IBPB1/415-584/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-584/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N., przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym w trakcie roku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym w trakcie roku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 14 stycznia 2008 r. wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą obejmującą m.in. działalność rachunkowo-księgową i doradztwo podatkowe. Dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej opodatkowane były na zasadach ogólnych, według skali podatkowej.

Początkowo, od stycznia do marca 2008 r., wnioskodawca prowadził działalność wyłącznie w ścisłej współpracy ze Spółką doradztwa podatkowego. W pierwszych dniach kwietnia 2008 r. Spółka doradztwa podatkowego odmówiła wypłaty wynagrodzenia, do której zobowiązała się wcześniej. W tym kontekście, z uwagi na brak woli współpracy tej firmy według pierwotnych ustaleń, wnioskodawca zdecydował o zerwaniu współpracy z nią, wyrejestrowaniu działalności gospodarczej oraz o próbie zatrudnienia na umowę o pracę.

Z dniem 14 kwietnia 2008 r. wnioskodawca zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, a wpis dotyczący tej działalności został w tym samym dniu wykreślony z Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz z Rejestru Podmiotów Gospodarczych prowadzonego przez Urząd Statystyczny. W celu dopełnienia wszystkich wymogów związanych z zakończeniem prowadzenia działalności gospodarczej, w dniu 14 kwietnia 2008 r. wnioskodawca zawiadomił pisemnie o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej właściwy Urząd Skarbowy. Dokonał również zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-3 i VAT-Z informując o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej a następnie zawiadomił właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o sporządzeniu remanentu końcowego oraz o dokonaniu spisu z natury w dniu 24 kwietnia 2008 r. Wyrejestrował się także z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Z uwagi jednak na osiągnięcie kompromisu ze Spółką doradztwa podatkowego, dla której pracował od stycznia do marca 2008 r., oraz pojawiające się możliwości świadczenia usług doradztwa podatkowego bezpośrednio na rzecz innych podmiotów polskich i zagranicznych podjął decyzję o rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej, pod inną nazwą.

Równocześnie podjął działania marketingowe (m.in. zlecenie założenia strony internetowej w języku angielskim) zmierzające do pozyskania klientów angielskojęzycznych. Dodatkowo zmienił również miejsce prowadzenia działalności.

W dniu 15 maja wnioskodawca rozpoczął prowadzenie nowej działalności gospodarczej, o tym samym zakresie, pod nową nazwą i w nowym miejscu. Uprzednio, w dniu 23 kwietnia złożył zawiadomienie we właściwym Urzędzie Skarbowym o wyborze rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji zakończenia działalności w trakcie roku podatkowego i rozpoczęcia prowadzenia nowej działalności w trakcie tego samego roku podatkowego wnioskodawca jest uprawniony do stosowania 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania do dnia uzyskania pierwszego przychodu z nowej działalności gospodarczej.

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i złożenie oświadczenia zgodnie z wymogami ww. ustawy o wyborze opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 19% do dnia uzyskania pierwszego przychodu z nowej działalności, uprawnia go do opodatkowania dochodów osiąganych z tej działalności według stawki liniowej 19%.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według stawki 19%. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z brzmienia przytoczonego powyżej przepisu wynika, iż ustawodawca przewidział możliwość wyboru sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 19% także w ciągu roku podatkowego. Prawo to ograniczone jest jednak do określonej grupy podatników, do której należą podatnicy rozpoczynający w trakcie roku podatkowego prowadzenie działalności gospodarczej.

Zamysłem ustawodawcy było więc wyraźne rozdzielenie sytuacji rozpoczęcia działalności gospodarczej z początkiem roku podatkowego, dla którego nałożono wymóg złożenia oświadczenia do 20 stycznia danego roku, od sytuacji rozpoczęcia działalności gospodarczej w roku podatkowym, dla której oświadczenie o wyborze opodatkowania według stawki 19% wymagane jest do dnia poprzedzającego rozpoczęcie działalności, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Należy przy tym zauważyć, że przytoczony przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza sytuacji rozpoczęcia działalności w trakcie roku, po zamknięciu dotychczasowej działalności gospodarczej.

Dodatkowo należy podkreślić, że sformułowanie zawarte w przytoczonym powyżej przepisie wskazuje, że wybór danej formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej nie jest wiążący dla stosowania zasad opodatkowania od rozpoczęcia działalności, aż do końca roku podatkowego. Istotnym jest bowiem, że wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy tylko, jeżeli nie została zgłoszona w trakcie tego roku podatkowego likwidacja działalności gospodarczej.

Natomiast w sytuacji, w której w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego, dokonał wykreślenia z Ewidencji Działalności Gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma podstaw, aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, nie ma przeszkód dla wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy.

Dla celów podatkowych bowiem podatnik pozostaje przedsiębiorcą od dnia rozpoczęcia działalności do jej zakończenia (likwidacji) ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych. W przypadku zatem, jeżeli podatnik zgłosił likwidację działalności, to nie można uznać, że dla celów podatkowych jest ona kontynuowana.

W ocenie wnioskodawcy, fakt wyrejestrowania poprzedniej działalności w Urzędzie Statystycznym, jak również zamknięcie jej dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku VAT jest wystarczający dla uznania, iż dla celów podatkowych działalność gospodarcza została zakończona.

W konsekwencji, dla rozpoczęcia prowadzenia nowej działalności gospodarczej - pod nową nazwą i w nowym miejscu - zastosowanie będą miały przepisy dotyczące osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Zdaniem wnioskodawcy fakt, że w tym samym roku podatkowym prowadził już działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, która w trakcie roku została zlikwidowana, a następnie została zarejestrowana nowa działalność gospodarczą, nie wyklucza możliwości opodatkowania nowej działalności podatkiem liniowym.

W opinii wnioskodawcy nie ma bowiem znaczenia, kiedy nowa działalność zostanie rozpoczęta (przed czy po 20 stycznia). Istotne jest jedynie to, aby było to rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, przy założeniu że działalność gospodarcza opodatkowana na zasadach ogólnych zostanie w prawidłowy sposób zlikwidowana, oraz aby oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadzie podatku liniowego złożyć nie później niż do dnia uzyskania pierwszego przychodu.Inne stanowisko nie dawałoby się pogodzić z zasadą wolności prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasadą równości obywateli (podmiotów gospodarczych) wobec prawa, sankcjonując tym samym prawo do podatku liniowego tylko dla tych, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej po raz pierwszy, a odbierając to prawo tym, którzy podjęli kolejną działalność gospodarczą w ciągu roku, tylko z tego powodu, że uczynili to w tym samym roku podatkowym, w którym zakończyli poprzednią działalność.

W opinii wnioskodawcy takie twierdzenie nie może zostać wywiedzione z brzmienia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyby bowiem ustawodawca za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w danym roku uznawał tylko taką osobę, która wcześniej w tymże roku nie prowadziła jakiejkolwiek działalności gospodarczej, a także nie prowadziła jej w roku poprzednim, dałby temu wyraz w przepisie, tak jak przykładowo wskazał w ustępie 3 art. 9a ww. ustawy, iż prawo do opodatkowania stawką 19% tracą podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i uzyskujący przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy.

Ustawodawca nie przewidział takiego wyłączenia w odniesieniu do podatników rozpoczynających prowadzenie nowej działalności gospodarczej po uprzednim zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie tego samego roku podatkowego. Przyjęcie przeciwnego, stanowiłoby nieuprawnione, nie wynikające z przepisów prawa podatkowego, zawężenie uprawnienia podatnika do skorzystania z możliwości liniowego opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.

O takiej interpretacji powyższego przepisu decyduje wykładnia literalna, która zgodnie z podstawowymi zasadami wykładni przepisów podatkowych ma zawsze pierwszeństwo przed innymi rodzajami wykładni.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 maja 2008 r. (sygn. ITPB1-415-116/08/MM),

* decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 czerwca 2005 r. (sygn. PB2/4117-SIP-8/05),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Rz 975/07).

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy zważywszy zatem, że:

* w pełni zlikwidował poprzednią działalność gospodarczą i wywiązał się z wszystkich obowiązków związanych z likwidacją działalności gospodarczej wynikających z przepisów podatkowych,

* zarejestrował działalność gospodarczą pod nową nazwą i w nowym miejscu prowadzenia działalności, uzyskując nowy numer wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej, oraz

* złożył pismo o wyborze formy opodatkowania przed uzyskaniem pierwszego przychodu z nowo otworzonej działalności gospodarczej,

na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma prawo do wyboru i stosowania opodatkowania zgodnie z art. 30c tejże ustawy, a więc według liniowej 19% stawki podatkowej, od dnia rozpoczęcia nowej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl