług czynności, w rzeczywistości (choćby częściowo), będą wyrazem wynikającego z art. 208 § 2 k.s.h. prawa i obowiązku wspólnika prowadzenia spraw spółki (jakie będą ciążyć na wnioskodawczyni, jako członku zarządu tej Spółki) - zawarta umowa może zostać uznana za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, z wykonywania której przychody podlegają opodatkowaniu w sposób właściwy dla źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl