IBPB1/415-561/08/TK - Dotacja rozwojowa otrzymana w ramach projektu operacyjnego "Kapitał ludzki".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-561/08/TK Dotacja rozwojowa otrzymana w ramach projektu operacyjnego "Kapitał ludzki".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji rozwojowej, uzyskanej w ramach Projektu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji rozwojowej, uzyskanej w ramach Projektu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 4 września 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 17 września 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z podatku dochodowego rozlicza się na zasadach ogólnych. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje czynności opodatkowane w zakresie podatku VAT. Głównym profilem działalności firmy wnioskodawcy są usługi między innymi polegające na badaniu rynku i opinii publicznej.

W dniu 8 maja 2008 r. podpisał umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki". Pierwsze fundusze dotacji rozwojowej wpłynęły na bankowy rachunek firmy wnioskodawcy w maju 2008 r. Z transz dotacji finansowane są wydatki dotyczące: wynajmu powierzchni biurowej, zakupu mediów, internetu, kosztu rozmów telefonicznych, kosztu zakupu materiałów biurowych, kosztu wynagrodzeń pracownika biurowego oraz zleceniobiorców. Z transz dotacji finansowane są wydatki firmy w kwotach brutto. Podatek VAT zgodnie z umową o dofinansowanie projektu jest wydatkiem kwalifikowanym, finansowanym z dotacji rozwojowej w ramach POKL. W uzupełnieniu wniosku, wskazano, że projekt jest realizowany ze środków pomocowych przyznanych na lata 2007-2013.

Pieniądze otrzymane z projektu przeznaczone są na wynagrodzenia pracowników firmy, pracujących w ramach projektu i dla ankieterów zatrudnionych na umowy o dzieło. Otrzymana dotacja nie ma wpływu bezpośrednio na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług. Firma w ramach dotacji nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Nie może wyników badań ankietowych odpłatnie sprzedawać. Wyniki badań, zebrane przez ankieterów są powszechnie dostępne na stronie internetowej firmy albo Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą żadnym czynnościom. Firma stwarza produkt w postaci wyników badań ankietowych, ale go odpłatnie nie sprzedaje. W ramach projektu usługi wykonywane przez firmę są sklasyfikowane pod numerem PKWiU - 7413 - badanie rynku i opinii publicznej. Firma nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, gdyż nie ma przychodów, które uzyskuje w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy poszczególne transze dotacji rozwojowej przekazywane w ramach Projektu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jeżeli wpływ dotacji na konto jest zwolniony od podatku dochodowego, to wydatki finansowane z dotacji nie mogą być ujęte w książce przychodów i rozchodów, jako koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca korzysta z dotacji rozwojowej w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program ten jest finansowany z budżetu państwa poprzez instytucję wdrażającą tj. Wojewódzki Urząd Pracy (samorządowa jednostka budżetowa).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta. W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, wnioskodawca będzie beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te (w zakresie, w jakim nie zostaną przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) stanowić będą przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wydatki powyższe nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl