IBPB1/415-651/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-651/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Ś. przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zwrotu nienależnie zapłaconego cła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zwrotu nienależnie zapłaconego cła.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest importerem kabin i akcesoriów łazienkowych z Chińskiej Republiki Ludowej. Do załatwiania spraw związanych z odprawą celną upoważnił Portową Agencję Celną w G. Na skutek pomyłki ww. agencji importowanym w czerwcu 2005 r. towarom nadano niewłaściwy kod Taryfy Celnej, ze stawką celną 6,54%, nie zaś ze stawką celną 3%.W wyniku odwołania, Dyrektor Izby Celnej uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Celnego i określił właściwy kod taryfy celnej odpowiadający stawce celnej 3%.Na podstawie ww. decyzji Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję o zwrocie nadpłaconej kwoty i w dniu 1 sierpnia 2008 r. dokonał zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy podatnika.Opłaty celne pobrane przez Urząd Celny zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodu za czerwiec 2005 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zwróconą nadpłatę należy zaliczyć do przychodów sierpnia 2008 r., czy też należy dokonać korekty zaliczki na podatek dochodowy za czerwiec 2005 r. i czy w takim razie należy go zapłacić wraz z odsetkami.

Zdaniem wnioskodawcy zwróconą nadpłatę należy zaliczyć do przychodów sierpnia 2008 r. i rozliczyć podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3) ww. ustawy do przychodów, o których mowa m.in. w ust. 1, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.A contrario, jak wynika z powyższego przepisu, zwrócone wydatki, związane z opłatami stanowiącymi dochody budżetu państwa, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów tej działalności. Biorąc zatem pod uwagę, iż cło, będące w istocie opłatą taryfową płaconą w związku z przekroczeniem granicy celnej państwa przez towar, stanowi zgodnie z art. 96 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dochód budżetu państwa, w sprawie będącej przedmiotem wniosku zastosowanie znajdzie zasada określona wyżej wskazanym przepisem.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14 ust. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Powyższy przepis stanowi generalną zasadę określającą moment powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1 h i 1i ww. ustawy. Zgodnie z art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.Stosownie do treści art. 14 ust. 1h tej ustawy, przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.W myśl natomiast art. 14 ust. 1i ww. aktu prawnego w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Mając na względzie, iż należności celne za sprowadzone z zagranicy towary handlowe zostały zapłacone w czerwcu 2005 r. i w tym też roku zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również, iż zwrot części nienależnie zapłaconego cła został dokonany w sierpniu 2008 r., uzasadnionym jest twierdzenie, że zwrot ten powoduje powstanie przychodu należnego w dacie jego otrzymania.

Oznacza to, że dokonany przez organy celne zwrot części nienależnie uiszczonego przez wnioskodawcę cła nie spowoduje obowiązku korekty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za czerwiec 2005 r. i w konsekwencji również zeznania podatkowego za tenże rok podatkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokument źródłowyw. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl