IBPB1/415-611/08/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-611/08/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G. przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dotacji otrzymanej z Urzędu Miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dotacji otrzymanej z Urzędu Miasta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest prowadzenie szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej: policealne niepubliczne studium ekonomiczne dla dorosłych o uprawnieniach szkoły publicznej. Słuchacze z tytułu uczęszczania do szkoły opłacają miesięczne czesne. Ponadto, na prowadzenie wyżej wymienionej szkoły wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta dotację przyznaną na podstawie art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty. Ponosi koszty uzyskania przychodów (w tym wydatki z tytułu wypłaty wynagrodzeń dla pracowników sekretariatu, wykładowców, najmu lokalu, zakupu środków trwałych, wyposażenia) ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu (czesne) oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł (dotacja z jednostki samorządu terytorialnego), a nie jest możliwe bezpośrednie ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów. Koszty działalności są w pierwszej kolejności finansowane z czesnego, a nadwyżka kosztów uzyskania przychodów z dotacji. Koszty uzyskania przychodów sfinansowane z dotacji przewyższające kwotę czesnego są księgowane na minus na ostatni dzień miesiąca.Poza tym prowadzi jeszcze marginalnie edukacyjną działalność gospodarczą w ramach ośrodka szkoleniowego dla których dotacja nie przysługuje, a dla której koszty uzyskania przychodów są ściśle powiązane z przychodami, dlatego łatwe jest ustalanie dla nich podstawy opodatkowania.Prowadzona działalność opodatkowana jest podatkiem dochodowym na zasadach liniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja udzielona na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego jest wolna od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja udzielona na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego jest wolna od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W takim razie dla celów podatkowych przychody z uwzględnieniem dotacji, należy pomniejszyć o dotacje, uznając je jako przychód zwolniony z podatku dochodowego.Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Prowadzenie szkół przez osoby fizyczne zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolniczą działalność gospodarcza w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z powyższego przepisu wynika generalna zasada konieczności zaliczenia dofinansowania do przychodów podatkowych. Jednak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 wyżej wymienionej ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych otrzymują dotacje z budżetu powiatu. W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dotacja udzielona szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej otrzymana z Urzędu Miasta-jako dotacja z jednostek samorządu terytorialnego - jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.Na poparcie stanowiska wnioskodawca wskazuje interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydane w niemal identycznym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl