IBPB1/415-573/08/WRz - Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 22 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-573/08/WRz Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P.J., przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania na podstawie decyzji Prezydenta Miasta dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika w części dotyczącej:

*

zwolnienia tego dofinansowania od podatku dochodowego - jest prawidłowe,

*

obowiązku korekty kosztów kształcenia ww. pracownika w momencie otrzymania dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania na podstawie decyzji Prezydenta Miasta dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalność gospodarczą zatrudnia pracowników młodocianych w celu nauki zawodu. Wydatkowane na kształcenie środki są na bieżąco rozliczane jako koszty uzyskania przychodów.

Po okresie szkolenia ucznia które przebiegało w latach 2004-2007 i po pozytywnym zdaniu przez niego w bieżącym r. egzaminu, a tym samym po zdobycie kwalifikacji zawodowych w zawodzie cukiernik, na wniosek wnioskodawcy dokonano zwrotu części wydatkowanych na wykształcenie ucznia środków w oparciu o Decyzję Prezydenta Miasta w ramach dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zakresie nauki zawodu na podstawie art. 70b ust. 7 ustawy o systemie oświaty (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ww. dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika w zakresie nauki zawodu jest zwolniona przedmiotowo w r. 2008 od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.

Czy w przypadku ww. zwolnienia przedmiotowego ma zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów zwolnionych od podatku a koszty poniesione na wyszkolenie ucznia bezpośrednio sfinansowane otrzymaną dotacją należałoby w 2008 r. wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem wymienionych między innymi w art. 21.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków. Jednocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wskazuje, że wolne od podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) pracodawcom którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę w celu przygotowania zawodowego przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia jeżeli:

*

pracodawca posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych określone w odrębnych przepisach,

*

z młodocianym pracownikiem została zawarta umowa o pracę,

*

młodociany pracownik ukończył naukę zawodu i zdał egzamin zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników zgodnie z art. 70b ust. 8 ww. ustawy odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne.

Powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o zwolnieniu od podatku dochodowego dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym przyznane przez Prezydenta Miasta dofinansowanie kosztów kształcenia jako dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego winna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie ww. dofinansowanie nie powinno skutkować koniecznością pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ poniesione koszty kształcenia ucznia zostały już zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów w czasie ich poniesienia, rozliczone w kolejnych latach kształcenia, tj. w latach 2004-2007 i nie jest możliwe obecnie bezpośrednie przyporządkowanie poniesionych i rozliczonych kosztów ze źródłem ich finansowania wolnym od podatku czyli otrzymaną w 2008 r. po trzech latach kształcenia dotacją.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem do-chodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem do-chodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższego przepisu wynika generalna zasada opodatkowania dotacji podatkiem do-chodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 70b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli:

1.

pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrudniona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,

2.

młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników, zgodnie z art. 70b ust. 8 ww. ustawy systemie oświaty, odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne. Przy czym w myśl art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w literach a)-e) tego przepisu, zwane dalej "dotacjami celowymi".

Powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o zwolnieniu od podatku dochodowego dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przeto przyznane przez Urząd Miasta i Gminy dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników - jako dotacja w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych - jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów mogą więc być wydatki związane z wynagrodzeniami wypłacanymi młodocianym pracownikom, składkami na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń w części finansowanej przez płatnika, czy też inne wydatki, które odpowiadają wymogom określonym w ww. przepisie ustawy.

Należy jednak podkreślić, iż wydatki sfinansowane ww. zwolnioną z opodatkowania dotacją, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. W myśl bowiem przepisów art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

W zakresie wynikającym z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego dotacja została przyznana po rozpatrzeniu wniosku o przyznanie dofinansowania kosztów kształcenia jednego ucznia za okres 2004-2007.

Dlatego też, w celu rozliczenia otrzymanej dotacji należy w dacie jej otrzymania dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów pomniejszając je o wysokości otrzymanej dotacji.

W tym też zakresie stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl