IBPB1/415-62/07/AB - Możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-62/07/AB Możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 21 listopada 2000 r. Agencja R. P. S.A. w W., działając w imieniu Ministra Gospodarki wydała dla wspólników spółki cywilnej, w tym dla wnioskodawcy, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie T. Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z obowiązkiem przewidzianym w art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych, nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną. Spółka jawna stała się z mocy prawa (art. 26 § 5 k.s.h.) podmiotem, na który przeszły wszelkie prawa i obowiązki wspólników spółki cywilnej, w tym również prawa wynikające z ww. zwolnienia. Wspólnikami spółki jawnej są dotychczasowi wspólnicy spółki cywilnej.Art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o SSE), w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania zezwolenia m.in. dla wnioskodawcy, przewidywał, że dochody każdego ze wspólników spółki są zwolnione od podatku dochodowego:

* całkowicie na okres 10 lat (tj. połowa okresu na jaki została ustanowiona strefa)

* w części wynoszącej 50% dochodu - w pozostałym okresie na jaki została ustanowiona strefa.

Bieg 10 letniego okresu całkowitego zwolnienia z podatku rozpoczyna się od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie SSE, przez który to dzień należy rozumieć datę wystawienia pierwszej faktury przez Spółkę (§ 5 ust. 1 i § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1997 r. Nr 135, poz. 907) - obowiązujące na dzień wydania zezwolenia dla Spółki. W przypadku wspólników Spółki oznaczało to, że okres całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego (okres 10 lat) obejmuje okres od 31 grudnia 2001 r. (data wystawienia pierwszej faktury) do dnia 30 grudnia 2011 r.

W dniu 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 - dalej: ustawa o zmianie SSE). Zgodnie z art. 5 tej ustawy przedsiębiorca, który:

a.

posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., oraz

b.

w dniu 1 maja 2004 r. posiadał status "średniego przedsiębiorcy" w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.)

- zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca na dzień 1 maja 2004 r. spełniał oba ww. warunki, tj. Spółka jawna prowadziła działalność na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r., oraz posiadała status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. przepisów.W związku z wejściem w życie powyższej regulacji, dochody poszczególnych wspólników Spółki jawnej z tytułu działalności na terenie SSE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego całkowicie do dnia 31 grudnia 2010 r. W trakcie 2007 r. Spółka jawna zmieni status ze średniego na dużego przedsiębiorcę (m.in. w związku z zatrudnieniem większej ilości pracowników).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli Spółka jawna w trakcie roku 2007 zmieni swój status, tzn. nie będzie średnim, ale dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 października 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, to czy wspólnicy Spółki Jawnej będą nadal korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach, tj. dochody każdego ze wspólników Spółki jawnej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będą całkowicie zwolnione od podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2010 r....

Zdaniem wnioskodawcy zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę, w trakcie 2007 r. nie ma wpływu na korzystanie z ulgi z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W świetle art. 5 ustawy o zmianie ustawy o SSE dla celów ustalenia zasad korzystania z ulgi podatkowej istotny jest status podatnika jedynie na dzień 1 maja 2004 r. Wnioskodawcy nadal przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia "na dotychczasowych" zasadach, tj. jego dochody z tytułu działalności na terenie SSE są całkowicie zwolnione od podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przy czym zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy). Przepisy ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych były wielokrotnie nowelizowane, m.in. w części dotyczącej przyznania zwolnienia i preferencji dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi.Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117, poz. 1228) przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r. (ust. 1).

Przywołany wyżej przepis art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw został uchylony art. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej.

Jednocześnie art. 5 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw stanowi, iż z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

1.

w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie tej ustawy małym przedsiębiorcą,

2.

w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie tej ustawy średnim przedsiębiorcą

- w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.).

Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1 albo 2, jest osobową spółką handlową albo spółką cywilną, uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują w okresie ważności zezwolenia wspólnikom tej spółki (art. 5 ust. 7 ww. ustawy).Przy czym w myśl art. 5 ust. 6 tej ustawy począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

1.

zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,

2.

spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,

3.

nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

- przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

W świetle cytowanych przepisów, podatnik który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r. jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, tj. w dniu 1 maja 2004 r. posiadał status "średniego przedsiębiorcy". Jak zaznaczył wnioskodawca, na dzień 1 maja 2004 r. spełniał ww. warunki, tj. Spółka jawna prowadziła działalność na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r. oraz posiadała status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. przepisów. W 2007 r. Spółka jawna zmieni status ze średniego na dużego przedsiębiorcę.Z cytowanego art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wynika wprost, że dla zachowania zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r. konieczne jest posiadanie statusu średniego przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z kolei w ust. 6 tego artykułu ustawodawca dokonał wyliczenia w których przypadkach przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1, jednakże nie przewidziano w nim jako podstawy do utraty zwolnienia zmiany statusu przedsiębiorcy.Mając na uwadze przedstawiony stan faktycznym stwierdzić należy, że zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w następnych latach, tj. po dniu 1 maja 2004 r. nie pozbawi go prawa do zwolnienia dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej pozarolniczej działalności gospodarczej. Pamiętać jednak należy, iż wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402), wydanego na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291 z późn. zm.)

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl